Vogterhuse

Startet af Mogens B. Hagen, 27 Sep 2010 - 21:16

Forrige emne - Næste emne

Mogens B. Hagen

Hej!
Findes der arkiver over ansatte ledvogtere? Jeg ved at min oldefar i en årrække boede i vogterhus nr. 93 uden for Ulfborg.
Er det muligt at finde flere data?

Mogens B. Hagen, København

Karen Graabæk Møller

Hej Mogens

Jeg fandt selv en guldgrube af informationer i DSBs personalearkiver. Min oldefar var godt nok banemand, så om ledvogtere også er registreret ved jeg ikke.

Derudover er jeg heller ikke længere sikker på om du kan gøre, som jeg gjorde for nogle år siden, for at finde min oldefar. Jeg havde fået at vide at personalearkiverne lå på Rigsarkivet, hvor jeg så kiggede ind en dag jeg var i KBH. Her talte jeg med en arkivar, som fandt en bog - et navneregister over ansatte i DSB (måske en af flere) - hvori jeg kunne slå min oldefar op i alfabetisk rækkefølge. Det hjalp at have hans fulde navn og fødsels- og dødsdato. Opslaget gav så et journalnummer som jeg brugte til at bestille personalemappen hjem på mit lokale egnsarkiv, som heldigvis er godkendt til fjernlån (læsesal).

Om bogen findes andre steder, véd jeg ikke. Om du kan få en arkivar til at slå op for dig, hvis du ikke selv kan komme til RA, det er et godt spørgsmål. Om der er nogen måde man kan finde det på nettet nu om dage...tja, der ligger jo så meget.

Jeg vil foreslå dig at skrive til SA via muligheden Spørg Arkivaren - der må du kunne få svar. Og så er der også muligheden for at google DSB personalearkiver.... det giver links til mange svar i det gamle forum.

Med venlig hilsen
Karen G. Møller