Født på landevejen, Kongens Lyngby 1812

Startet af Karen Nielsen, 03 Nov 2010 - 13:28

Forrige emne - Næste emne

Karen Nielsen

Hans Peter Hansen bliver født 01/09 – 1812 på landevejen og døbt i Lyngby. (Kbh, Sokkelund, Lyngby 1807-1827 opslag 81) Moren er Marie Kirstine Petersen på vej til Birkerød? og den udlagte barnefar er soldat Hans Christian Brønshøje! (Er usikker på efternavnet og hvor moren er på vej hen :-\)

Men hvor bliver mor og barn af herefter? Jeg kan ikke finde Marie nogen steder og Hans Peters konfirmation er det heller ikke lykkedes mig at finde. Første gang jeg støder på sønnen er da han bliver gift i Birkerød sogn den 01/10 – 1837 med Birthe Sophie Bentsdatter. (Fredensborg, Lynge-kronborg, Birkerød 1837-1849 opslag 168)   

Er der nogen der har gode forslag eller hjælp til hvordan jeg finder mere om forældrene?

Hilsen Karen

Jette E. Toftegaard Pedersen

Jeg tror, at faderen er "af P.C.Regiment" -altså soldat.
Med venlig hilsen

Jette (medlem 7167)
6000 Kolding

Kaj Engholm

P.C. Regiment = Princ Christian (Frederiks) Regiment, nu Prinsens Livregiment. Ofte fik soldater navn efter deres hjemsogn (f. eks Brønshøj), i hvert fald ved rytteriet dvs. dragoner og husarer. Moderen er iflg. bemærkningerne flyttet til Usserød
mvh Kaj Engholm

Alice Oppenheim

#3
HANS PEDER HANSEN og BIRTHE SOPHIE får deres første barn, MAREN KIRSTINE, døbt i Karlebo i 1837 ... Her står, at HANS PEDER er "Arbeidsmand på Brønsholmsdahl" .... hvor længe har han været det? Og er han vokset op i Karlebo?

Der er en ANNE CATHRINE WILHELMINE HANSEN og en Smed CHRISTIAN HANSEN blandt fadderne. Er det søskende til HANS PEDER?


****************************************
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Birkerød, Sandberg, Et Huus, 119, FT-1840, C2774
Hans Olsen 26  Gift  Skrædder 
[...]
Peder Hansen 28  Gift  Indsidder og Arbeidsmand 
Birthe Bendtsdatter 21  Gift  hans Kone 
Maren Kirstine Pedersdatter ?? 3  Ugift  deres Barn
**************************************************

MVH
Alice Oppenheim