Vielse - Skørring sogn, Sønderhald Herred, Randers Amt

Startet af Jamie Jeanett Jaconelli, 24 Sep 2011 - 17:38

Forrige emne - Næste emne

Jamie Jeanett Jaconelli

KB 1814-1853, opslag 60, nr. 1

xxx Søren Nielsen fra Eldrupgården i xxxx xxx 35år gl. xxx og pigen Zidsel Nielsdatter fra Andie i Skørring. xxxx alder 26 år.

Trolovet 10. Jun 1817.

Som forlovere xxxx xxx Niels Rasmussen fra Andie og Jens Haarup i Nielstrupgården begge xxxx xxx xxx

Vielsesdato: 3. Okt 1817

Bemærkninger:
Går xxxx xxxx xxxx xxxx

----------------------------
Niels Rasmussen er brudens far.
Det som undrer mig lidt er at ved de 2 døtres dåb og den enes konfirmation (i Ø.Lisbjerg, Skødstrup), er det Søren Sørensen som er opført som fader. Ved første datters fødsel i 1815 (KB 1814-1819, opslag 17, nr. 9), står datteren opført som ægte, den anden datter først født november 1817 (så hun er såmænd "ægte" nok - opslag 21, nr. 18).

Kan det hænge sammen sådan at Gommens far reelt hedder Søren Nielsen, derved navne forskellen?


Asger Berg

Hej,

KB 1814-1853, opslag 60, nr. 1

Gaardmand Søren Nielsen
fra Eldrupgaarden i Gevsing
Sogn 35 Aar gl. og Enke
mand

Pigen Zidsel Nielsdatter
fra Andie i Skiørring
Sogn har Alder 26 Aar.

Trolovet
den 10de Junii 1817.

Som Forlovere
underskriver
Gaardmændene
Niels Rasmussen
i Andie og Jens
Haarup i Nielstrup
gaardene begge
med ført Pen

Vielsesdato:
3die Octbr 1817

Bemærkninger:
Har havt de naturlige
Kopper

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

John Damm Sørensen

Hej,

Her er min tydning, gommen Peder Nielsen har også tilnavnet Bay. Det fremgår bl.a. ved hans tidligere kones død og dette pars pigebarn fra 1823, som dør efter 8 dage. Se opslagene 30, 87 (Dorthe Marie Sørensdatters død) og 90 (Dorte Marie Pedersdatters død) i KB 1814-1830 Gjesing, Sønderhald, Randers.

Gaardmand Peder Nielsen
fra Eldrupgården i Givsing (Gjeseing)
Sogn 35år gl. og Enke-
mand

Pigen Zidsel Nielsdatter
fra Andie i Schiørring.
Sogn har Alder 26 Aar.

den 10de
Junii 1817

Som Forlovere
underskriver
Niels Rasmussen
fra Andie og Jens
Haarup i Nielstrup
gårdene begge
med før Pen

3die Octbr
1817

212 No 5
Har havt de naturlige
Kopper


Gommen kunne være denne Peder Nielsen fra Eldrup i FT1801:

Randers, Sønderhald, Gjesing, Eldrup, , 66, FT-1801, B5932
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Rasmussen   80    Enke(mand)   husbonde   gårdmand   
Peder Nielsen   21    Ugift   hans barn      
Else Nielsdatter   29    Ugift   hans barn      
Mads Pedersen   12    Ugift   hans dreng

Hilsen
John


Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: John Damm Sørensen Dato 24 Sep 2011 - 21:08
Hej,

Her er min tydning, gommen Peder Nielsen har også tilnavnet Bay. Det fremgår bl.a. ved hans tidligere kones død og dette pars pigebarn fra 1823, som dør efter 8 dage. Se opslagene 30, 87 (Dorthe Marie Sørensdatters død) og 90 (Dorte Marie Pedersdatters død) i KB 1814-1830 Gjesing, Sønderhald, Randers.

Gaardmand Peder Nielsen
fra Eldrupgården i Givsing (Gjeseing)
Sogn 35år gl. og Enke-
mand

Gommen kunne være denne Peder Nielsen fra Eldrup i FT1801:

Randers, Sønderhald, Gjesing, Eldrup, , 66, FT-1801, B5932
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Rasmussen   80    Enke(mand)   husbonde   gårdmand   
Peder Nielsen   21    Ugift   hans barn      
Else Nielsdatter   29    Ugift   hans barn      
Mads Pedersen   12    Ugift   hans dreng

Hilsen
John

Du læser det som Peder Nielsen? Det kan jeg slet ikke få til at passe  ???

John Damm Sørensen

Hej,

Du bør nok gøre lidt nærmere rede for, hvorfor du mener, at Peder skal hedde Søren.

Hvis du ser på parret ovenover fra 1815, vil du se, at P'et i brudens Pedersdatter er meget lig P'et i Peder Nielsen og slet ikke ligner S'et i brudgommens Sørensen. Alene derfor kan der ikke være tale om en Søren.
Man aner også et "d" i Peder, hvis man ser godt efter.
På opslag 6 findes en Peder fra 1817, sammenligner du P'et her med P'et på opslag 60, kan du se, at der er gået noget tabt i skanningen. Jeg har forsøgt at genskabe P'et fra opslag 60 i vedhæftede udsnit af opslaget.

Dertil kommer, at man kan følge parret Peder Nielsen Bay og Zidsel Nielsdatter fra Eldrup i Gjesing kirkebog indtil Zidsel dør i 1843 i en alder af 53 år. Ved vielsen i 1817 angives hendes alder til at være 26 år. Det svarer i begge tilfælde til, at hun er født omkring 1790.


Hilsen
John

[vedhæfting slettet af admin]

Jamie Jeanett Jaconelli

#6
Citat fra: John Damm Sørensen Dato 25 Sep 2011 - 12:05
Hej,

Du bør nok gøre lidt nærmere rede for, hvorfor du mener, at Peder skal hedde Søren.

Hvis du ser på parret ovenover fra 1815, vil du se, at P'et i brudens Pedersdatter er meget lig P'et i Peder Nielsen og slet ikke ligner S'et i brudgommens Sørensen. Alene derfor kan der ikke være tale om en Søren.
Man aner også et "d" i Peder, hvis man ser godt efter.
På opslag 6 findes en Peder fra 1817, sammenligner du P'et her med P'et på opslag 60, kan du se, at der er gået noget tabt i skanningen. Jeg har forsøgt at genskabe P'et fra opslag 60 i vedhæftede udsnit af opslaget.

Dertil kommer, at man kan følge parret Peder Nielsen Bay og Zidsel Nielsdatter fra Eldrup i Gjesing kirkebog indtil Zidsel dør i 1843 i en alder af 53 år. Ved vielsen i 1817 angives hendes alder til at være 26 år. Det svarer i begge tilfælde til, at hun er født omkring 1790.


Hilsen
John

Jeg er uenig med dig, hvis du læser under vielsen nr. 2 under 1818, står der Peder. P'et i vielsen 1817, ligner overhovedet ikke det samme. Asger hvad siger du?

Zidsel får 2 børn som jeg nævnte i min første post og børnene hedder Sørensdatter. Her er det ene barns konfirmation:

Skødstrup sogn, Øster Lisbjerg Herred, Randers Amt
KB 1820-1832, opslag 98, nr 5
Kirsten Marie Sørensdatter, tjenende hos Gaarmand Rasmus Mortensen i Worre.

En datter af Huusmand og Smed i Segalt, Søren Sørensen og
Hstru den afd:‎(afdøde)‎ Zidsel Nielsd: Født d 28de og hjemmedøbt d: 29 Nvbr. 1817

og dennes død er her: KB 1820-1832, opslag 168, nr. 5

Men må konkludere at denne vielse ikke er den som jeg efterlyser, hvis der står Peder. Zidsels far hedder også Niels Rasmussen

Jamie Jeanett Jaconelli

Har fundet den rigtige vielse.  :)

Tak for at du ledte mig ud af mit vildspor. (Men synes nu stadig det ligner at der står Søren)  :P

John Damm Sørensen

Hej,

Jeg bange for, at du skal begynde forfra.
Zidsel Nielsdatter og Søren Sørensen bliver viet i Hornslet Kirke i 1815, se opslag 38 i Skødstrup, Øster Lisbjerg 1814-1819. Zidsel er 28 år gammel svarende til at hun født omking 1787.

Zidsels far er her angivet som Niels Mouritsen Smed i Segalt.

Hilsen
John

Asger Berg

Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening