hvordan og hvad skulle der til for at ændre navn?

Startet af Ulla Rasmussen, 03 Nov 2010 - 07:21

Forrige emne - Næste emne

Ulla Rasmussen

Hej med jer.

hvordan, hvorfor og havd skulle der til for at man i 1880 tallet kunne ændre sit navn?

Er der et sted hvor jeg kan gå ind og kigge på navneændringen, ligesom man kan se fx. et skifte?

Jeg tror ikke det er det rigtige sted, men jeg ved ikke hvor jeg skal ligge det
Med stor tak og dyb taknemmelighed fra Ulla

Lars Jørgen Helbo

På den tid kunne man i princippet ikke ændre navn. Det blev først muligt med den nye navnelov i 1904. Du må derfor lige forklare sagen og fortælle, hvordan du mener, at den pågældende har skiftet navn.

Hans Poulsen


Hej Lars Jørgen

"..På den tid kunne man i princippet ikke ændre navn..".

Jeg tror dig og har bemærket dit *i princippet*.

*I praksis* synes jeg nu nok, at der i hele 1800-tallet skete et stort antal navneskift - også sådanne, der slog igennem de kilder, som vi slægtsforskere benytter.

Stednavne blev til familienavne - blandt dem de såkaldte soldater-efternavne.

Professionsnavne (bager, smed, bødker) blev til familienavne.

Regulære øgenavne er ligeledes set blive til familienavne.


Det er ikke meningen, at jeg vil indlede en punisk krig, hvor parterne er *i princippet* og *i praksis*, og på forhånd har du vundet første slag, idet du henviser til et lovgrundlag.

Med venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lars Jørgen Helbo

Jamen vi er slet ikke uenige; men I skriver om to forskellige tidsperioder. Du snakker om 1800-tallet. I spørgsmålet var der tale om 1880-erne. Sagen er, at vi i 1828 fik den første egentlige navnelov for ikke-adelige. Dermed blev der som noget helt nyt indført familienavne. Før den tid havde man haft patronymer og tilnavne, hvoraf især de sidste kunne tages og ændres efter forgodtbefindende.

Men med den nye navnelov og især med den indskærpelse, der kom i 1856 blev familienavne indført og låst fast. Det var en enorm omvæltning og det tog lang tid, før det virkelig var slået igennem overalt. I forbindelse hermed var der masser af personer og familier, der "ændrede navne".

Men omkring 1880 var det nye system egentlig indført overalt. Dvs. på det tidspunkt havde alle mennesker fået deres faste familienavn, og loven gav stort set ingen muligheder for at ændre på det. Først med den næste navnelov i 1904 blev der (igen) lukket op for navneændringer. Op gennem 1900-tallet kom der så en række ændringer til navneloven, hvoraf de fleste betød yderligere liberaliseringer.

Men det betyder altså, at perioden ca. 1880 - 1904 er den periode i hele historien, hvor vi har haft de strengeste regler om navne. Det er altså helt normalt, hvis nogen har ændret navn i 1830'erne; men hvis det sker i 1880'erne, så er det meget usædvanligt, og derfor skal vi vide noget mere om sagen, før vi kan give et fornuftigt svar.