Hvor og hvornår er Metta Olasson født i Sverige ca. 1835

Startet af Kim Gade, 18 Sep 2011 - 20:37

Forrige emne - Næste emne

Kim Gade

Hej alle.

Metta Olasson vies i Outrup Kirke på Mors, Thisted Amt den 31. maj 1861 til Peder Christian Andersen Storgaard (Outrup kirkebog 1859-82 opslag 90).

Hun kaldes her Metta Olafson, hvorefter f'et er streget over. Da svenske navne normalt er med dobbelt-s må hun have heddet Olasson. Fornavnet ses også stavet Metha. Hun er 26 år og vaccineret af præsten Lederløf i Willie i Malmø Lef.

Kan man med disse oplysninger finde hendes fødsel/dåb i Sverige?

Det har ikke været muligt, at finde parret døde på Mors. Deres 3 sønner udvandrede til Amerika. Gjorde de også det?

Søn 1 Christian Pedersen Storgaard født 13. Marts 1861
Søn 2 Niels Christian Pedersen Storgaard født 28. September 1866
Søn 3 Anders Kristian Pedersen Storgaard født 16. Februar 1869

De skulle være udvandret til New York i 1887 og Rockford i 1891.

Mvh Kim Gade
Mvh.
Kim Gade


Kim Gade

Tak skal du have Helle

På siden står nu kun, at Anders Christian + 1 søn på 9 måneder rejste til Rockford i 1891. Og det vidste jeg som nævnt godt. Jeg ved også, at hans 2 ældre brødre rejste til New York 4 år tidligere. Hvad jeg ikke ved, er, om forældrene udvandrede. Og hvor og hvornår hans mor blev født. Forældrene står desværre ikke på denne side ligesom hans brødre 2 heller ikke gør. Jeg kender ikke andre steder, man kan lede efter udvandrede. Egentlig kan parret jo også bare være "udvandret" til et sted udenfor Mors. Men hvorfor skulle de, når deres børn var i USA?

Jeg kan da tillføje, at familien også indeholdt 2 døtre. De er begge fundet døde på Mors.

Mvh.

Kim Gade
Mvh.
Kim Gade

Svend Aage Hansen

Hej Kim!

Prøv at se på dette, det er den eneste Mette Olsdotter som jeg ser i Villie församling, det er også der hun blev døbt.
Faderen er blevet kaldt både Olafsson og Ohlsson, men det er ganske almindeligt at forskellige præster skriver lidt forskelligt.

Jeg finder familien på torpet Pålstorp i Blentarp 1817. De flyttede herfra til No. 11 i Slimminge 1820 og til Soldattorpet Rakstorp i Villie 1829.
Her ender sporet delvis 1835, men jeg er ganske sikker på at det er din Metta som er med.
Malmöhus Län, Villie  AI:4 1827-1836 s. 233.

Rakstorp, Soldattorp.
Soldaten Ola Olsson f. 24/1 1791 i Veberöd
Hustru Kerstine Jönsdotter f. 24/9 i Äspö
Mätta f. 9/10 1815 i Blentarp. Död 20/8 1829 i Slimminge.
Anna f. 25/9 1817 i Blentarp. Flytter til Malmö 1835
Else f. 9/8 1819 i Blentarp. Flytter til Blentarp 1835
Ola f. 31/3 1821 i Slimminge
Nils f. 20/10 1826 i Slimminge
Carl f. 26/5 i Villie
Metta f. 25/11 1834 i Villie
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Kim Gade

Mange tak skal du ha' Svend Åge  :)

Ja, det lyder meget sandsynlig, at det er den rigtige familie. Du skriver, at familien ikke kan findes efter 1835. Metta ender jo på Mors, hvor hun jo vies. Mon hele familien flyttede til Danmark engang efter 1835? Faderen var jo soldat, men ikke længere den yngste, så hvis han er udgået af militærvæsenet kunne de vel flytte udenlands. Nåh men pyt med det. De oplysninger jeg skal bruge, har jeg nu fået.

Endnu engang tak.

Kim Gade
Mvh.
Kim Gade