Peter Jürgensen født ca. 1737 Sønderborg

Startet af René Faaborg Rasmussen, 17 Sep 2011 - 23:52

Forrige emne - Næste emne

René Faaborg Rasmussen

Hej Alle

Jeg søger en Peter Jürgensen født ca. 1737, jeg kan ikke tyde kirkebogen da det utroligt krøllet at se på.
Håber der er en venlig og dygtig sjæl der vil kigge på Kirkebog 1660-1798. Søndenborg, Als Sønder, Hørup fra opslag 159 til 167 da jeg kan se det må være der imellem. Mener at kunne tyde en Peter J_rgensen på opslag 159 i toppen.

På forhånd tak...
Med venlig hilsen

René Faaborg Rasmussen
DK-2650 Hvidovre
Medlem 11268

E-mail: rachda14@gmail.com
Web: faaborgrasmussen.myheritage.com

Ole Dorch

Du skrev: "Mener at kunne tyde en Peter J_rgensen på opslag 159 i toppen.".

I toppen er der ikke døbt nogen Peder - kun en Peder Jensen som får døbt sin datter Ellen. Men ca. midtvejs i opsl. 159 ses denne dåbsindførsel:
"Dom 14 p. Trinit" (2/9 i 1736) fik Jørgen Koch(is) døbt en søn Peder.

..også i opsl. 169 (1740) ses en Peder - søn af Jørgen Pedersen - døbt.
Her har præsten dog senere noteret "obit 1742", dvs. han er senere død.

Men der ses mange forskellige ved navn Jørgen som får døbt børn bare i den periode som jeg har gennemset, så forsigtigtighed anbefales:-)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Hans Peter Christiansen

Hej.

FS har dette bud:

Peder Jorgensen    
     Male         
         
Event(s):
   Birth:
   Christening:     
20 MAR 1735      Horup, , Aabenraa-Sonderborg, Denmark
   Death:
   Burial:
         
Parents:
     Father:     Jorgen Jensen    Family
     Mother:     Anna Marie Pedersen
Mvh HP

René Faaborg Rasmussen

Hej Ole og Hans

Tak for jeres svar, jeg fandt ham i Kirkebog 1813-1842 Sønderborg, Als sønder, Hørup. Opslag 106 afsnit 7

Hvis nogen er frisk på at tyde hele afsnittet, ville jeg være meget taknemmelig.....
Med venlig hilsen

René Faaborg Rasmussen
DK-2650 Hvidovre
Medlem 11268

E-mail: rachda14@gmail.com
Web: faaborgrasmussen.myheritage.com

Ole Dorch

Hvis du vil have en tydning af det hele synes jeg du skal lægge spørgsmålet over i tydnings-gruppen.

Jeg kan dog fortælle dig at din Peder Jørgensen skal være født 1734, og at hans forældre er Jørgen Paulsen og hustru Sindet.
Han er så formentligt født i et andet sogn, da en sådanne dåb ikke ses i Hørup 1734?

Derudover var Peder Jørgensen gift 4 gange hvilket der redegøres for meget omhyggeligt:-)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

René Faaborg Rasmussen

Hej Ole

Tak for dit svar, jeg har lagt den ud til tydningsgruppen, men var bare lidt utålmodig  ::)
Med venlig hilsen

René Faaborg Rasmussen
DK-2650 Hvidovre
Medlem 11268

E-mail: rachda14@gmail.com
Web: faaborgrasmussen.myheritage.com

Ole Dorch

#6
Jeg indsætter lige svarene fra tydningsgruppen, så der bliver bedre sammenhæng:
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,20587.msg107296.html


Desværre ser det ud som om fødte år 1733 & 1734 mangler i Lysabild kb.

Men i Lysabild 1701-1734 opsl. 194 kan læses at Jørgen Paulsen af Pommergaard får døbt en søn Hans i 1732.

..så du kan måske komme videre ved at se nærmere på forskellige kbèr fra dette sogn?
mvh.
Ole Fabricius Dorch

René Faaborg Rasmussen

Hej Ole

Mange Tak for hjælpen, jeg går ud fra at Peters far hedder Jørgen og ikke Poul som står skrevet i alsnissen.dk, og gad vide hvorfor Peter ændre efternavn fra Paulsen til Jürgensen. Når men jeg må jo se at søge, endnu engang tak....
Med venlig hilsen

René Faaborg Rasmussen
DK-2650 Hvidovre
Medlem 11268

E-mail: rachda14@gmail.com
Web: faaborgrasmussen.myheritage.com

Ole Dorch

Du skrev:"hvorfor Peter ændre efternavn fra Paulsen til Jürgensen"

Vi befinder os ude på landet i 1700-tallet. Her var det skikken med patronymer som mest af alt herskede, dvs. hedder din far Jørgen kommer du til at få tilnavnet Jørgensen.
I 1800-tallet bliver det mere "relativt" (især efter navnelovens indførsel) og i 1900-tallet er det næsten som du kender det idag.

Om tilnavnet  så er skrevet Jørgensen eller Jürgensen afhænger mere af den, som har skrevet navnet. Din Peder har f.eks tilnavnet Jørgensen ved sin død, men derfor kan der godt have været et sted, hvor han kaldes Jürgensen, hvis f.eks den som skrev det var af "tysk orientering".

mvh.
Ole Fabricius Dorch