Hvad betyder KALDET

Startet af Henning Møller Madsen, 17 Sep 2011 - 16:53

Forrige emne - Næste emne

Henning Møller Madsen

Hej!
I forbindelse med fødsel/dåb i kirkebog fra Ålborg Budolfi sogn står der flere steder
/Kaldet/     under barnets navn, nogle gange er det streget ud igen.

Er der en fornuftig forklaring på det? Jeg er ikke stødt ind i det fænomen tidligere?
MVH
Henning Madsen

Hans Poulsen



Hej Henning

Giv os et opslagsnummer i den pågældende kirkebog, så alle andre kan se med.

Kaldet = barnet blev kaldt = barnet blev døbt

Overstregning KAN være en ridse i filmen, men  før jeg ser fænomenet på tryk, kan jeg ikke sige mere.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Henning Møller Madsen

Hej Hans!
Hvis du f. eks. gtår ind på Ålborg amt Budolfi kirke og ser i hvilken som helst kirkebog fra 1860 vil du finde adskillige eksempler, udstregningerne er gjort med overlæg, de få der er.
Har funderet på evt tilhørsforhold/trosretning.
En centens randt min kone i hu, da jeg undrede mig: "mange er kaldet, få er udvalgte!"
Måske er det noget der kun skrives i Ålborg?
MVH
Henning

Hans Poulsen



Hej Henning

Sætningen

" Thi mange er kaldet, men få er udvalgt"

er ofte citeret, og den stammer fra Mattæus-evangeliet, men jeg husker ikke kapitlet og verset.

Kaldet - kaldt

Budolfi sogn
1864 - 1873

Min foreløbige antagelse er, at ordet har forbindelse til døden (jævnfør diverse dødsannoncer i dagbladene "Kaldt hjem til Gud); men jeg er på ingen måde sikker i den antagelse.

Om dødsfaldet så refererer til dåbsbarnet, til en af forældrene eller en af fadderne, tør jeg ikke sige, for jeg ser ikke en fast linje i de tilfælde, hvor *kaldet* optræder inden for intervallet 1864-1873.

Endelig synes jeg at spore, at én af de optrædende, det kan være fx en far eller en af fadderne, ikke tilhører folkekirken.

Som du vil se, Henning, er jeg spag og usikker i mælet, og for mit indre øre hører jeg dig sige:

"Han véd åbenbart ikke, hvad han ævler om, den Hans".

Vi må håbe på, at der kommer et kyndigt menneske, der tør udtale sig med vægt.

Venlig hilsen - også til din kone og god søndag til jer begge
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jens Bomholt

Hej!

Mit bud er at barnet ikke er døbt men kun navngivet, der ikke anført nogen dåbsdato.

Venlig hilsen   Jens

Anne Mortensen

Hej Jens

Og hvor har du og hvor kan vi se det ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jens Bomholt

Hej!

Budolfi 1856-1868 opsl. 10, Jens Sørensen, kaldet. Forældrene er baptister.
Jeg har ikke set nogen overstreget, men det kan vel tænkes at de senere er blevet døbt og derfor overstegningen.

mvh          Jens

Hans Poulsen

#7

Hej Jens

"Mit bud er at barnet ikke er døbt men kun navngivet..".

Den køber jeg ikke, som de unge udtrykker sig.

Budolfi sogn
1864 - 1873
Opslag 81, nr 24

*hjemmedøbt 25. juni 1870*

Om man så sent som i 1870 var forpliget til efterfølgende at lade dåben publicere, barnet fremstille - eller hvilket udtryk man kunne finde på - véd jeg ikke.

En dåb har i hvert fundet sted, og det skete 25.06.1870.

Overestreget eller ikke overstreget.

Indtil nu har jeg set *understreget* eller to parallelle streger omkring ordet *kaldet*, men ikke overstreget.

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Henning Møller Madsen

Tak !

for svarene, men der er åbenbart ingen rigtig forklaring på fænomenet, som jeg kun er stødt på i Ålborg.
Jeg har en fætter, der har beskæftiget sig med genealogy i en "menneskealder" bla. som
korrekturlæser på indtastninger, han havde ingen ideer heller, (bortset fra i forbindelse med øgenavne i andre publikationer der intet har med kirke at gøre) og havde ikke stødt på det i sit arbejde
Hans! Sæt ikke hjælpsomhed unde en skæppe for at bruge et ordsprog lid "fusket"

Venlig hilsen
Henning

Peter Kristiansen

#9
Efter de tre eksempler jeg umiddelbart kunne finde i kirkebøgerne - de to nævnte, samt et enkelt mere - synes jeg nu at forklaringen er meget enkel: I alle tre tilfælde tilhører forældrene ikke Folkekirken, men er hhv. baptister, uden for trossamfund og mormoner. Barnet er ikke døbt ind i folkekirken, for både baptister og mormoner praktiserer som bekendt voksendåb. Barnet er således ikke døbt "Jens Hansen", men "navngivet" Jens Hansen, eller om man vil "kaldet" eller "kaldt" Jens Hansen. At der så alligevel sker en hjemmedåb af mormonforældrenes barn må skyldes pludselig opstået sygdom og deraf følgende usikkerhed om hvorvidt barnet overlever.
I sidstnævnte tilfælde er barnet født 18. marts, hjemmedøbt 25. juni og død 26. juni (se i bemærkningerne). Hjemmedåb finder oftest sted umiddelbart efter fødselen - inden man når at få barnet døbt i en kirke. I dette tilfælde er jeg overbevist om, at barnet ikke var planlagt døbt, men pludselig bliver alvorligt sygt, og så udfører man en hjemmedåb over 3 måneder efter fødselen - og dagen efter dør barnet. Jeg ved ikke hvad baptister og mormoner gør ved børn som dør udøbte, men her har måske en lille tvivl været på spil, og man har ment at en folkekirkelig dåb var bedre end slet ingen - så det lille barn alligevel kom i himmelen.
M.v.h. Peter Kristiansen

Jørgen Thue Pedersen

#10
Hej!

Jeg har bladet nogle af de første sider i KB 1856-68 og KB 1864-73 igennem.

Det er tydeligt at der er flg. muligheder:
Enten er forældrene mormoner, baptister eller hører ikke til noget trossamfund.
Eller - hvis barnet også står som døbt i dåbsrubrikken - så er dåben foregået nogle år senere.

Undtagelse:
Det tilfælde, som Hans fandt
(1864 - 1873 Opslag 81, nr 24)

Der står også "Forældrene mormoner" men det ser ud til, at barnet er dødt dagen efter hjemmedåben. Så her er nok et tilfælde, hvor "mormonismen" blev ofret :)
(Ja, jeg kan jo ikke vide grunden, men det taler vel for sig selv; om der er flere undtagelser? Ikke dér hvor jeg har kigget.)

mvh

Jørgen

tilføjet:
Jeg havde ikke set Peters indlæg, da jeg sendte, men vi ligger fuldstændig på linie.
mvh
Jørgen

Henning Møller Madsen

Hej!
Jeg har kikket øjnene ud af hovedet på fænomenet kaldet,
jeg hælder mere og mere til Jens'es forklaring, da flere og flere
såkaldt "kaldet" ikke er døbt da de blev indskrevet i kirkebogen,(nu længer frem mod århundredskiftet man kommer)
men opgives i anmærkninger at være navngivet af faderen/moderen,
værende Baptist eller Mormon, nogle gange er KALDET udstreget når et barn
senere bliver døbt, (Baptisternes voksendåb/"konfirmations-dåb")

MVH
Henning

Henning Møller Madsen

Hej!
Vi falder nærmest over hinanden :-)
Har man kendskab til fænomenet i andre "storbyer" med flere forskellige trossamfund?

Hvor er personer af mosarisk trossamfund registreret?
Kom til at tænke på det, da der langt ude på en sidegren, er en kristen Jøde.

MVH
Henning