Ivarsborg i Terslev Sogn Sorø Ant i 1766

Startet af Peter Bendtsen, 17 Sep 2011 - 14:33

Forrige emne - Næste emne

Peter Bendtsen

Jeg ved ikke om der er nogle der kan hjælpe det drejer sig om et stednavn som går igen flere steder i mine ane, det findes feks. i forbindelse med dåb i Terslev Sogn 1743-1814 opslag 48 højer side, år 1766 Iver Jacobsen får døbt en søn Hans en af fadderne er gårdmand i Iversborg er der nogle der ved hvor det er eller om det er en gård håber på hjælp. Mvh. Peter.

Gunnar Martensen

På Kort- og Matrikelstyrelsen var der for få år siden en funktion, hvor man kunne se et landkort fra 1760'erne. Det var suverænt - især i et tilfælde som dit.
Jeg har været inde på nogle matrikelkort fra egnen omkring Terslev. De tidligste er fra 1806. De er forsynet med de aktuelle ejeres navne på jordstykkerne, men Iversborg er vist navnet på en gård.
Hvis det er vigtigt for dig med Iversborg, kunne gamle landkort være en vej.

Gunnar Martensen


Thestrup-Bjørn

Hej Peter!

Prøv Faxe kommunes arkiver - derunder hører Terslev sogn.

Men vent lidt, for arkivet er ved at flytte - se her http://www.faxekommune.dk/Kultur_Fritid/Lokalhistorisk_Arkiv
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Gunnar Martensen

Der var ifølge Oeders 1771 2 Christen Hansener i Terslev. Den ældstes Kone døde Dom. Exaudi 1771.
Parret levede i Biered.

Peter Bendtsen

Tak til Gunnar og Thestrup-Bjørn!
Ja jeg tror at det må være en fæstegård under Bregentved, men det bliver nok ikke til at komme det nærmere . Mvh. Peter.

Thestrup-Bjørn

#6
Kunne måske også være fæstet under Giesegårde

- men som tidligere nævnt: Prøv Faxe kommunes arkiver (når de åbner igen).

Selve Haslev bibliotek kunne også ligge inde med litteratur om de lokale gårde.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998