Fortjenestemedalje for fortjenstfuld indsats

Startet af Helle Rossini Hansen, 16 Sep 2011 - 01:52

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Min Oldefar Sigmund Rust Jørgensen fik tildelt Kongens fortjenstmedalje for at have været ansat i Sømineværnets, Søminekorpsets Værksteder som smed og senere værkfører. Ifølge kongehusets hjemmeside, under Tildeling af medaljer er følgende information:

"Kongens Fortjenstmedalje i sølv kunne, og stadig kan, tildeles for en fortjenstfuld indsats efter mindst 40 års uafbrudt ansættelse indenfor samme område i det offentlige (om deltidsansættelse og for en række ansættelsesgrupper gælder særlige regler). Skriftlig anmodning om tildeling af en medalje skal ske til departementschefen i det ministerium, under hvis område den ansattes indsats nærmest må siges at høre."

Jeg vil prøve os se om jeg kan komme i besiddelse af en kopi af denne ansøgning/anmodning, men er ikke rigtig klar over, hvilket Ministerium Sømineværnet hører under. Jeg ville se om jeg kunne slå det op i Daisy for fremtidig opslag på arkiverne, med mindre at jeg er nødsaget til at sende en skriftlig anmodning, som jeg måtte gøre for at komme i besiddelse af hans levnedsbeskrivelse da han var udnævnt Dannebrogsmand.

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej.

På forhånd tak for hjælpen

Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Gitte Christensen

Hej Helle

Sømineværnet har sandsynligvis hørt under det, som i dag hedder forsvarsministeriet.
Forsvarsministeriet har dog haft andre navne tidligere bl.a. krigsministeriet.

Mvh. Gitte

Jørgen Jensen

Hej
uden at gøre mig klog på det, så var der også marineministeriet. Jeg vil tro omkring 1900 tallet.

Venlig hilsen     Jørgen

Regelsen

Hej Helle

Eks. 1900 - Søværnet, underafd. søminecorpset med tilhørende depot

Hvilket årstal?
Venlig hilsen
regelsen

Helle Rossini Hansen

Han fik fortjenestemedaljen i 1950, han var ansat på Sømineværnets Orlovsværft, Nyholm - Søminekorpsets Værksteder, hvor han havde været i 40 år.

I 1910 Matros nr. 376, Søminekorpsets 1. Afdeling på Skibet "OLFERT FISCHER"

Hjælper det?

Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Regelsen

Hej Helle

Under Marineministeriet: Søværnet-Søminevæsenet.
Venlig hilsen
regelsen

Bjarne Lund Andersen

Hej
Fra 1950 blev krigsministeriet og marineministeriet lagt sammen i Forsvarsministeriet, herunder sorterer Søværnet med underafdeling Søminevæsenet.
mvh
Bjarne

Helle Rossini Hansen

Tak for hjælpen, der er ikke andet at gøre end at skrive til begge.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"