Saltum kirkebog, Hvetbo Herred, Hjørring Amt

Startet af Niels Jørgen Godskesen, 02 Nov 2010 - 20:56

Forrige emne - Næste emne

Niels Jørgen Godskesen

--------------------------------------------------------------------------------

Hej igen ;)

For at komme videre må jeg lægge undernævnte til tydning igen  i håb om at der fremkommer nogle andre årstal, jeg kan ikke finde noget om de pågældene på de nævnte årstal.

Det vedr. vielsen af Anders Klemmensen Nielsen og Karen Marie Larsen

I Saltum kirkebog, Hvetbo Herred, Hjørring amt, 1872 - 1882 opslag 173 nr 2

Dette, er det bud på tydning jeg har:

1875
Ungkarl Anders Klemmensen Nielsen født (er ikke udfyldt), døbt 16. August 1834, vacc. 1837, cf Søndag efter Paaske 1850. Opholdssted Blokhus
Pige Karen Marie Larsen, født 5. April 1846, døbt 28. Juni s.st., vacc. 1850, cf Første Søndag efter Paaske 1860. Opholdssted Ejersted
Forlovere: Hmd. Lars Chr. Jensen og Hmd. Jens Chr. Christensen, begge af Ejersted
Vielsesdag: 27. Marts 1875, i Kirken, udlyst 14. Marts."

Mvh

Niels Jørgen

Jeppe Juel Jensen

Hej.

Anders Clemmensen Nielsen er vist født i Tolstrup sogn.
Ft 45 og 50 viser ham der, i Kås by hos moderen Maren Jensdatter, der er enke,

Karen Marie Larsen er vist født i Jetsmark sogn i Lille Pandrup.
Ft 1850 ses hun der hos forældrene. Far Laurs Jensen.

Kan det hjælpe dig ?

mvh. jeppe.

Niels Jørgen Godskesen

Hej Jeppe

Tak for svar:

Vedr. svaret: Anders Klemmensen Nielsen forstår jeg det ikke helt, men jeg er også ny i S.F.
Jeg mener: Kås Ligger i Jetsmark sogn: Hvis du kan give mig FT. opsl. nr. vil det sikkert forbedre forståelsen, da jeg synes netop denne FT. er vanskelig for mig at tyde.

Vedr. Karen Marie Larsen: også her ville det være rart hvis du i FT. 1850 kan give mig opsl. nr.
Da denne FT. for mig er helt umulig at tyde.

Mvh

Niels Jørgen

NB. Gad nok vide hvor han har fået det Klemmensen navn fra, da det ikke efterfølgende findes i familien

Lillian Møller Pavlovic

Hej Niels Jørgen!
Opslagene til FT for Anders er 1845 Jetsmark opslag 35 og i 1850 opslag 22.
For Karen Marie er det Jetsmark 1850 opslag 12.

Anders finder du født i KB Jetsmark 1830-1843 opslag 23

Født 12. August 1835 Anders Clemmensen Nielsen, forældre Huusmand Niels Andersen og Hustru Maren Jensdatter
Hjemmedøbt i Sygdom den 16. August af Kirkesanger  Hanersted? – I Kirken d. 27. September
Fadd. Boelsmand Enevold Thomsens  Kone Ane Jensdatter af Thaarup?, Pigen Johanne Kirstine Nielsdatter ibed, Boelsmand Søren Andersen, Gaardmd. Erich Pedersen af Kaas. Ungkarl Peder Torkieldsen af Patgrave?

Karen Marie finder du i KB Jetsmark 1844-1852 opslag 58

Født den 5. April 1846 Karen Marie Larsen, døbt i Kirken den 28. Juni, forældre Huusmand Laurs Jørgen Molsen?  og Hustru Else Madsdatter af  L. Pandrup
Fadd. Enkekone Ane Kirstine Sørensdatter af Lille Pandrup, Pigen Else Johanne Sørensdatter af Fruensgaard, Ungkarl jens Nielsen ibed. Gaardmand Axel Andersen af St. Pandrup, Huusmand Jens Madsen ibed.

Datoerne passer i hvert fald perfekt med dem, der er opgivet ved vielsen, selv om der i FT står at Anders skulle være født i Tolstrup.
At Anders er alene om at hedde Klemmensen, som et ekstra efternavn, er ikke usædvanligt. Måske kendte familien bare en med det navn, og så har Anders fået det. Det har jeg eksempler på i min slægt.

Med venlig hilsen
Lillian




Niels Jørgen Godskesen

Hej Lillian

1000 Tak: Der er helt sikkert den rigtige tydning.

Anders og karen er mine oldeforældre, på min mors side, og nu har jeg fået navn på tipoldeforældre også :D Så må jeg se om jeg kan komme længrere tilbage herfra?

Men du må meget gerne fortælle mig hvordan du bærer dig ad med at finde den rigtige KB og opslag, jeg tror du har en genvej, jeg ikke kender. ;)

Mvh
Niels Jørgen

Lillian Møller Pavlovic

Hej Niels Jørgen

Genveje er der desværre ikke mange af i slægtsforskning, men måske skulle jeg også sige heldigvis, for så ville fornemmelsen af at være på "skattejagt" måske gå tabt, og den ville jeg nu nødigt undvære  :)

Du har ret i, at den pågældende FT var en af de "strenge". Genvejen er i dette tilfælde at starte med at finde det stednavn, du allerede kendte, så slipper man for at sidde og tygge alle navnene igennem (i bedste fald!).

M.h.t. kirkebogen, så var det jo meget fine oplysninger fra vielsen, du havde i forvejen. De vil nærmest altid være mere pålidelige end oplysninger fra FT. Selv om sognet i FT var forkert i dette tilfælde, indikerede det jo alligevel, at personen "måtte" være lokal, altså nok fra et nabosogn. Jeg har selv aner i Saltum, Tolstrup, Tise og har set, at de ikke tager det så højtideligt i FT med oplysningerne om deres fødesogn. Nabosognene finder du let på sognekortene under Kilder her på siden.

Rigtig god jagt og velkommen tilbage med "de strenge", når du støder på dem.

Venlig hilsen
Lillian

Hans Poulsen



Hej Niels Jørgen

Sagen uvedkommende og helt uden relation til det, som tråden handler om.

Kombinationen af fornavnet Niels og efternavnet/patronymet Godskesen får mig til at spørge, om du har Nørresundby-aner på 1700-tallet med disse navne?

I så fal bør du og jeg nok sende et par private e-mails til hinanden, og hvis ikke, så undlad at gøre mere ud af dette her sidespring.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Niels Jørgen Godskesen

Hej Lillian

Tak for hjælpen: og tak for din gennemgang af genveje, de få der er. jeg er kommet et lille skridt videre
med Anders Clemmensen Nielsen og hans forældre: Niels Andersen og Maren jensdatter, de beboede en ejendom på noget der hed Lundergårds Gods, det lå vist mellem Kås og Saltum. og de havde foruden Anders der var den yngste, også tre piger.

Mvh
Niels Jørgen

Niels Jørgen Godskesen

Hej Hans

Det er svært at skjule sig med navnet Godskesen da det ikke er en massebetegnelse.

Nej jeg mener ikke jeg har familierelationer til Nørre Sundby. Min gren i lige linie til slut af 1600 tallet har alle bortset fra min bedstefar der flyttede til vendsyssel har de alle boet omkring, Tyregod - jelling og Hopballe i grejsdalen.
Men hvis Nørre Sundby familien har aner ned i dette område så..... vend endelig tilbage hvis de har???

Mvh
Niels Jørgen