Begravet i de fattiges jord uden sang og klang

Startet af Bent Næraa, 02 Nov 2010 - 19:56

Forrige emne - Næste emne

Bent Næraa

Hej alle
Jeg har haft hjæp til at tyde følgende:

"OA, Odense, Bjerge, Mesinge 1686-1744, opslag 251 højre kolonne nr. 6:

1740:
Langfredag blef
Oluf Hell(e)sens hustru
som døde strax efter
hendes barnefødsel
begrafvet i de fattiges
Jord uden sang og klang"


Men det er måske i dette forum jeg skal spørge:
" hvorfor konen blev begravet i de fattiges jord uden sang og klang".
mvh
Bent Næraa

Alice Oppenheim

Altså, jeg er ikke ekspert på begravelser ... men, ...

Man kunne blive begravet flere steder. Førhen kunne man endda blive begravet under kirkegulvet. Hvis man betalte for det. Og netop betaling er vel hele humlen. "De fattiges Jord" er for de, der ikke kan betale (måske en mere fjerntliggende del af kirkegården (bortset fra, at Mesinge Kirkegård er meget lille, så ingen del er "fjerntliggende")). Degni synger også kun for betaling. Klokker(ne) ringer også kun mod betaling.

Blev hun begravet uden sang og klang, så var der vel ingen til at betale? Eller noget at betale med..?

MVH
Alice Oppenheim



Randi Overgaard

#2
Som Alice skriver har det med betaling at gøre, "og har du penge.....

Emnet har været behandlet flere gange i tidligere forum
her skulle gerne komme et link:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,264514,264581#msg-264581

I f.eks. Christian den Femtes "Danske Lov" kan du finde mere i "2. bog, 22. kapitel "Om Kirkernes Tilsyn, Indkomster, Udgifter, Bygning"...

Redigeret for at gøre tilføjelse om lov
Med venlig hilsen
Randi Overgaard

Bent Næraa

Hej Alice og Randi
Tak for svarene.
Jeg har nu kigget i Danske lov i http://bjoerna.dk/DL-1683-internet.pdf

Jeg er opmærksom på, om afdøde kunne begraves indenfor kirkemuren, eller i jord der ikke er indviet til begravelse f.eks. ved selvmord, hvor der igen kunne tages hensyn til afdødes pykiske situation eller andet ved selvmordet. Det har jeg set bemærkninger om i kirkebøgerne,  men jeg er ikke tidligere faldet over en tekst, som den præsten har skrevet ved det fundne dødsfald i 1740.

Det kunne være interessant at få lignende tekster frem.
Mvh
Bent

Alice Oppenheim

Det er bare at gå i krig med KB´erne, så! Fx står det ofte ved begravelser i Sankt Hans i Odense.

Omvendt kan der også stå, at vedkommende er begravet med bimlen & bamlen ... Se Middelfart KB: "Da Skomager og Stadskaptajn Abraham Prip døde i 1779, ringede alle byens klokker."

(Nu ved jeg ikke, hvor mange klokker, der var i Middelfart i 1779..? Så det lyder måske flottere, end det var :) )


Alice

Carsten Hansen Eeg

Jeg har læst i pol. slægtshistorie om Sørbymagle-Kirkerup 1646-1731 og Vonsild 1659-1708 kirkebøger skulle have haft nogle fantastisk gode fortællende præster..så gode at de er udgivet i bogform.
også kirkebogsstudier(1906) af Gustav Bang skulle være god.. en oplysning hvis der var nogen der var intresseret. :) Carsten Eeg

Vagn Lind

Her er et eksempel på en henrettelse, som ved begravelsen forløber "uden Klang og Sang"

Venlig hilsen
Vagn Lind

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Vagn Lind
6541 Bevtoft

Niels Bjøreng

Og fra en fynsk kb fra 18 årh (jeg husker ikke hvilken) , hvor præsten bliver helt poetisk:

Sine klang, sine sang
Sine lux, sine crux (uden lys, uden kors)

Venlig hilsen

Niels Bjøreng

Lillian Larsen

Hej Bent.


Det kostede penge at ringe med kirkeklokken - og det kostede penge for at DEGNEN skulle åbne munden med sang.

Hilsen Lillian

Alice Oppenheim

Hej Lilian,

Nu blev der spurgt til Mesinge Kirke — og her synger ikke degnen, men DEGNI. (Eller .... faktisk, i dag har man en kirkesanger).

8) Alice