For alle > Opslag i bøger og på arkiver m.v.

Wibergs præstehistorie - rettelser og tilføjelser samt manglende præstefruer

<< < (2/86) > >>

Ruby:
Jeg var slet ikke klar over, at der er udgivet litteratur om de manglende præstehustruer hos Wiberg. Må jeg stille et spørgsmål til en enkelt?

Mon I kan se, hvem der var hustru til Christen Knudsen, sognepræst i Eising i Skive, 1568-1584?

På forhånd tak for hjælpen (selvom jeg godt er klar over, at dette ikke er det helt rigtige forum at stille spørgsmålet i).

Venligst
Helle Ruby

Kirsten Sanders:
Hej

Jeg har ikke nogen oplysninger om Christen Knudsen.
Du kan prøve at skrive direkte til Flemming Winther - måske har han relevante oplysninger.

Venlig hilsen
Kirsten

Søren Agersnap:
Kære Kirsten.

Tak for et godt initiativ. Jeg har foreløbig været første del igennem, hvor jeg har korrektioner til både Wiberg og Qvistgaard angående præstekoner fra 16-1700-tallets Midtjylland. Dem sender jeg pr. mail og går derefter videre til de andre dele.

Venlig hilsen.

Søren Agersnap

Kirsten Sanders:
Hej Søren

Det lyder super - jeg ser frem til at høre fra dig.

VH
Kirsten

Egon Hansen:
Hej alle, og spåecielt Søren.

Nordby,Fanø', Ribe amt Claus Pedersen Ripensis, capelan fra 1604. sognepræst efter Søren Trugelsens død 1611. Wiberg nævner ny sognepræst 1627 og endnu et navn senere.
Dette er forkert. Claus Pedersen var sognepræst endnu i 1648. da holder han capelan, hans svigersøn, som dog ikke kommer til at afløse ham.
I 1651 underskriver Claus Pedersen Ripensis som sognepræst indberetningen om decimanter i sognet.
Wiberg  nævner ikke noget om Claus Pedersens hustru, men en søn bliver præst i Oksbøl eller i Aal.
Wiberg nævner heller ikke noget om at Claus havde 2 døtre, som var gift med henholdsvis degnen og Claus's sidste capelan.
Nævnt i en klage fra sognets beboere til biskoppen i Ribe!
Aage Dahls præstehistorie: Aage Dahl skriver i sit private eksemplar af sin præstehistorie, som befinder sig på RA. et navn på en præstekone, måske "Marianne Gregersen" medens andre mener at Claus skulle være gift med forgængerens datter.
Jeg ville være meget glad om nogen kender præstekonens rigtige navn. da præsteparet er blandt min kones aner.

Mvh Egon Hansen

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version