For alle > Opslag i bøger og på arkiver m.v.

Wibergs præstehistorie - rettelser og tilføjelser samt manglende præstefruer

<< < (3/92) > >>

Anne Elfengård:
Jeg har også et spørgsmål, som brænder på læben.

Birgitte Birchedahl bliver gift med en præst ved navn Wulf. Kender nogen hans fornavn?

Mange hilsner
Anne Elfengård

Kirsten Sanders:
Hvor, hvornår.

VH
Kirsten

Anne Elfengård:
Lige i starten af 1800 tallet - Formentlig i Hammer. - Hun er enke i FT 1834 og opført som Birgitte Birchedahl - men i 1840 er hun præste enke og står opført som Birgitte Wulff.

i 1834 bor hun sammen med sin søster i Frydendahl - og i 1840 bor hun sammen med sin søster i Sorø.

Jeg har en formodning om, at det er Peter Lorentz Wulff, som var ægtemanden, men jeg har aldrig rigtig fået det bekræftet.

Kirsten Sanders:
Kære Anne

Det var en af de nemme.
I Wibergs præstehistorie findes hun som 2. hustru til Peter Lorents Wulff, sognepræst i Haarlev og Himlingøie.
De blev gift den 18. januar 1805 (Wiberg skriver 14. januar 1805, men det er forkert), se Hammer kb., 1756-1815, opslag 181, højre side øverst.
"Den 18. Januar blev ........ Hr. Pastor Peter Wulff, Sognepræst til Haarlev og Himling-
Øie i B....strupgård og Jomfru Birgitte Birchedahl, en Datter af Degn Birchedahl
ægteviede i Hammer Kirke efter forevist Skifteattest af 4. Januar 1805.

Hans første hustru blev han gift med den 31. oktober 1787 (Skt. Nikolaj kb. opslag 11). Det var Mariane Saxtorph (eller Saxdorph) af København, Nic. Kirke. Hun var ifølge Wiberg født i Saaby (formentlig Kirke Saaby) 22/6 1764 (ubekræftet, da kb mangler for K. Saaby for denne periode) og ifølge Wiberg død i Roskilde 23. oktober 1801 (kan ikke genfindes i kirkebøgerne for Roskilde/Haarlev/K. Saaby).

Venlig hilsen
Kirsten

Søren Agersnap:
Kære Kirsten.

Nu har jeg været Wiberg og din Qvistgaard-gengivelse igennem en første gang. Jeg har noteret de rettelser, jeg umiddelbart kunne finde i mine notater. Første del har jeg samtidig med min tidligere meddelelse sendt til den mailadresse, jeg fandt ved at klikke på dit navn. Jeg håber den er kommet frem. Nu sender jeg så resten.

Hvis ikke du modtager mail fra mig, vil du måske give besked her på tråden.

Venlig hilsen.
Søren

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version