For alle > Opslag i bøger og på arkiver m.v.

Wibergs præstehistorie - rettelser og tilføjelser samt manglende præstefruer

(1/82) > >>

Kirsten Sanders:
Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg ajourfører Erhard Qvistgaards bog "Præstehustruer, der helt eller delvis mangler i Wibergs præstehistorie" fra 1934, med tillæg fra 1936.

Foreløbig har jeg lagt alt over i Word og har sorteret i "Wiberg-orden". Nu er jeg så i gang med at tilføje nyt og kvalitetssikre data i det omfang, det er muligt.

Primært vil jeg gå ud fra, at Qvistaards data er korrekte (han har afleveret sin dokumentation til det kongelige bibliotek), men hvor det forekommer sandsynligt, at det ikke er korrekt, vil jeg forsøge at finde de korrekte oplysninger.

I denne forbindelse vil jeg bede alle, der har præsteaner, eller som har interesse i præstehistorie, om dels at kontrollere data, dels at supplere med egne oplysninger, som hidtil ikke er kommet frem.

Det er tanken, at det færdige produkt dels vil blive doneret til DIS-Danmark, således at det kan blive elektronisk tilgængeligt under "Kilder" på hjemmesiden, dels vil det blive udgivet som en rigtig bog.

Jeg håber, at mange vil benytte lejligheden til at kommentere, tilføje og rette i det vedhæftede dokument. Man er også meget velkommen til at sende mig mails direkte - til kirstensanders@gmail.com.

På forhånd tak
Kirsten

[vedhæfting slettet af admin]

Egon Hansen:
RA har pastor Aage Dahls eget eksemplar at hans præstehistorie, med hans egen håndskrevne rilføjelser. Ikke just let læselige, men alligevel!
Mvh  Egon Hansen

Kirsten Sanders:
Hej Egon

Mener du, at det er en kopi af Wiberg, hvor Aage Dahl har indføjet tilføjelser?
Jeg har selv et eksemplar af Wiberg med mange (næsten ulæselige) håndskrevne kommentarer, som jeg er ved at arbejde mig igennem.
Derefter må komme RA.
Men under alle omstændigheder - tak for din henvisning. Den vil jeg bestemt også forfølge. Det skulle gerne ende med at blive et rigtig godt resultat.

Venlig hilsen
Kirsten

Egon Hansen:
Nej, Aage Dahl har augivet en præstehistorie, delvis på grundlag af Wibergs,supleret med hans egen forskning.Der vidst nok 26 bind ! men de er ikke så tykke som Wibergs og trykt med større typer.
Jeg er ikke klar overt hvornår Dahl udsendte sin præstrehistorie, men formentlig noget senere end Quistgaard.
Men som det går for aller som arbejder med et historisk emne, slipper ham heller ikke sit emne med udgivelsen af bøgerne, men fortsætter med notater i sit eget eksemplar, formentligt i den hensigt at udgive et suplement. Det nåede han desværre ikke, og nogle af notaterne er så svære at læse, at vejlederne ved skranken på RA har givet op! (bind 9, Nordby,Fanø, Claus Pedersen Riber. Dahl skriver så vidt jeg kunne læse "Marianne, måske Gertsen", medens lokale forskere i Nordby mener at Claus Pedersen var gift med forgængeren Søren Truelsens datter!)
I det sogn har Wiberg ogsa en alvorlig fejl : Claus Pedersen Riber underskriver præsteindberetningerne 1651 som sognepræst til Nordby Menighed. (Jeg har selv en kopi af denne, originalen findes på RA.

Mvh Egon

Ole Bech Knudsen:
Hej Kirsten,

Flemming Aagaard Winther i Kiel har i rigtig mange år beskæftiget sig med opdatering af Qvistgaards manglende præstehustruer.

Han har en meget omfattende samling, så du burde måske kontakte ham, før I laver alt for meget dobbelt arbejde.

winther@phc.uni-kiel.de

Mvh.
Ole Bech Knudsen

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version