Gorm den Gamle

Startet af Hannah Aabech, 02 Nov 2010 - 18:09

Forrige emne - Næste emne

Hannah Aabech

Når jeg har fortalt kolleger, at jeg slægtsforsker, fortæller de, at de har en slægtsbog hjemme, hvor der står, at de er i familie med Gorm den Gamle og f. eks. flere franske og østrigske konger og fyrster før ham!
Også jeg har fået en anebeskrivelse sendt fra en fjern slægning, hvor disse "facts" står!

Kan det virkelig passe?

Og hvor findes disse kilder?

Mange hilsener
Hannah

Bent Jakobsen

Om det kan passe.. Tjaa man kan jo ikke afvise det når man ikke kender dem :)

Hvis man tager lidt talteori, og ser bort fra at der vil være slægter hvor man gifter sig ind i slægten i flere led.

Gorm den gamle: døde vistnok omkring vinteren 958-959 (jeg er lidt usikker).

Det vil sige at det er omkring 1000 år siden. Der går ofte cirka 3 generationer pr 100 år. Det vil sige at vi taler om noget som skete for cirka 30-31 generationer siden.

Mængden af forældre fordobler pr generation. Det vil sige: 2^31 er vel omkring 1 milliard, så teoretisk set er 1/6 del af jordens befolkning vel i slægt med Gorm den gamle. Så man finder bare 6-10 personer omkring år 900-1000, ja så er vi alle i familie med dem.  Faktisk hvis man regner på det, så er vi alle i familie med Kong Herodes eller en af de andre fra biblen ;)   (det holder selvfølgelig ikke i realiteten).
Nogle af de mere kulørte hjemmesider regner på denne måde.

Og de har jo nok ret så langt, at vi vel alle sammen er beslægtede, bare man går langt nok tilbage, hvis man tror på at Afrika er menneskehedens "vugge"

Vedrørende kilder, tja det må du spørge dem om, hvilke kilder de basere deres udsagn på. Men jeg synes mængden af troværdige kilder, i forhold til vores dages krav til kilder falder drastisk, jo længere tilbage i historien man går, med mindre man bruger DNA-teknik.

Med mindre du/de har adel i familien, synes jeg at det ofte bliver meget svært at komme længere tilbage end omkring 1600 tallet.
Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Lars Jørgen Helbo

Som Bent skriver, så siger en simpel matematisk beregning, at de fleste af os nedstammer fra Gorm den Gamle. Jeg mener endda, at 3 generationer/århundrede er lavt sat. I min linje er der 36 generationer tilbage til Gorm. Det betyder, at jeg har næsten 70 milliarder aner i den generation - på et tidspunkt, hvor Danmark næppe havde meget mere end 200.000 indbyggere. Det giver en del overlapning; men det betyder, at de fleste af de 200.000 formentlig forekommer mindst en gang i anetavlen.

Så er der det med kilderne. Gorms efterkommere er naturligvis kortlagt i stort omfang. Der findes en bog med titlen "Nachkommen Gorms Des Alten" af S. Otto Brenner. Den indeholder de første 16 generationer (så vidt som de kan findes), og den rækker ned til omkring 1400.

Som Bent også skriver, så kan man med normale kilder som folketællinger og kirkebøger i de fleste tilfælde komme tilbage til omkring 1600. Der mangler altså ca. 200 år. For at komme hen over dem, skal man gerne have noget "adeligt". I mit tilfælde var det såmænd bare en almindelig husmand i 1700-tallet; men han havde navnet Barfod. Den slægt var adelig i 1400-tallet, og det gav forbindelsen. En anden mulighed er aner, der ejer noget jord, så de står i matriklerne og således, at de måske har ført nogle retssager eller har fået tinglyst handler. Det kunne også give spor.

Det er altså ikke så usædvanligt endda. Jeg synes nu heller ikke, at det er så forfærdelig spændende, for så snart du kommer tilbage til 1400 er alting kendt, beskrevet og udforsket, så ....  ;)

Bent Jakobsen

Jeg kom til at tænke på, er der ikke nogen som har smidt denne "Nachkommen Gorms Des Alten" ind i en database, som man kan søge i ?

Så vidt jeg kan se ifølge wikipedia så drejer det sig "kun" om 3062 efterkommere....
Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Hannah Aabech

Jeg siger tak for jeres svar.

Men jeg læser også: "Tjaaa", "Meeeen", "Øhhhh", "Måske"...... osv. i jeres svar.

Og jeg kan også godt forstå jeres statistiske beregninger!

Men jeg kunne godt tænke mig at vide, i hvor mange slægtsbøger, lavet af professionelle firmaer, der er noteret kilder tilbage fra omkring år 900!
For så havde vi jo en mulighed for at tjekke selv!
I den efterslægtstavle, som jeg fik fra et familiemedlem langt ude, var ingen kilder nævnt. Og til trods for min forespørgsel, så fik jeg aldrig kildeliste.

Og NEJ, det er ikke så vigtigt at være i familie med Gorm den Gamle!
Det jeg efterlyser er KILDER - også FØR Gorm den Gamle!

Jeg vil i første omgang prøve at få fat i "Nachkommen Gorms des Alten", og se, om jeg bliver klogere af den ;)

Vivian Møller

Pas på med hvad S. Otto Brenner skriver.
Han havde i hvert fald i 1940´erne Personalhistorisk Institut og kaldte sig direktør og genealog. Hans havde, efter hans brevpapir at dømme, kontorer i hovedstæder verden over. På hans brevpapir står at han udfører arier- og raceattester. Jeg har et brev som hans skrev til min mormors broder i 1940, hvor han skriver at Instituttet har forskellige oplysninger om deres slægt. Han skriver at han har forældrene, 4 bedsteforældre, 8 oldeforældre, 12 af de 16 tipoldeforældre, 4 af tiptup´erne og 2 af tiptiptip´erne. Hvis man vil have materialet skal man betaler 350 kr og hvis han skal fortsætte arbejdet koster det 600 kr (mange penge i 1940). Som et PS skriver han at der er en interessant slægtskabsforbindelse, men det skulle man så betale 600 kr for at få noget at vide om.
Otto Brenner behagede også folk ved at finde gårdmænd fremfor husmænd i deres slægt.
Min mormors bror tog ikke imod tilbuddet. Men min morfar og mor gik i gang med at slægtsforske. Hverken de eller jeg har fundet en interessant slægtskabsforbindelse.
Otto Benner blev senere afsløret som svindler og hans arkiv destrueret.
Bare lige til advarsel hvis man sidder med noget materiale Brenner har lavet.

Venlig hilsen
Vivian Møller

Lars Jørgen Helbo

Citat fra: Vivian Møller Dato 03 Nov 2010 - 22:39
Pas på med hvad S. Otto Brenner skriver.
Otto Benner blev senere afsløret som svindler og hans arkiv destrueret.

Det er der en hel del om. Det sidste med hensyn til arkivet er dog noget sludder.

Han var professionel slægtsforsker i København i 30'erne og 40'erne. Fagligt var han dygtig; men desværre opdagede han efterhånden, at de bedsteborgere og gårdmænd, der typisk var hans kunder, var mere villige til at betale regningen, hvis den leverede slægtsbog indeholdt et passende antal adelige aner. Det satte han i system. Derfor skal de slægtsbøger han lavede på den tid kontrolleres grundigt.

Efterhånden blev det (selvfølgelig) opdaget, og hans ry blev stadigt dårligere. Det endte med, at han omkring 1950 måtte lukke forretningen af den simple grund, at der ikke var flere kunder. Så flyttede han til Sverige, hvor han levede gennem 50'erne, og vistnok har et ganske udmærket ry, fordi han simpelthen var blevet klogere.

Det var så på den tid, at han lavede sin bog om Gorm den Gamles efterkommere. Den skal nok mest opfattes som en slags testamente, idet han med denne bog gerne ville genoprette sit ry i Danmark, og så vidt jeg ved, er der aldrig nogen, der har fundet fejl i den. Det er heller ikke så underligt. For her var der jo ingen snoppede kunder, der skulle imponeres, og på grund af hans tidligere "indsats" havde han jo fået et rigtigt godt kendskab til den ældre danske adel  ;)

Finn Holbek

en pæn del af Gorms efterkommere kan ses på Leo van de Pas' hjemmeside: http://www.genealogics.org/index.php
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Finn Holbek

Citat fra: Lars Jørgen Helbo Dato 02 Nov 2010 - 19:31
Som Bent skriver, så siger en simpel matematisk beregning, at de fleste af os nedstammer fra Gorm den Gamle.

Her er det på sin plads at minde om det gamle ord: "Der findes tre former for løgn; løgn, forbandet løgn og statistik".

Statistik er aldeles uanvendelig til at fastslå slægtskab, med mindre vi går tilbage til Adam og Eva.

Mht. Gorm er det nærmere sådan at man enten stammer fra ham en hel masse gange, eller slet ikke stammer fra ham, og vær ganske vis på at langt de fleste ikke stammer fra ham.

En person med den ene fod i isvand og den anden i glødende kul, skulle statistisk set have det bekvemt og tempereret, hvilket enhver kan regne ud er urealistisk, se på facts.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Carsten Hansen Eeg

Man må jo desværre indse at slægts forskning i grunden bygger genetisk på 10% usikkerhed (for Hver led) da de fleste ihvertfald de sidste 100 år regner med at op mod 10% af alle børn(og faren) ikke ved at de er (ægte)familie og da især i gamle tider hvor at man pine død skulle have et afkom.
mvh Carsten Eeg

Carsten Hansen Eeg

Og jeg vil da lige tilføje, at jo mere fin og adelig des større var presset på at (lave) en efterkommer altafgørende. det må give mange fejl....der var jo nok osse potensproblemer i den økologiske tid hehe..
der var jo nok ikke helt sådanne pres hos (almindelige folk) der fødte de jo bare løs og hvis de ikke gjorde....sååå? ikke at sige der ikke osse blev bollet udenom ; ::)

Jens Yde

Citat fra: Hannah Aabech Dato 02 Nov 2010 - 18:09
Når jeg har fortalt kolleger, at jeg slægtsforsker, fortæller de, at de har en slægtsbog hjemme, hvor der står, at de er i familie med Gorm den Gamle og f. eks. flere franske og østrigske konger og fyrster før ham!
Også jeg har fået en anebeskrivelse sendt fra en fjern slægning, hvor disse "facts" står! Kan det virkelig passe? Og hvor findes disse kilder?
Mange hilsener
Hannah

At nedstamme fra Gorm den Gamle er noget af det fineste, der kan overgå almindelige mennesker.

Det var det første, jeg hørte, da snakken kom ind på slægtsforskning for længe siden.

Men er der i virkeligheden nogen, der kan føre deres aner tilbage til Gorm? Han døde formentlig i år 958. Nogle af hans mandlige efterkommere kender vi jo navnene på, f. eks. Harald Blåtand, Svend Tveskæg, Svend Estridsen.

Af de svar, du har fået til nu, ser det ikke ud til, at der findes troværdige linier fra nogen nulevende personer og tilbage til Gorm den Gamle.

Jens Yde

Citat fra: Lars Jørgen Helbo Dato 02 Nov 2010 - 19:31
Som Bent skriver, så siger en simpel matematisk beregning, at de fleste af os nedstammer fra Gorm den Gamle. . .

Ja, ja, og hver gang vi trækker vejret, så indånder vi en af de atomer, som Gorm den Gamle udåndede, da han drog sit sidste suk i 958. Det lærte vi i skolen i gamle dage.

Men hvem i hele kongeriget nedstammer bevisligt (altså på papiret, blot) fra Gorm den Gamle?

Jens Yde

#13
Citat fra: carsten hansen eeg Dato 05 Nov 2010 - 18:09
Man må jo desværre indse at slægts forskning i grunden bygger genetisk på 10% usikkerhed (for Hver led) da de fleste ihvertfald de sidste 100 år regner med at op mod 10% af alle børn(og faren) ikke ved at de er (ægte) familie og da især i gamle tider hvor at man pine død skulle have et afkom.
mvh Carsten Eeg

Hvor har du det med de 10 procent fra? Mange af medlemmerne af DIS kan føre deres stamtræ 12 slægtsled tilbage. Hvis hvert tiende barn er "uægte" vil det betyde, at kun hver fjerde af medlemmernes tip-9-oldefædre er genetisk ægte (regnet bagud i tid fra medlemmerne til tip-9-erne).

Så vidt jeg har forstået er dna-videnskaben i færd med en fuldstændig udrulning af menneskehedens  dna, og at man i løbet af de næste fem år vil lægge resultatet frem - og (så vidt jeg forstår) også vil kunne afgøre, hvem af os der nedstammer fra f. eks. Gorm den Gamle.

Jens Madsen

Lige en betragtning...

Da jeg startede med slægtsforskning, fik jeg at vide: Kilder, kilder og atter kilder... Bare fordi der er en der har skrevet det i en bog eller et stamtræ er det ikke nødvendigvis sandheden - Tjek altid kilderne!

De eksempler jeg har set med HKH Gorm den Gamle, så har kilderne ikke været overbevisende.

At finde "fine" aner er vel ikke et mål i sig selv, eller...? - Jovist er det da spændende og muligt at finde flere oplysninger. Man kan jo altid gå på biblioteket eller i boghandlen og finde en bog om adelige, men det er efter min mening sjovere/mere spændende selv at grave de små sjove historier op, og så er det mig lige meget hvilken titel de havde.
Med venlig hilsen

Jens Madsen
Medlem 8841
DIS-Danmark
DIS-Aalborg

Lars Jørgen Helbo

Citat fra: Jens Yde Dato 06 Nov 2010 - 14:26
Hvor har du det med de 10 procent fra?

Der er lavet forskellige undersøgelser, hvor man lavede faderskabstester på "almindelige" mennesker. Det kan f.eks. ske i forbindelse med søgning efter en passende organdonor. Her viste det sig så, at 10% havde en anden biologisk far, end de gik og troede.

Men efter min mening har det intet som helst med slægtsforskning at gøre!

Sagen er, at vi udelukkende arbejder med juridiske kilder. Det betyder, at vi udelukkende beskæftiger os med juridiske slægtsforbindelser. Det er nemlig dem, der er dokumenteret i kirkebøger, folketællinger, skifter osv. Så kan det godt være, at der er nogen, der har en anden biologisk far, end hvad der fremgår af kirkebogen; men så længe det ikke er fastslået gennem en faderskabssag, så ændrer det ikke det mindste ved de juridiske forhold og dermed heller ikke for slægtsforskningen.

Problemet er bare, at der er nogen, der går og tror, at de kortlægger de biologiske slægtsforbindelser. Men det er altså en misforståelse  ;)

Finn Holbek

Det er meget muligt at der nu om stunder kan være en usikkerhed på 10%, men at gøre det gældende til alle tider i alle samfundslag er simpelthen grebet ud af luften.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Carsten Hansen Eeg

jeg er da osse lidt i tvivl om det er op mod 10% det er jo bare stadistik og derfor er der jo stadig det største antal 90% der ved hvem der er faderen. men noget der er 100% sikkert det er at modernes slægt den er der sku ikke nogen der kunne snyde med(det ihvertfald møj svær at skjule men fremkommer da nok)
   Men det pres der har været for at få en arving og da helst en dreng, har vært vanvittigt vigtigt for adlen(Henrik den 8 er vist et godt eksembel) For ikke at tale om den "skandale" der ville komme hvis en adelig eller præste datter fik et uægte barn, det ville jo gå ud over resten af den fine families omdømme...der er sku nok blevet slugt nogle kameler der i tidens løb.  mvh Carsten Eeg

Jørgen Sørensen

I fantasien er alt muligt.
En "fin" mand/søn får barn med "xpigen", det kan ende med, at en mand får et barn, en kone og en gård. (fornuftægteskab)
En "fin" Kvinde/datter får barn med en "xmand", det kan ende med, at en kvinde får et barn, en mand og en gård. (fornuftægteskab)
Venligst Jørgen - 2300

Finn Holbek

Efter de seneste opdateringer viser min gedcom nu 11.267 linjer til gamle Gorm.
Se dem her sammen med en håndfuld andre linjer til oldtiden: http://privat.finnholbek.dk/relate.html

Kilderne er med vilje ikke lagt på Geneanet, men ses på den private hjemmeside.

Der er selvfølgeligt masser af usikkerhed, bla. det evige Thøger Jensen (Løvenbalk) spørgsmål, men pyt, det kan måske inspirere en og anden til at gå videre med sagerne ;)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Jens Yde

Citat fra: Hannah Aabech Dato 02 Nov 2010 - 18:09
Når jeg har fortalt kolleger, at jeg slægtsforsker, fortæller de, at de har en slægtsbog hjemme, hvor der står, at de er i familie med Gorm den Gamle og f. eks. flere franske og østrigske konger og fyrster før ham!
Også jeg har fået en anebeskrivelse sendt fra en fjern slægning, hvor disse "facts" står!
Kan det virkelig passe?
Og hvor findes disse kilder?
Mange hilsener
Hannah

Dronning Margrethe har en slægtsbog derhjemme, der viser, at hun nedstammer fra Gorm den Gamle og Dronning Thyra. Er denne anetavle ægte? Klik også på Oldenborgere og Glücksborgere.
http://kongehuset.dk/monarkiet/stamtraeer/gorm/


Carsten Hansen Eeg

Ikke hvis der ikke havde været en rigtig dygtig låsesmed på slottet netop det dejlige forår ;) hvor kongen var på laaaa :Pang-tur til de Baltiske lande for at lave en kort krig >:( og skulle have bakset Dannebrog som faldt ned, den laaaange :P vej hjem.

PS: Det var vist noget med den her-sens "Kyskheds-låse-mekanisme" den var helt galt med det forår   ::)

Falka Rye Gregersen

Citat fra: Lars Jørgen Helbo [905] Dato 02 Nov 2010 - 19:31
Som Bent skriver, så siger en simpel matematisk beregning, at de fleste af os nedstammer fra Gorm den Gamle. Jeg mener endda, at 3 generationer/århundrede er lavt sat. I min linje er der 36 generationer tilbage til Gorm. Det betyder, at jeg har næsten 70 milliarder aner i den generation - på et tidspunkt, hvor Danmark næppe havde meget mere end 200.000 indbyggere. Det giver en del overlapning; men det betyder, at de fleste af de 200.000 formentlig forekommer mindst en gang i anetavlen.

Så er der det med kilderne. Gorms efterkommere er naturligvis kortlagt i stort omfang. Der findes en bog med titlen "Nachkommen Gorms Des Alten" af S. Otto Brenner. Den indeholder de første 16 generationer (så vidt som de kan findes), og den rækker ned til omkring 1400.

Som Bent også skriver, så kan man med normale kilder som folketællinger og kirkebøger i de fleste tilfælde komme tilbage til omkring 1600. Der mangler altså ca. 200 år. For at komme hen over dem, skal man gerne have noget "adeligt". I mit tilfælde var det såmænd bare en almindelig husmand i 1700-tallet; men han havde navnet Barfod. Den slægt var adelig i 1400-tallet, og det gav forbindelsen. En anden mulighed er aner, der ejer noget jord, så de står i matriklerne og således, at de måske har ført nogle retssager eller har fået tinglyst handler. Det kunne også give spor.

Det er altså ikke så usædvanligt endda. Jeg synes nu heller ikke, at det er så forfærdelig spændende, for så snart du kommer tilbage til 1400 er alting kendt, beskrevet og udforsket, så ....  ;)
Regnestykke gælder ikke den vej. Det er du og jeg der har en milliard forfædre, men var der så mange mennesker på jorden dengang. Jeg kan ikke se, hvor logikken fejler.

Lars J. Helbo

Nej, der var ikke så mange mennesker dengang, og derfor betyder det (som jeg skrev), at der er en del (meget) anesammenfald. Men det betyder så også, at vi formentlig nedstammer fra de fleste af de mennesker, der levede på den tid.