Carl Hvalsøe - kondomreklame

Startet af Mette Fløjborg, 13 Sep 2011 - 10:24

Forrige emne - Næste emne

Mette Fløjborg

Kære forum!

I min mors gemmer fandt jeg et kondomkatalog fra Carl Hvalsøe, Frederiksberggade 28, Kjøbenhavn K.

Jeg vil gerne spore mig ind på hvor gammelt det er - for at forsøge at pejle mig ind på, om det evt. stammer fra mine bedsteforældre. Det kan også stamme fra min mor (født 1919), der var barneplejerske - måske var præventionsrådgivning en del af hendes job.

Jeg har forsøgt at google hr. Hvalsøe, men uden det store held:

Carl Hvalsøe, grosserer, født ca. 1830. Død 1922 i en alder af ca. 92.
Gift 1. gang med xx, død før 1885.
Gift på ny i perioden 1885-1890.
Han grundlægger forretningen med sygeplejeartikler i 1880.

Han har en datter Kaja Anna Hvalsøe, født 1890. Kaja Anna gifter sig med Kn. Schulze (07.03.1884-1946). Svigersønnen driver forretningen videre, og efter hans død i 1946 driver Kaja Anna virksomheden 'Carl Hvalsøe's Eftf.' på adressen Vester Farimagsgade 4, Kbh. V.

Jeg kan derfor konkludere, at mit katalog er fra perioden 1880-1946.

Jeg vedlægger forsiden af kataloget og et par sider af det velbeskrevne indhold. Kataloget er på 20 sider og ustyrlig morsom læsning.

Kan nogen mon hjælpe med en nærmere datering af kataloget?
Måske er nogle Hvalsøe efterkommere interesseret i en kopi af kataloget - det står jeg naturligvis gerne til rådighed med.

Venlig hilsen
Mette Fløjborg
www.flojborg.dk
www.dis-odense.dk
mette@flojborg.dk

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk

Mogens Pagh

Hej Mette.

Det var morsomt at se dette katalog over "Pariser-artikler", så vidste man, hvad det drejede sig om.

Du skriver selv, at han grundlage forretningen med sygeplejeartikler i 1880, og det falder sammen med, at det var i 1880, at det blev lovligt både at sælge og bruge kondomer.

På sprogbruget i kataloget at dømme tror jeg, at kataloget meget vel kan stamme helt tilbage fra slutningen af 1800-tallet - og derfor fra dine bedsteforældres tid.
Venlig hilsen
Mogens Pagh
Jyderup

Mette Fløjborg

Hej Mogens, mange tak for hjælpen og for din info om at det blev lovligt at sælge kondomer i 1880  Det har sørme været dyrt at bruge kondomer dengang: 4-7 kr. for 12 stk.

Er der mon andre, der har et bud på et årstal for katalogets oprindelse?

Venlig hilsen
Mette
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk

Eli Lothardt Dahl

Hej Mette

I dag er der afleveringspligt på kataloger. Kunne det tænkes, at rigsarkivet lå inde med et eksemplar?
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Mette Fløjborg

Hej Eli!
Åh ja, det var måske en mulighed. Det vil jeg undersøge.
Venlig hilsen Mette
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk

Jørgen Jensen

Hej Mette

Om det var dyrt ?. Jeg tror nok, at de fleste var beregnet på genbrug. Men jeg ved det ikke.

Venlig hilsen            Jørgen

Mette Fløjborg

Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk

Ulla Nielsen

Hej Mette!

Jeg fandt lige Carls Enke på Politiets Registerblade:
www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2038004&limitstart=40

Fandt dog ikke Carl
mvh.
Ulla Nielsen
2000 F.

Vagn Altmann

#8
Den enke som Ulla Nielsen har fundet, var enke efter Carl Christian Hvalsøe, grosserer og cigarhandler.
Det sidste passer fint med katalogets forside med henvisning til cigarforretningen, hans alder passer ikke med Mettes oplysninger.

Se vedhæftede fra Fogsgaards dødeblade.

Jeg ser lige, at adresseangivelsen på kataloget, i henvisningen til cigarudsalget, benytter den engelske form med husnummeret først. Det kan måske give nogle et fingerpeg om årstallet.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Anne Mortensen

#9
Den Carl Hvalsøe der nævnt i Marie's Pol.reg. ses i

FT 1916
Halmtorvet
opslag 47
Carl er her født i 1861 og ikke ca. 1830

Ses også i

FT 1921
Halmtorvet
opslag 25
Carl født i 1861.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Mette Fløjborg

Hej Ulla og Vagn!

Ja, jeg er lidt usikker på om Carl Christian Hvalsøe, f. 1861 er 'vor mand'. Han kan jo faktisk også være søn af Carl Hvalsøe...

Det der gør mig lidt usikker er, at fødselsdatoen ikke stemmer med den, der er opgivet af Krak i 1950 ved omtalen af virksomheden. Og en anden ting er, at han i givet fald har været 19 år, da han åbnede sin kondomimport virksomhed i 1880. Men måske var han en meget fremmelig ung mand.

Jeg gransker videre. Tusind tak for de mange hjælpere til dette delikate stykke historieskrivning :-).

Venlig hilsen
Mette Fløjborg
www.flojborg.dk
www.dis-odense.dk
mette@flojborg.dk
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk

Ulla Nielsen

Hej Mette.

Fik lige den ide at navnet Hvalsøe kunne være stavet anderledes og se hvad jeg
fandt på Polities Registerblade:
http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1907808&limitstart=
Der står ikke noget om børn, men det kunne godt være ham.
mvh.
Ulla Nielsen
2000 F.

Anne Mortensen

kbhv, København (Staden), Snarens Kvarter, Snarens Kvarter København, Knabrostræde Huset No 110 3 Etage, 1, FT-1845, C3102
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Rahne Petshen Elmelund 48  Gift  Saudgranner Elmelund
Johane Sophie 43  Gift  Hustru Eltang
Peter Elmelund 14  Ugift  Gaar i Skole , Deres Børn Kbhvn
Ruhard Elmelund 12  Ugift  Gaar i Skole , Deres Børn Kbhvn
Marie Albertine 7  Ugift  Gaar i Skole , Deres Børn Kbhvn
Anette Lustine 5  Ugift  Gaar i Skole , Deres Børn Kbhvn
Ane Marie Petersen 33  Ugift  ?? Logerende Kbhvn
Carl Christian Walsøe 10  Ugift  Hendes Søn Kbhvn
Fredrike Selig 59  Ugift  Ernærer sig ved sygning, logerende Kbhvn
Jacob Jacobsen 56  Ugift  Arbejdsmand, Logerende Sring Grønfeldt Sogn
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Keld Sørensen

Hej Mette,
Se om der findes en oplysning, evt. et trykkeris navn - et såkaldt trykkested - nederst på bagsiden af omslaget. Hvis dette er tilfældet, er der derigennem en mulighed for med en vis sikkerhed at fastslå, hvornår tryksagen er fremstillet, dvs. i en periode, hvor dette trykkeri har eksisteret.
En ældre politivedtægt indeholdt en bestemmelse om, at alle offentlige tryksager skulle være forsynet med et trykkested.
Mvh.
Keld Sørensen.

Mette Fløjborg

#14
God idé Keld! Det burde en bogbinderdatter som jeg selv have tænkt på. Trykkeriet er Brødr. Bruun, Vimmelskaftet 41, Kjøbenhavn.

Har du en idé til, hvor jeg finder oplysninger om trykkeriet.

Venlig hilsen Mette
www.flojborg.dk
www.dis-odense.dk
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk

Keld Sørensen

Hej Mette,
KRAKs vejviser kan være en mulighed for at indkredse, hvornår trykkeriet lå på den nævnte adresse.
Desværre eksisterer Dansk Typograf-Forbund ikke længere. Her lå garanteret informationer/materiale om trykkeriet, idet der nok var ansat typografer, der var medlemmer af nævnte forbund. Og hvor dette materiale er havnet, véd jeg ikke.
Mvh.
Keld, X-typograf.

PS. København staves med »j«. Dette ophørte på et tidspunkt! Kan være hjælp til at tidsfæste seneste tidspunkt.

Mette Fløjborg

Mange tak for hjælpen. Jeg vil kaste mig over Kraks - håber de har den på mit lokale Landsarkiv i Odense, men ellers må jeg jo en tur til Storstaden :-).

Mja, hvornår holdt man mon op med at stave København som Kjøbenhavn? Jeg spørger lige Biblioteksvagten, det må de kunne opklare :-).
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk

Inge Hedal

Hej Mette
Læg også mærke til, at de bruger den gamle flertalsbøjning på verber i nutid. Jeg kan ikke huske, hvornår det stoppede, men mit umiddelbare gæt er ca. 1900.
Mvh. Inge

Anne Mortensen

Dette link viser vist nuværende arbejdsgiverforening for den Grafiske branche - måske en opringning giver resultat ?

http://www.degrafiske.dk/hvem-er-vi-(1).aspx
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Keld Sørensen

Trykkeriet Brødr. Bruun har sandsynligvis været organiseret i Københavns Bogtrykkerforening, en modpart/arbejdsgiverpart til Dansk Typograf-Forbunds Københavns-afdeling. Måske ligger der noget materiale (medlemsprotokoller) om denne bogtrykkerforening på Stadsarkivet på Københavns Rådhus, hvor trykkeriet er omtalt!
Mvh.
Keld.

Mette Fløjborg

Endnu mere tak for jeres kreative forslag. Har nogle bolde i luften nu, bl.a. arbejdsgiverforeningen De Grafiske og Biblioteksvagten. Afventer lige om noget af dette kan hjælpe, før jeg tager over Storebælt og gransker arkiver :-).

Venlig hilsen
Mette Fløjborg
mette@flojborg.dk
www.flojborg.dk
www.dis-odense.dk
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk

Mette Fløjborg

J'et i København bragte mig ikke nærmere et svar på datering af mit kondomkatalog. J'et blev nemlig ikke afskaffet før 1938, og jeg er nede på en indsnævring af katalogets datering på perioden 1880-1922 (forretningens etablering og indehaverens død).

Her er linket til Biblioteksvagtens svar om 'j' i Kjøbenhavn:
http://gammel.bibliotek.kk.dk/bibliotekerne/findbibliotek/rhb/oss/oss_koebenhavn/view.

Venlig hilsen
Mette Fløjborg
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk

Børge Askholm

Pligtafleverede tryksager går til det Kongelige Bibliotek, ikke til Ri(g)sarkivet.


;D   Børge

Keld Sørensen

Hej Mette,
Var på Stadsarkivet i København i anden anledning i slutningen af sidste uge. Kiggede lidt i KRAK med års mellemrum på adressen Vimmelskaftet 41 - osse før 1900. Intet trykkeri med det navn, du har oplyst, derimod to andre trykkerier: Lytzhøfft-Petersen & Co i begyndelsen af 1900-tallet og senere i 1920'rne Johs. G. Nielsen & Co.
Mvh.
Keld.

Mette Fløjborg

Hej Børge, tak for korrektionen :-).

Hej Keld, det var sørme pænt af dig. Mange tak for dine værdifulde oplysninger. Men det er da egentlig mystisk.

Jeg har ikke haft mulighed for at granske de sidste par uger, men jeres indsats har givet mig et fint skub videre. VIL altså vide, hvornår den kondomreklame stammer fra  ;D.

Venlig hilsen Mette
Venlig hilsen
Mette
www.banditter.dk
www.dsodense.dk
www.faesterogskifter.dk
www.gotisk.dk