Christoffer Enevoldsens 2. hustru - Torslev, Han Herred

Startet af Erling Agesen, 17 Jun 2011 - 00:46

Forrige emne - Næste emne

Erling Agesen

Christopher Enevoldsen (c. 1683 - 1757) bliver gift 2. gang i 1741 med Mette Nielsdatter.
Begge er af Torslev (oplsag 404).

Mette Nielsdatter kan muligivs være født/døbt 26. november 1719 som datter af Niels Jensen og Maren Svendsdatter.

Christopher bliver begravet 24. april 1757.

I FT 1787 findes Mette Nielsdatter, enke efter 1. ægteskab og almisselem:
Mette Nielsdatter, 70, Enke, Almisse Lem, 46, , Torslev Bÿe, 1, , alle Hospitals Lemmer, K
men det kan ikke dokumenteres, at det er Christophers enke.
Hun er ikke fundet i FT 1801.

Jeg er interesseret i alle oplysninger, der kan be-/afkræfte og supplere mine formodninger.

Med venlig hilsen
Erling Agesen




Med venlig hilsen
Erling Agesen

Hans Poulsen


Godaften Erling

Jeg kvier mig helt for at stille en så rutineret slægtsforsker som dig det spørgsmål, om Christoffer ikke fik børn i sine to ægteskaber, og om du eventuelt kunne bruge dem som løftestang til at komme nærmere ind på livet af ægtefælle nummer to, Mette?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Erling Agesen

Goddag Hans,

Jo, Christopher fik børn i begge ægteskaber.
11 i det første, og i det sidste 4 døtre: Elin, Anna. Maren, og Inger.
Men fadderne synes overvejende at være fra fra hans egen store familie. En enkelt fadder, Jacob Nielsen, kunne tænkes at være bror til  Mette, men det har jeg ikke kunnet påvise.

Det generer mig lidt, at de 2 første døtre kaldes Elin og Anna: hvis der opkaldes efter mormoderen, skulle en af dem helst hedde Maren.

Jeg håber, at der er andre, som arbejder med denne familie.

Med venlig hilsen
Erling Agesen
Med venlig hilsen
Erling Agesen

Hans Poulsen



"..Det generer mig lidt, at de 2 første døtre kaldes Elin og Anna: hvis der opkaldes efter mormoderen, skulle en af dem helst hedde Maren..".

Det generer mig lidt mere, at Elin-navnet blev valgt i stedet for Kirsten, som Christoffers første kone hed.

Ifølge en gammel skik blev første barn af samme køn som førstafdøde i første ægteskab hed.

FamilySearch har Christoffer gift TRE gange med samme Mette, dels 1714, 1741 og 1744.

Lidt talblindhed, formoder jeg.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

K. Thidemann

#4
Citat fra: Erling Agesen Dato 17 Jun 2011 - 11:04

Det generer mig lidt, at de 2 første døtre kaldes Elin og Anna: hvis der opkaldes efter mormoderen, skulle en af dem helst hedde Maren.


Elin, er det ikke efter første kone Ellen.

----------------

"FamilySearch har Christoffer gift TRE gange med samme Mette, dels 1714, 1741 og 1744. "

Til Hans

Er det noget at regne  ;) man er dog enig om datoen 26. nov.
mvh K.Thidemann 9000

Erling Agesen

Hans,

Kirsten var sikkert ikke Hans kone.
Ved sønnen Niels C. dåb i Gøttrup 1701
"Tirsdagen d. 11. Januarij blef inddøbt Kirsten Nielsdatters uægte Barn fra Haverslef, som udlagde en Dreng af Torslef ved Nafn Christopher Enevoldsøn"

Ketty, 

Ja selvfølgelig.

Hilsen og tak for kommentarerne.

Erling
Med venlig hilsen
Erling Agesen

Hans Poulsen


Godaften Erling

"..Kirsten var sikkert ikke Hans kone..".

Mit udsagn byggede jeg ene og alene på denne FamilySearch-udskrift:


Christopher ENEVOLDSEN Pedigree
  Male   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  1683   Of Torslev Han, , Hjorring, Denmark

Christening:  1678   Prb Torslev Sogn, , Hjorring, Denmark

Death:  24 APR 1757   

Burial:  24 APR 1757   Torslev Han, , Hjorring, Denmark

   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  Kiersten NIELSEN   Family
  Marriage:  1710   <Of Torslev Han, , Hjorring, Denmark>

Venlig hilsen
Hans 


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Roland Dennis Kisling

I or am looking for Jacob Nielsen born in Munkbrarup Sydslesvig-1800.Married to Maria Asmussen FT 1845 C8005 Their son Christian born 1840 could be my gggrandfather. Do you have any data that links Munkbrarup and your Jacob Nielsen?
dkisling@msn.com USA
Citat fra: Erling Agesen Dato 17 Jun 2011 - 11:04
Goddag Hans,

Jo, Christopher fik børn i begge ægteskaber.
11 i det første, og i det sidste 4 døtre: Elin, Anna. Maren, og Inger.
Men fadderne synes overvejende at være fra fra hans egen store familie. En enkelt fadder, Jacob Nielsen, kunne tænkes at være bror til  Mette, men det har jeg ikke kunnet påvise.

R.Dennis Kisling
Somerset,WI Usa
dkisling@gmail.com
dkisling@msn.com
tel: 1651-314-7107

Niels Bjøreng

Hej Roland,

It is impossible that your Jacob Nielsen could have anything to do with the Jacob Nielsen mentioned.

Think of the distance in years and in -well distance ;)

Venlig hilsen
Niels Bjøreng