Jacoba Fernanda Dalhoff Knudsen - Hjælp

Startet af Rebecca Dalhoff Helqvist, 12 Sep 2011 - 18:42

Forrige emne - Næste emne

Rebecca Dalhoff Helqvist

Jeg er ny i dette forum og også ganske ny inden for slægtsforskning. Men jeg er kommet godt i gang og er kommet vidt omkring.
Jeg har dog et stort ønske om at følge mit mellemnavn Dalhoff og er gået i stå ved Jacoba Fernanda Dalhoff Knudsen (født sep. 8 1857 eller 1858 i København, død april 24 1928 Bethlehem sogn) gift med Jørgen Marius Jørgensen (født april 28 1856 i Læborg, Ribe amt).
Jeg forsøger nu at spore navnet Dalhoff videre tilbage. Jeg kan ikke finde kirkebogen med Jacobas fødsel, idet jeg ikke ved mere end at hun er født i København. Jeg har fundet folketællinger med oplysninger om Jacoba, den tidligste er 1880, hvor hun er ugift tjenestepige. Men jeg kan ingenting finde fra da hun boede hos sine forældre.
Jeg vil meget gerne hjælp til at komme videre med Dalhoff-grenen.
På fohånd tak!
Venlig hilsen
Rebecca Dalhoff Helqvist

Anne Mortensen

Jeg kan ikke finde kirkebogen med Jacobas fødsel

København
Den Kgl. Fødselsstiftelse 1843-1859
opslag 434
Ingen forældre nævnt - kun barnets- og moderens nr.
-------------------------

Læs her om søgning på Fødselsstiftelsen
http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/fodselsstiftelsen_-_en_vejledning
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Kan du ikke vise den FT 1880 du omtaler ?
Oplyse Jacoba's vielse ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Rebecca Dalhoff Helqvist

Hej Anne,
Folketælling 1880 i Nyhavn - Opslag 9. Ugift tjenestepige hos Flora & Olivia Myhre.

Tak fordi du fandt kirkebogen med fødslen. Skal jeg forstå det sådan at hendes mor har aflevert hende efter fødslen? I så fald er der så et sted hvor jeg kan se hvor hun har befundet sig i barndommen?

Har du erfaring med hvorfor kvinderne typisk valgte denne model med Den kgl. fødselsstiftelse? Jeg mener, moderen har ho givet hende navn, og et oveni købet et efternavn (Dalhoff). Jeg synes, at jeg et sted fandt at hun var født Knudsen, måske var det vielsen i Skt.Johannes Kirke København (Kirkebog 1880-1885 opslag 128) maj 21 1882.

Venlig hilsen
Rebecca

Anne Mortensen

Hej

Jeg har ingen erfaring i at søge videre på Fødselsstiftelsen.

Læs det link til Rigsarkivet jeg har oplyst og du vil få svar på hvordan du søger på barnets- og moderens navn.
På den måde vil du forhåbentlig få flere  oplysninger om moderen - om hun har taget barnet med sig o.s.v.

Alle kvinder gifte som ugifte - hemmelig fødende har født på Fødselsstiftelsen.
------------------------
Desværre giver vielsen ingen oplysninger - uden Knudsern i ( ).
-------------------------

Jacoba bliver konf. ca. 1871 sikkert i København - på en god regnvejsdag kunne du søge denne konf. i de københavnske kirker.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Rebecca Dalhoff Helqvist

Hej Anne,
Mange tak for din hjælp, jeg er nu kommet videre i sagen! Jeg har nu kontaktet arkivaren og bedt om aktindsigt.
Vh Rebecca