Henrettet 05. aug. 1847

Startet af Signy Svare Winther, 11 Sep 2011 - 18:27

Forrige emne - Næste emne

Signy Svare Winther

Min 3. tipoldemor Ane Marie Nielsdatter født 1797 Skørpinge, Slagelse herred, Sorø amt, blev henrettet den 5. august 1847 på Galgebakken Slotsbjergby sammen med sin søn Jørgen Hansen, født 3. maj 1823, Skørpinge. Ane Marie var gift 2. gang med Hans Jacobsen, død den 4. august 1846 begravet 22. august 1846 Skørpinge kirkegård. I kirkebogen står der at han blev myrtet af sin kone og søn Jørgen Hansen. Kender nogen historien bag dette mord? eller ved i hvor man kan få oplysninger om mordet?
   
Med venlig hilsen
Signy Svare Winther
Hårlev

Lis B. Jensen

Hej

Tingbøger - fogedprotokoller kan nok hjælpe dig på vej
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Kim Melchior

Jeg tror  naeppe der er ting boger saa sent som i midten af 1800 tallet, men jeg kan vaere galt paaden med hensyn til dette.

Mvh,

Kim Melchior (USA)

Niels Bjøreng

Jeg mener, at tingbøger i 1688 blev erstattet af justitsprotokoller.

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Lis B. Jensen

#4
Hej

Det er da muligt kim har ret - men en indgang kunne være denne:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=slagelse&d=1&e=2011&ngid=&ngnid=&heid=1716479&henid=3925673&epid=1716479&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=

Som gerne skulle lede til følgende:

Arkivskaber(e):  Slagelse Politi -   Slagelse Byfoged
Arkivserie:  Strafferegistre  1800-1925
Eksemplar:  Original,  Papir m.m.
Indhold beskrives med:  År (År)  
Antal fysiske enheder:  2

Eller dette:
http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=slagelse&d=1&e=2011&ngid=785226&ngnid=&heid=1716270&henid=1716270&epid=1716270&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Vivian Møller

Hej

Du kunne også kigge i politiprotokollen for Vester Flakkebjerg herred, da der helt sikkert har været ført en politisag. Næste trin er så justitsprotokollen og derefter domprotokollen.
På den måde skulle du kunne finde sagens sammenhæng. Er sagen ført til Højesteret, skal du have fat i Hof- og Stadsrettens protokoller.
Da det foregik i et landsogn, er jeg ikke sikker på der vil stå noget i Slagelse Byfogeds protokoller og Skørpinge sogn hører under Vester Flakkebjerg herred.

Venlig hilsen
Vivian Møller

Ib Noe

Du skal i Foged og Poilitiprotokoller og til sidst i Domprotokoller.

I Daysi kan du søge " politiprotol" od faar nu muluged for at finde protokolle, for det ønskede aar.
Du skal logges på Daisy forinden.
Du kan her hjembeslille protokollen til dit bibliotek, saa du her kan undersøge sagen.

jeg har netop ad denne vej haft stor fornøjelse med opklaring af politisager.
De bedste hilsener.
Ib Noe.

Anna N Rasmussen

Hej Signy,

Hej Signy!

Jeg kender til henrettelsen, men ikke til forbrydelsen der lå bag, så jeg kan ikke fortælle dig mere end det som du allerede har lagt frem. Men jeg hopper alligevel med på en lytter ind i tråden her, fordi jeg selv har aner i sognet, og dermed har lokalhistorisk kendskab og interesseret i stedet.

Min tipoldemor Karen Pedersdatter var tjenestepige i Slots Bjergby i anden halvdel af 1840erne, og ifølge overleveringen via min mormor, havde hun det umådeligt svært med at passere galgebakken, "fordi der ind imellem hang nogen og dinglede deroppe".

At stedet på den tid kan have gjort et dybt og uhyggeligt indtryk på en ung malkepige, uanset hvad hun selv må have overværet, tvivler jeg ikke på. Men rent logistisk har fortællingen ofte undret mig, for med mit umiddelbare kendskab til sognet og periodens generelle retshistorie, så foregik der kun denne ene henrettelse på stedet i denne tidsperiode, og den foregik som bekendt ikke ved hængning, men ved halshugning. Så min gode Karen har formodentlig aldrig set "nogen der dinglede". Men hun kan meget vel have været til stede ved henrettelsen i sensommeren 1847.

Netop fordi detaljerne i den slags overleveringer ofte er så uklare, har jeg tit tænkt på at efterforske sagen på klassisk slægtsforskervis, altså direkte i kilderne og udenom familieberetningerne, for at finde ud af, hvad der egentlig gik forud, samt hvor henrettelsen skal placeres i den danske strafferetshistorie. Men jeg er aldrig nået videre med projektet end til at google lidt rundt, og konstatere, at der på nettet ikke ligger andre oplysninger end en dato og tre navne. Bøger og arkivalier har jeg endnu ikke været omkring.

Men – og her kommer svar-delen af herværende indlæg – jeg ville umiddelbart foreslå dig at spørge Slagelse Lokalarkiv, som jeg selv har gode erfaringer med. De dækker alle landsognene i området, inkl. Slots Bjergby Sogn/Hashøj Kommune, og kan måske ligge inde med viden eller stof i bearbejdet form.

Dernæst vil jeg tilslutte mig forslagene fra Ib og Vivian, dvs. du skal have fat i politi- og justitsprotokoller hos retsbetjent/herredsfoged, og da formodentlig ikke for købstaden Slagelse, men for landdistriktet, som, hvis forbrydelsen foregik i Skørpinge sogn, jo vil være Slagelse Herred, og ikke Vester Flakkebjerg, selvom henrettelsen foregik der, i Slots Bjergby Sogn. Herredsgrænsen løber mellem de to berørte sogne. Men, som de andre også er inde på, så er det måske sandsynligt, at en sag af denne kaliber er gået videre til lands- og muligvis højesteretten, så der vil jeg også mene at du bør kigge, hvis du ikke automatik bliver ledt derhen via herredsretten.

Med venlig hilsen
Anna

Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Lars Skovvang Larsen

#8
Her er en henrettelsen kort berørt: http://www.kulturarv.dk/1001fortaellinger/da_DK/slots-bjergby

Sådanne hændelser har nogle gange givet stof til en artikel i Årbog for Historisk Samfund - i dette tilfælde må det være for Sorø amt.

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Rosette Hymøller

Hej Signy

Jeg har et hæfte skrevet af P.V. Glob "Slots Bjærgby Høje", det er nok en artikel skrevet til Nationalmuseets Arbejdsmark ca. 1947. Den handler om udgravningen af Galgebakken og bl.a. om de fund  af henrettede,fortæller osse om henrettelsen af mor og søn fra Halkevad 1847.
Jeg har før læst om henrettelsen, og jeg husker det var beretninger fra folk på egnen, de findes nok på Dansk Folkemindesamling (Det kgl.bibliotek).

Venlig hilsen R.H.

Sussi Hansen

hej
her er lidt jeg fandt på gogle

Fakta Kæmpehøje med galge og grav
Af Maria Panum Baastrup, Mag.art. i forhistorisk arkæologi, København Universitet (17 fortællinger)
De to gravhøje ved Slots Bjergby nær Slagelse er blandt Danmarks mest i øjnefaldende fortidsminder. De to høje hedder Galgebakke og Hashøj, og de er sandsynligvis opført omkring år 600. Udgravninger har dog vist, at Galgebakke oprindeligt var en høj fra...
De to gravhøje ved Slots Bjergby nær Slagelse er blandt Danmarks mest i øjnefaldende fortidsminder. De to høje hedder Galgebakke og Hashøj, og de er sandsynligvis opført omkring år 600. Udgravninger har dog vist, at Galgebakke oprindeligt var en høj fra bronzealderen, der så senere er blevet gjort større. Galgebakke har ikke fået sit navn ved en tilfældighed. I nyere tid var højen i brug som rettersted. Den 5. august 1847 blev de sidste forbrydere henrettet her – en mor og hendes 23-årige søn, der efter sigende havde dræbt deres mand/far.

Offentligt tilgængelig -1700: 600

Galgebakken blev fra ca. 1060 anvendt som rettersted for Slagelse købstad og herredet. Den sidste kvindelige forbryder, der blev hængt i Danmark, blev hængt her i 1787. Hun blev dømt for at hun sammen med sin søn - der blev hængt samtidig - havde slået sin mand ihjel. Den sidste henrettelse på Galgebakken fandt sted i 1847.


venlig hilsen
Sussi

Jan Koefoed Baastrup Rømer

Hej Signy.
Spændende historie.
Jeg ville da lige kigge i aviserne 1846-47. Der kunne være noget at hente. Ganske vist var aviserne oprindeligt mest avertissementsblade, men de begynder jo at have nyheder på et vist tidspunkt.

I "Ejegod Tidende", udgivet af Lokalhistorisk forening for Slangerupegnen 27. årgang, nr. 1, 1. marts 2011 har Aase Nørrung skrevet en meget læseværdig beretning "Drabet på Ravnsbjerg Bakke 1834" om drabet på skovløberen i Lystrup Skov. 
Der er lavet en meget grundig research og der er en fyldestgørende liste over kildemateriale, som må kunne inspirere dig.
Foreningen har e-mail: post@slangeruphistoriskforening.dk som formentlig kan sende dig et eksemplar (ellers kan jeg kopiere kildelisten og sende den til dig). 

Mvh.
Jan

Signy Svare Winther

Kære alle sammen.
Tak for jeres svar. Jeg har haft kontakt til politihistorisk musserum. Men desværre kan de heller ikke finde noget vedr. henrettelsen af Ane Marie Nielsdatter og søn Jørgen Hansen den 5. august 1947 Slotsbjergby. Nu må jeg lede videre og vender tilbage når jeg har fundet noget spændende.
Med venlig hilsen
Signy Svare Winther
Med venlig hilsen
Signy Svare Winther
Hårlev

Signy Svare Winther

Hej. Ole Hansen Haverbjerg Lokalhistoriske arkiv. Har været så venlig at sende mig følgende, omkring henrettelsen  på Hashøj, galgebakken i Slotsbjergby:
Hans Jacobsen var umyndiggjort og forfalden til spiritus. Han blev myrdet af sin kone Ane Marie Nielsdatter og sønnen Jørgen Hansen d. 4. august 1846.
Han blev dagen efter fundet død på naboens mark med en halvfyldt brændevinsflaske i hånden, og derfor formodede man, at han havde drukket sig ihjel, altså blev det betragtet som selvmord og han måtte ikke begraves i indviet jord på kirkegården i Skørpinge.
Retssagen varede et år, men efter deres tilståelse blev Ane Marie Nielsdatter og Jørgen Hansen begge halshugget, og lagt på stejle og hjul, på Galgebakken i Slots-Bjergby d. 5. August 1847.
At blive lagt på stejle og hjul vil sige:
Først blev højre hånd afhugget, derefter hovedet, arme og ben. Den afhuggede hånd og hovedet blev sat på en stage og rejst ved siden af den første. De dømte skulle henrettes på "den kvalificerede måde". Det betød bl.a., at de på vej til retterstedet, skulle passere drabsstedet, og mellem drabsstedet og henrettelsstedet skulle de tre gange knibes med rødglødende tænger. Der er dog ingen beretninger der tyder på, at dette har fundet sted.
Det var den 2. sidste offentlige henrettelse i Danmark, og den sidste på Galgebakken i Slots-Bjergby, og måske havde man allerede begyndt at slække lidt på kravene. Det var samtidig den sidste kvindelige henrettelse i Danmark. Hans Jacobsen fik en rigtig begravelse på Skørpinge kirkegård d. 22. august 1846   
Med venlig hilsen
Signy Svare Winther
Hårlev

Signy Svare Winther

Citat fra: Signy Svare Winther Dato 02 Okt 2011 - 16:08
Hej. Ole Hansen Haverbjerg Lokalhistoriske arkiv. Har været så venlig at sende mig følgende, omkring henrettelsen  på Hashøj, galgebakken i Slotsbjergby:
Hans Jacobsen var umyndiggjort og forfalden til spiritus. Han blev myrdet af sin kone Ane Marie Nielsdatter og sønnen Jørgen Hansen d. 4. august 1846.
Han blev dagen efter fundet død på naboens mark med en halvfyldt brændevinsflaske i hånden, og derfor formodede man, at han havde drukket sig ihjel, altså blev det betragtet som selvmord og han måtte ikke begraves i indviet jord på kirkegården i Skørpinge. Mandag d. 10. aug. skete begravelsen derfor på marken ved siden af hans hus, men der blev hurtigt rejst tvivl om dødsårsagen og liget blev opgravet til obduktion. Derved blev der konstateret kvælningsmærker og der blev rejst tiltale mod konen og sønnen for mord.
Retssagen varede et år, men efter deres tilståelse blev Ane Marie Nielsdatter og Jørgen Hansen begge halshugget, og lagt på stejle og hjul, på Galgebakken i Slots-Bjergby d. 5. August 1847.
At blive lagt på stejle og hjul vil sige:
Først blev højre hånd afhugget, derefter hovedet, arme og ben. Den afhuggede hånd og hovedet blev sat på en stage og rejst ved siden af den første. De dømte skulle henrettes på "den kvalificerede måde". Det betød bl.a., at de på vej til retterstedet, skulle passere drabsstedet, og mellem drabsstedet og henrettelsstedet skulle de tre gange knibes med rødglødende tænger. Der er dog ingen beretninger der tyder på, at dette har fundet sted.
Det var den 2. sidste offentlige henrettelse i Danmark, og den sidste på Galgebakken i Slots-Bjergby, og måske havde man allerede begyndt at slække lidt på kravene. Det var samtidig den sidste kvindelige henrettelse i Danmark. Hans Jacobsen fik en rigtig begravelse på Skørpinge kirkegård d. 22. august 1846   
Med venlig hilsen
Signy Svare Winther
Hårlev

Anna N Rasmussen

Tak for beretningen, Signy (og arkiv-Ole fra Havrebjerg),

Ja, så kan min tipoldemor Karen jo i princippet godt have set kropsdelene sat på hjul og stejle deroppe på galgebakken, når hun skulle ud at malke, uha.

Undrer mig dog lidt over, at Hans Jacobsen i første omgang uden videre blev klassificeret som selvmorder - blev det virkelig tolket og bedømt som selvmord at drikke sig ihjel?  Og hvordan fik man mon så mistanke om, at det måske alligevel ikke var selvmord, så undersøgelsen om mord blev sat igang? Det fortæller historien ikke meget om.

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Carl Morten Vigh Fabrin

Signy nævner, at den pågældende dobbelte henrettelse skulle være den 2. sidste offentlige af slagsen i Danmark.

Mig bekendt er der mindst 3 senere:

1)16/8 1856 på Balslev Banke, Vestfyn af Jens Henrik Boye
   (kilde C.H. Andersen: "Boye og hans bande", NLF, Odense 1963)

2)16/10 1860 ved Præstø af Lars Nielsen (kaldet "Balle-Lars")
   (kilde: "Firti danske kriminalsager fra ældre tid, Politikens Forlag 1958)

3)22/11 1882 på Sølvbjerghøj ved Nakskov af Anders Nielsen (kaldet Sællænder) (kilde: "Femti danske kriminalsager fra vor tid", Politikens Forlag 1957)

Venlig hilsen
Morten Fabrin

Peter Berényi

I 1882 blev den lollandske landarbejder Anders Nielsen Sjællænder dømt til døden for mord, den blev den sidste offentlige henrettelse i Danmark.

Jens Nielsen (1862 i Jyderup - 8. november 1892 i Horsens) var den sidste dansker som blev henrettet for en forbrydelse begået i fredstid. Han blev henrettet ved halshugning. Han var dømt for drabsforsøg på en fængselsbetjent.

Dødsstraffen blev afskaffet i 1933.

I 1948 blev Ib Birkedal Hansen dødsdømt og i 1950 som den sidste i Danmark henrettet ved skydning, der var dømt for landsforræderi.
Venlig hilsen
Peter

Rode, Rohde, Rhode, Roede, Rhodius m.v. - http://www.roderne.n.nu/

Kim Gade

Henrettelsen var heller ikke den sidste af en kvinde.

Lørdag den 21. December 1861 halshugges Ane Cathrine Andersdatter i Rødovre for koldblodig mord på 3 af sine 4 børn. Hun er sidste halshuggede og henrettede kvinde i Dk.

Læs eventuelt om sagen her https://www.rk.dk/lokalhistorisk-samling/historier-fra-roedovre/skillingsviser-om-ane-cathrine-andersdatter/

Umiddelbart vil jeg mene, at omtalte kvinde fra 1847 var den næstsidste.

Kim Gade

Mvh.
Kim Gade