Druestrup, Præstø amt, 1757 (1831). Er Niels = Peder?

Startet af Jakob Jensen, 10 Sep 2011 - 17:28

Forrige emne - Næste emne

Jakob Jensen

Præstø amt, Fakse herred, Sønder Dalby sogn, Druestrup

Lidt over halvvejs nede på denne hjemmeside http://halkaergaard.homepage.dk/a45%20noedeg.html er der et skifte for gårdmand Lars Andersens enke Johanne Sørensdatter i Druestrup.

Hun er den yngste af en søskendeflok på 6 (måske 7), hvis far var:

Søren Thomasen
Døbt 11. april 1717 i Sønder Dalby kirke, opslag 26. AO 1715-1746.
|
|-Hustru Sophie Hansdatter
| Døbt 22. september 1715 i Sønder Dalby kirke, opslag 23. AO 1715-1746.
| Viet 23. maj 1741 i Sønder Dalby kirke, opslag 65. AO 1715-1746.
| Begravet 26. juli 1786 fra Sønder Dalby kirke, 68 år, opslag 55. AO 1777-1806.
|
|-søn Thomas Sørensen
| Døbt 13. januar 1743 i Sønder Dalby kirke, opslag 56. AO 1715-1746.
| |
| |-hustru Maren Jensdatter
| | Begravet 3. april 1795 fra Sønder Dalby kirke, 57 år, opslag 107. AO 1777-1806.
| |
| |-datter Sophie Thomasdatter
| | Døbt 30. august 1772 i Sønder Dalby kirke, opslag 75. AO 1747-1777.
| |
| |-søn Niels Thomsen
| | Døbt 8. oktober 1775 i Sønder Dalby kirke, opslag 83. AO 1747-1777.
| |
| |-datter Anna Maria Thomasdatter
| | Døbt 6. september 1778 i Sønder Dalby kirke, opslag 12. AO 1777-1806.
| |
| Død og begravelse ikke fundet.
|
|-søn Jørgen Sørensen
| Døbt 7. februar 1745 i Sønder Dalby kirke, opslag 58. AO 1715-1746.
| Begravet 4. september 1829 fra Sønder Dalby kirke, 84 år, opslag 111. AO 1814-1832.
|
|-datter Karen Sørensdatter
| Døbt 3. marts 1748 i Sønder Dalby kirke, opslag 29. AO 1747-1777.
| Begravet 26. november 1817 fra Fakse kirke, 70 år, opslag 356. AO 1814-1830.
|
|-søn Hans Sørensen
| Døbt 13. september 1751 i Sønder Dalby kirke, opslag 34. AO 1747-1777.
| Begravet 23. februar 1831 fra Sønder Dalby kirke, 79 år, opslag 115. AO 1814-1832
|
|-søn Peder Sørensen
| Døbt 6. marts 1757 i Sønder Dalby kirke, opslag 49. AO 1747-1777.
|
|-datter Johanna Chatarina Sørensdatter
| Døbt 27. april 1761 i Sønder Dalby kirke, opslag 55. AO 1747-1777.
| |
| |-mand Lars Andersen
| | Viet 21. august 1785 i Sønder Dalby kirke, opslag 61. AO 1777-1806.
| | Begravet 27. april 1813 fra Sønder Dalby kirke, 53 år, opslag 78. AO 1807-1814 (ikke 1874).
| |
| |-søn Peder Larsen
| | Døbt 25. marts (?) 1787 i Sønder Dalby kirke, opslag 72. AO 1777-1806.
| | |
| | |-hustru Karen Pedersdatter
| | | Viet 24. oktober 1828 i Sønder Dalby kirke, opslag 32. AO 1814-1832.
| | |
| | Begravet 16. august 1831 fra Sønder Dalby kirke, 44 år, opslag 116. AO 1814-1832.
| |
| |-søn Anders Larsen
| | Døbt 11. oktober 1789 i Sønder Dalby kirke, opslag 83. AO 1777-1806
| | Begravet 7. februar 1811 fra Sønder Dalby kirke, 21¼ år, opslag 75. AO 1807-1814 (ikke 1874).
| |
| Begravet 16. august 1831 fra Sønder Dalby kirke, opslag 148. AO 1814-1832.
|
Død og begravet: Ikke fundet.


Ifølge skiftet skulle der være en bror 5) Niels Sørensen, som selv skulle have en søn a) Niels Sørensen; hvilket der er sat spørgsmålstegn ved.

Omvendt bliver broren Peder Sørensen ikke nævnt. Kunne det tænkes, at spørgsmålstegnet retteligt burde være anbragt en linje højere oppe?

I folketællingerne for 1787 og 1801 for Sønder Dalby bliver der fundet både en Peder Sørensen og en Niels Sørensen, men de er begge langt over den forventede alder.

Sønnen er angivet til at bo på Tågerup Overdrev. Der bor ingen af det navn ved FT-1834; men da han formentlig er i tjeneste-alderen, kan det jo selvfølgelig hurtigt ændre sig.

Hvis formodningen er rigtig burde han visseligt hedde Niels Pedersen. Dem er der tre af på Thureby Overdrev.

Eller er jeg ved at bevæge mig lidt langt udenfor realiteterne?



Lars Skovvang Larsen

#1
Hej Jakob.

Det er mig, der har lavet uddraget af skiftet under Jomfruens Egede.
Og det er mig, der er ansvarlig for ?-tegnet: "Niels Sørensen?"

Jeg sidder nu med mikrofichekortene:

Ved registreringen den 12. september 1831 lyder teksten:
"4. Niels Sørensen, der er død og efterlader sig
a, 1 Søn Niels, Hmd paa Taagerup Overdrev
"
Sønnen Niels burde følgeligt hedde Niels Nielsen.
Bemærk at Niels Sørensen i mit uddrag har nr. 5 - det skyldes at jeg for systematikkens skyld har givet den afdøde søn Peder Larsens enke Karen Nielsdatter nr. 1.

Den 24. oktober 1831 var der skiftesamling i boet . . .
. . ."i anledning af, at tvende af Arvingerne, nemlig: Niels Sørensen og Hans Jørgensen, skulde afgive bestemmelse, om de ønskede Boets Eiendele bortsolgte ved Auktion eller ikke. . . .
. . . Niels Sørensen og Hans Jørgensen erklærede dernæst, at de for deres Vedkommende . . .
"
På referatet af denne samling underskrev som arvinger:
"N Sørensen og Hans H:I:S: Jørgensen" med påholdne penne.
I følge denne skiftesamling skal der altså være en levende arving ved navn Niels Sørensen.

Ved delingen af arven er teksten:
"4. Niels Sørensens Søn Niels . . . 1   "   13 5/9"
I følge den linie bør hans navn også være Niels Nielsen.

Mit ?-tegn efter Niels Sørensen skyldes således, at afdøde Niels Sørensens søn Niels er den eneste Niels, der er opført uden efternavn ved registeringen og skiftet.
Jeg mener, at der under alle omstændigheder er mindst en fejl fra skriverens side. For enten har han ikke styr på hvad Niels Sørensens søn hedder - de ville jo være oplagt at han hed Søren Nielsen; og at der så var blevet byttet om på for- og efternavn - eller at han ved skiftesamlingen har opfattet arvingen gårdmand i Tågerup Niels Jørgensens efternavn som Sørensen?

I min udredning af familieskabet har jeg antaget at afdøde Niels Sørensens søn hed Niels Nielsen.
Niels Nielsen boede en overgang på Tågerup Overdrev.
Han blev gift i 1827 i Hårlev med Ane Jensdatter:
"3. - Ungkarl Niels Nielsen, tienende Christen Hansen i Sonnerup i Sædder Sogn 24 Aar gl. / Ane Jensdatter, opholdende sig hos sin Fader Jens Larsen paa Haarløv Overdrev 25 Aar gl." Forlovere: "Christen C H S Hansen Gaardmand i Sonnerup / Jens I L S Larsen Huusmand paa Haarløv Overdrev" Viede: "Junii 8. - i Kirken - Tillysning 4. 5. og 6. Sønd. e. Paaske" Anmærkning: "Brudgommen er vaccineret 20 Aug 1817 og Bruden 2 Julii 180? begge af Hr Dettmer"
Niels Nielsen bor mindst følgende steder: Hårlev Overdrev, Hårlev sogn / Dalby, Sønder Dalby sogn / Nyby, Tureby sogn / Tågerup Overdrev, Sønder Dalby sogn. I folketællingen 1834 skal han og familien findes under Bankevængehuset, der lå på Tågerup Overdrev.

På min hjemmeside kan Niels Nielsen findes her: http://aneopslag.dk/alle/per01055.htm#27

Jeg kan nu se at mit skifteuddrag burde have indeholdt en kommentar om navneforvirringen - Jeg har derfor nu ændret uddraget til:

Skifteprotokollen, Jomfruens Egede gods, folie 616, 629-633, 650-651, 664-666 (nr. 11). Dødsanmeldelse den 13. august 1831 / skiftesamling den 20. august 1831 / registrerings- og vurderingsforretning den 12. september 1831 / skiftesamling den 24. oktober 1831 / skifte den 5. december 1831 efter gårdmand Lars Andersens enke Johanne Sørensdatter i Druestrup. Hun var død den 13. august.
Arvinger:
A)
1) En afdød søn Peder Larsens enke Karen Nielsdatter – med lavværge degnen Schousboe i Dalby.
B)
1) En bror Thomas Sørensen, afdød og efterladende sig 2 sønnesønner:
   a) Hans Nielsen, husmand i Værløse.
   b) Peder Nielsen, myndig, tjenende i S?
2) En bror Jørgen Sørensen, afdød og efterladende sig:
   a) En søn Hans Jørgensen, indsidder/husmand i Fakse.
   b) En søn Niels Jørgensen, gårdmand i Tågerup.
   c) En datter Margrethe Jørgensdatter, gift med husmand Peder Nielsen i Bedsted ved Ringsted.
3) En bror Hans Sørensen, indsidder i Jenstrup, afdød og efterladende sig:
   a) En søn Lars Hansen, 12 år gammel.
   b) En datter Sophie Hansdatter, gift med Niels Olsen i Jenstrup.
   c) En datter Margrethe Hansdatter, gift med indsidder Jens Thygesen i Rode – død og efterladende sig:
      1) En søn Peder Jensen, myndig og tjenende i Høsten.
      2) En datter Ane Lisbeth Jensdatter, 21 år gammel og hjemme hos faderen.
4) En bror Niels Sørensen, afdød og efterladende sig:
   a) En søn Niels Nielsen, Husmand på Tågerup Overdrev.
5) En søster Karen Sørensdatter, gift med afgangen gårdmand Peder Nielsen i Jenstrup; men som er død efterladende sig:
a) En søn Niels Pedersen, der ligeledes er død og efterladende sig:
      1) En søn Hans Nielsen, indsidder i Druestrup, myndig.
      2) En søn Anders Nielsen, 16 år gammel.
      3) En datter Karen Nielsdatter, 24 år gammel og ugift.
      4) En datter Dorthe Nielsdatter, 20 år gammel og ugift.
      5) En datter Birthe Nielsdatter, 17 år gammel.
      6) En datter Ane Kirstine Nielsdatter, 15 år gammel.
   b) En datter Johanne Pedersdatter, gift med gårdmand Jens Hansen i Tystrup.
   c) En datter Else Pedersdatter, enke efter indsidder Niels Larsen i Tågerup.
   d) En datter Ellen Sophie Pedersdatter, gift med husmand Lars Pedersen på Tågerup Overdrev
Tilsynsværge for de fraværende arvinger: Gårdmand Hans Nielsen i Druestrup.
Vurderingsmænd: Sognefoged Christopher Larsen i Dalby og hjælpesognefoged Peder Olsen i Borup.
Boet vurderet til 139 rdl. Boets overskud opgjort til 10 rdl.
Ved skiftemødet den 20. august underskrev den afdødes søn Peder Larsens enke Karen Nielsdatter.

Kommentar: Arving nr. B4a) er ved registreringen og skiftet udelukkende omtalt som Niels. Ved skiftesamlingen er 2 gange nævnt 2 arvinger: Niels Sørensen og Niels Jørgensen – med underskrifterne N Sørensen og Hans H:I:S: Jørgensen med påholden pen (tilsyneladende for begges vedkommende). Den her nævnte Niels Sørensen kan være arving B4a), afdøde Niels Sørensens søn Niels eller måske arving B2b Niels Jørgensen med forkert efternavn.

---

Hvad mener du nu, Jakob?

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Jakob Jensen

Hej Lars

Okay, jeg kan finde Niels Nielsen i 1834, og jeg kan se, at han ved sin død boede i Tågerup Overdrev. 83 år gammel, opslag 89. Men jeg kunne ikke lige umiddelbart finde hans fødsel, men den bog er også temmelig forvirrende lige omkring årstallene 1803-1805. Prøver igen lidt senere!

Faren Niels Sørensen har jeg hverken kunnet finde fødsel eller død på, og det kan jeg se, at du heller ikke har. Og nu kan jeg forstå, at der er tvivl om, hvorvidt han var død eller levende i 1831. Måske kan den findes senere. Tjekker snarest.

Hvis det virkelig hænger sådan sammen, kunne det tyde på, at Johannes bror Peder ikke er blevet ret gammel. Det vil jeg også prøve at undersøge igen.

EFter indlægget i går, lykkedes det at finde Søren Thomasens begravelse: 3. juli 1796, opslag 115. AO 1777-1806.

Hilsen
Jakob

Lars Skovvang Larsen

#3
Hej Jakob.

Jeg synes ikke, der er tvivl om at Niels Sørensen var død ved skiftet i 1831. Det synes jeg står helt entydigt - og sønnen Niels ville vel heller ikke være nævnt som arving, hvis faderen levede.

Jeg har her til morgen kikket efter Niels´ fødsel og dåb i Tureby sogn - udfra tanken at hans far Niels Sørensen er at finde i folketællingen der i 1801. Uden held.

Jeg kan heller ikke finde Niels Nielsens konfirmation - har kikket i Sønder Dalby og Tureby.

Søren Thomasen og familie er ikke meget tæt på mine aner, så jeg har ikke arbejdet intensivt med den. Har ført hvad jeg mere eller mindre tilfældigt er faldet over. Det nævnte skifte er centralt i min opbygning.

Hvis du eller andre er interesseret i den komplette samling af skifteuddrag under Jomfruens Egede, så skriv dirket til mig.
Skifterne uden sidste kosmetiske ændring ligger i øvrigt her: http://svoo.dk/jomfruens%20egede%20skifteprotokol%201720-54.pdf og her fordelt over mange undersider http://www.hoeng-haslev-faxe-lokalt.dk/egede/index-filer/Page782.htm

Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

Hej Jakob.

Jeg har nu været igennem persongalleriet som du præsenterede i første indlæg.

Hvis jeg forstår opstillingen korrket, så mener du at Lars Andersen (gift med Johanne Catharina Sørensdatter) er begravet i april 1813.
Jeg mener han døde den 5. januar 1826 i Druestrup og blev begravet den 10. januar i Dalby (ops. 104)
- med følgende skifte:
Skifteprotokollen, Jomfruens Egede gods, folie 548, 553. Dødsanmeldelse den 7. januar 1826 / Skifteanmeldelse den 22. december 1826 efter gårdmand Lars Andersen i Druestrup.
Arvingerne var alle myndige og agtede at tiltræde arven uden skifte.
Enke: Johanne Cathrine Sophie Sørensdatter - med lavværge gårdmand Hans Nielsen.
Arvinger: Nævnt en søn Peder Larsen.
Vitterlighedsvidner: Peder Hansen og Jacob Jørgensen.
Boets overskud opgjort til 151 rdl.
Har du eller jeg her fat i en forkert mand?

Du skriver at Peder Larsen (født 1787) var gift med Karen Pedersdatter (viede 1828 i Dalby).
Hendes navn stemmer ikke overens med navnet Karen Nielsdatter i skiftet i 1831.
Er det en forkert vielse du har fat i eller har han været gift flere gange?

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Jakob Jensen

Hej Lars

Jeg kan godt se, at jeg er forkert på den, med de to sager du påpeger i sidste indlæg. Ægteparret Peder Larsen - Karen Pedersdatter bor stadig sammen i 1834. Ergo er han en anden!

Angående Niels Sørensen: Hvis han er 55 år i 1801, så er han jo næsten på alder med broren Jørgen Sørensen. Selv om en del af dåbene i 1746 er temmelig grumset, tror jeg ikke, at han findes der!?

I jagten på Peder Sørensens begravelse, opdagede jeg, at en Niels Sørensen fik begravet en 14 dage gammel søn Lars i 1775 (nr. 8), opslag 102. Desuden mistede både Thomas og Jørgen flere mindre børn i årene forinden.

Puha, der blev pludselig rigtig meget at se til. Men tusind tak for hjælpen.

Hilsen
Jakob

Lars Skovvang Larsen

Hej Jakob

Nej, det her er en af de lidt større nødder at knække (PS: Jeg har lige været i skoven; hasselnødderne er klar til plukning).

. . . og så døde Peder også: 14 dage gammel, begravet den 13. marts 1757. Så det er ikke ham, der er forvekslet med Niels Sørensen. (AO, ops, 91).
Fundet af Arne A M Hansen, der har Halkjær-hjemmesiden.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk