Hvor blev Åke Ohlsson af da han flyttede fra Helsingør til Grenå ca. 1875

Startet af Thomas Retsloff, 10 Sep 2011 - 10:10

Forrige emne - Næste emne

Thomas Retsloff

Min tipoldefar Åke Ohlsson - født i Sverige - har den tilknytning til min slægt at han blev far til min oldefar Ejner Robert Emanuel Retsloff f. 6. 11. 1875 i Sct. Olai i Helsingør. Han enten forlod eller blev vist på porten af min tipoldemor Caroline Vilhelmine Albertine Hamberg (født Retzlaff). Åke var skræddersvend og rejste kort tid før eller efter Ejners fødsel videre til Grenå, hvor han i hvert tilfælde opholdt sig i 1883. Åke sendte mindst et "alimentationsbidrag" til sønnen, hvilket fremgår af Ejners afdøde mors skifteforretning samme år. Heri står han som "Åke Ohlson af Grenå". Han står også opført som far til Ejner i kirkebogen for Sct. Olai

Jeg har ikke kunnet spore Åke Olsson efter 1875, hvor han i hvert tilfælde indtil februar måned har opholdt sig i Helsingør. Jeg har ledt mange gange efter spor fra min tipoldefar, men desværre hidtil uden resultat...

Kan nogen hjælpe med viden om, ellere ideer til hvordan jeg finder frem til Åke Ohlsson (Ohlson, Olsson ell. lign.) hvis tidligere slægt kan ses her: http://retsloff.dk/foldertree_olsson.htm
Venlig hilsen
Thomas Retsloff

Inge Hedal

Hej
Det kunne muligvis være ham her i FT-1880, inden han rejser til Grenå:
København, København (Staden), Nørrevoldgade, Nørrevoldgade, Nørrevoldgade 20, , FT-1880, C9466
Lars Pedersen   31    Gift   Skomager      Næstved
Bertha Sophie   25    Gift   Hustru      Ballerup
Aage Olsen   31    Gift   ??mester      Sverrig
Christine Vilhelmine Olsen   28    Gift   Hustru      Kjøbenhavn
Den titel, indtasteren ikke har kunnet tyde, læser jeg som skræddermester, se AO 1880 København Staden, Nørre Voldgade lige numre, opslag 92.

Et forslag: Undersøg fødsler i Grenå i årene omkring 1883. Hvis de har fået børn, er det muligt, at der står, hvor og hvornår forældrene er viet.
Mvh. Inge


Thomas Retsloff

Hej Inge

Tak for tippet, men jeg kender godt den Åke du har fundet. Han er ikke skræddermester, men maskinmester og findes her  i folketællingen fra 1901 (det passer bare ikke helt med fødselsåret  :-\...

........................................................................
Samtlige personer i husstanden

Randers, Djurs Nørre, Grenaa Købstad, Grenaa Markjord, Skibet "Randers", 1N, FT-1901, B7922
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
L. Andresen 14-06-1839  Gift husfader dampskibsfører, kaptajn Frederikshavn
Åge Olsson 23-12-1853  Gift husfader maskinmester Landskrona, Sverige
Peter Meyer 17-02-1866  Gift husfader styrmand Hornbæk, Tikøb Sogn, Frederiksborg Amt
Hans Jensen 31-12-1877  Ugift ungkarl matros Horsens
Rasmus Nielsen 14-12-1879  Ugift ungkarl matros Masnedø, Præstø Amt
Joseph Josephsen 11-10-1865  Gift husfader matros Åtrup, Morsø
Jens Christiansen 13-05-1871  Gift husfader matros Thisted
Søren Nielsen 03

Inge Hedal

Hej Thomas
Der står bestemt ikke maskinmester i den FT, jeg har fundet på AO. Har du selv tjekket?
Mvh. Inge

Eva Morfiadakis

Jag har också tittat på oslag 92 i FT 1880 Nørre Voldgade. Helt klart står där skræddermester. Han har gift sig 1877. Hustrun är född i Kbh. 1890 tillhör gaden Johannes, Trinitatis, Vor Frue.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Du skulle kanske kunna kontakta arkivet i Grenå. Det finns kanske adressbøger från den här tiden.

Eva M
Eva M

Hanne B-son

Hej Thomas, forældrerne til Åke Olsson er

Peter Jönsson Lundvall f. 24 april 1824 i Gårdstånga
Anna Jönsdotter f. 16 nov. 1823 i Revinge

Kilde. Sveriges Dödbok 1901-2009 (cd)

18231116
Lundvall f. Jönsdotter, Anna
Holmbytorp 3
Död 3/2 1907.
Kyrkobokförd i Holmby (Malmöhus län, Skåne).
Född 16/11 1823 i Revinge (Malmöhus län, Skåne).
Änka (3/2 1899).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Eslöv, Eslövs kn (Skåne län, Skåne)
Födelseförsamling i källan: Revinge (Malmöhus län)
Källor: DB, FS


Jeg tror det vil være en god idé at skrive til Landsarkivet i Lund og forhøre dig om hvis det er et skifte (bouppteckning) efter modern Anna Lundvall f. Jönsdotter. Hvis der findes et skifte er der forhåbentlig oplysninger om Åke.
----------------------------------------------------------------------------

Venlig hilsen Hanne

Eva Morfiadakis

Hanne,

Varför heter han Ohlsson om hans far heter Peter Jönsson? Han borde då heta Petersson.


Enl. Thomas släktträd heter hans föräldrar:

"Ola Nilsson (f. 20.3.1814 i Hällestad)
Gift 19.10. 1839 med Sissa Larsdotter (f. 20.9.1813 i Sandberg)
Bliver senere skrædder i Revinge "

Nu tror jag Thomas har fel på moderns födelsort att den är Sandby, dvs. Södra Sandby. Har själv mina rötter i området. Thomas skriver att Åke är född i Revinge 4/7 1848.
Eva M
Eva M

Thomas Retsloff

Hej alle som har svaret på dette indlæg  :)

Tak for svar og forslag...

Jeg har her til aften prøvet at følge det spor som Inge Hedal lagde ud og jeg tror faktisk  godt at det kunne være min tipoldefar, der var flyttet til København og havde giftet sig i 1877 med Christine Vilhelmine Olsen. Jeg har nu slået op i folketællingen på arkivalier-online og også selv fundet registreringen fra folketællingen i 1880. Jeg er enig i at der må stå "Skræddermester" i feltet for beskæftigelse for Aake!

Jeg har derfor søgt i kirkebøgerne for de tre sogne, der kunne være relevante (Skt. Johannes, Trinitatis, Vor Frue) men har ikke fundet nogen vielse for året 1877 i nogen af kirkerne... jeg er nu igang med at søge i nærheden, for der er jo intet der indikerer at de to i 1877 - hvor de belv gift - boede på samme adresse.

Hvor finder man ud af hvilke kirker (=sogne) der lå i nærheden af Nørre Voldgade - udover de tre nævnte??

Venlig hilsen
Thomas




Hanne B-son

Hej Eva och alla andra.....Jag har blandat ihop Åke född 4 juli 1848 med en annan Åke född samma årtal, samma församling men med födelsedatum 19 november.

Det är helt riktigt att Åke som är född 4 juli att hans föräldrar är: Ola Nilsson och Sissa Larsdotter.

Glöm mitt förra inlägg!


/Hanne

Eva Morfiadakis

Du finner vigseln i Skt Paul, opslag 352 (1858-1879). Det är din Åke. Han bror Lars Olsson är det ena vittnet.

Eva M
Eva M

Thomas Retsloff

Hej allesammen

Takket være hjælpsomme og søde mennesker kom jeg igår - efter mange års pause i slægtsforskningen - igen på rette spor af min tipoldefar Aake Ohlsson.
Inges hit på ft. i 1880 gav hans bopæl og hustru Christine Vilhelmine i København
Herefter ledte jeg selv i ft. i 1890 i Grenå, hvor jeg fandt dem i Storegade (opslag 170) - nu med en datter på 10 år!
Datterens navn førte til fund af hendes fødsel i Vor Frue Kirke 2. jan. 1880,hvoraf det fremgik at Aake og Christine havde adopteret datteren...
Jeg ledte forgæves i tre-fire sogne i Kbhvn. efter deres vielse, men fandt ingen før jeg her til morgen modtog en e-mail fraEva, som havde fundet den i Skt. Pouls Kirke.

I sandhed en helt "outstanding" weekend for mig :D

- nu er der lige nogle tekster fra vielsen jeg vil se om der er nogen der kan tyde evt. i et andet forum. Bl.a. et gadenavn for Christines bopæl på vielsestidspunktet. Jeg har iøvrigt også fundet hende i ft. 1860, hvor hun som 10 årig bor med sin mor og søster på Fattiggården på Frederiksberg... her er mere at forske i!


Tusind tak for hjælpen allesammen

Eva Morfiadakis


Gatan är Hindegade. Men var Åke bor kan jag inte läsa.

Eva M
Eva M

Inge Hedal

Hej
Han bor i Faxø, som er det nuværende Fakse/Faxe.
Mvh. Inge
PS. Hendes adresse i Hindegade 7 er forklaringen på, at de bliver viet i Skt. Paul.

Eva Morfiadakis

Du finner dotterns konfirmation i Grenå, 1894, opslag 52.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterbladImage&id=1845451&backside=1&tmpl=component

Dottern är 1922 sygeplejerske i Kbh. Bor på Kronprinsessgade 50. Finns  där i FT 1925, opslag 401. Bor nog i ett kollektiv med andra sygeplejersker. 1930 bor hon där inte.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1955167&limitstart=0

Ytterligare ett registerblade. I konfirmation står det ju född den 2/1 1880 i Frederiksbergs sogn och döpt
31/1 i Vor Frue. Hon kommer från Aarhus och flyttar till Aarhus. Är hennes föräldrar kanske där?

Eva M
Eva M

Thomas Retsloff

Tak for yderligere data - jeg havde glemt muligheden for at søge politiets registerblade.
Har nu checket det hele og fået skrevet et lille kapitel til ind i slægtshistorien :-)