Iver Andersen/Stampe og og Marie Kirstine Madsen gift i Århus, men hvornår?

Startet af Karina Tybring Hansen, 09 Sep 2011 - 19:44

Forrige emne - Næste emne

Karina Tybring Hansen

Hej allesammen....

Er der nogen som kan finde deres vielse?

Jeg har fundet deres 2 børn, og der er noteret en dato, men jeg kan ikke finde den...

Århus Amt, Hasle Herred, Århus Vor Frue, Kirkebog 1895-1899, opslag 115 og 327

Venlig hilsen Karina

Jens-Christian Emborg

Hej Karina

Der står ved begge børn at de er viet 5/11-97 i No.

Jeg finder dem da også på denne dato i No sogn, Hind Herred, Ringkøbing Amt, KB 1892-1915, opslag 185.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Karina Tybring Hansen

Hej Jens-Christian..

Tusind tak for hjælpen! Jeg troede faktisk at det var en for mig uforståelig forkortelse - der blev jeg så meget klogere!

Benlig hilsen Karina.

Niels Ole Dahl

Hej Karina
Min nysgerrighed blev vakt ved efternavnet Stampe og så i forbindelse med No sogn .
Min tante,s bedstefar Knud Jørgensen Jensen / Stampe , død 21-8-1944 i Møllehuset i No
( se evt kirkebogen i No, 1934 - 1950, opslag 183)
Han fik efternavnet Stampe ved Kgl. Bevilling 17-8-1905.

Men hvorfra kommer navnet Stampe , ( Stampemølle) ?
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Karina Tybring Hansen

Hej Niels...

Ja, det er et godt spørgsmål hvorfra navnet kommer... Jeg ved det heller ikke, men efterhånden er min nysgerrighed for at få det opklaret blevet ret stor... Ivar Stampe var min "morfars" morfar, og det var ikke kun ham som af Kgl. bevilling d. 14/1/1905 fik det navn, jeg har også set at vogle af hans brødre gjorde, og Ivars børn fik naturligvis også ændret navnet...

Har du nogen idé om hvor - eller om - der findes optegnelser når man fik ændret navnet?

Venlig hilsen Karina.

Hans Poulsen


Hej Karina

"Ja, det er et godt spørgsmål hvorfra navnet kommer...".

Et lynhurtigt tjek på FS afslører, at navnet STAMPE var i brug allerede i det 13., 14., 15. og 16. århundrede.

Et flot navn, som en almindelig dødelig med et almindeligt sen-efternavn ser længselsfuldt efter.

Venlig hilsen
Hans Poulsen
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Karina Tybring Hansen

Hej Hans...

Har du nogen idé om at det findes optegnelser om dette navneskifte?

Karina.

Hans Poulsen



Hej Karina

"..det var ikke kun ham som af Kgl. bevilling d. 14/1/1905 fik det navn, jeg har også set at vogle af hans brødre gjorde, og Ivars børn fik naturligvis også ændret navnet..".

Der var et hav af mennesker, som ændrede deres efternavn i 1905, og meget, meget ofte ser man i *fødselsrubrikken* i kirkebøgerne, at en person født og døbt fx 1862, tager navneforandring i 1905 eller et af de følgende år. For mit indre øje ser jeg et stempel, der går igen ...noget med Kgl. Bevill. plus en dato og en slags kode, til hvilket dokumenter der henvises.

På det tidspunkt må der være kommet en liberalisering i navnelovën, men detaljer om den ændring har jeg ikke kendskab til.

Prøv at læse denne tråd:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?4,107953,108054

Et link til aftenkaffen skal du også have:

http://misser.dk/fam/lov.htm

Og her er et til natmaden:

http://www.themis.dk/synopsis/docs/Artikler/Navnet_det_er_stadig_Jensen.html

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Holger Stig Holmgren

Navnet Stampe får de mennesker, der ejer eller bor på 'æ stamp', dvs. stampemøllen, og deres efterkommere. I 1905 var det blevet muligt som sit officielle efternavn antage det sted- eller gårdnavn, som man ofte allerede var blevet identificeret ved i almindelig omtale,  i stedet for "bare" at hedde Andersen eller Jensen. Deraf navne som Østergaard, Vestergaard, Smedegaard, Brogaard osv.

I Den Store Danske Encyklopædi (http://www.denstoredanske.dk/Rejser,_geografi_og_historie/%C3%98konomisk_historie/stampem%C3%B8lle9) kan man læse følgende om stampemøller:
"stampemølle, særlig form for vandmølle, der driver lodrette bjælker, stampere. Mølleakslen er forsynet med knaster, der griber fat i huller på stamperne, hæver dem, hvorefter de pga. tyngdekraften falder ned og lander på et fast underlag, hvor det materiale, der skal stampes, ligger. Stampemøller brugtes især til valkning af klæde, til findeling af kemikalier ved krudtfremstilling eller til knusning af malm. Den første vanddrevne stampemølle til fremstilling af sortkrudt blev opført ved Nürnberg ca. 1435. Ved Mølleåen nord for København lå tidligere flere industrier med stampemøller."

På de vestjyske stampemøller stampedes og filtedes det tøj, som fiskerne brugte som værn mod storm og kulde på havet, når de gik ud i deres åbne både. Stampemøllernes rytmiske bankelyde kunne høres vidt omkring i det åbne vestjyske landskab og har således været en fast lydkulisse for folk på egnen. I sognet var 'æ stamp' et fast orienteringspunkt.
I det aktuelle tilfælde er der tale om stampemøllen ved Tim Å i bebyggelsen Nøderup i Tim Sogn.

Iver Andersens far, Anders Jensen Nøderup alias Anders Jensen Stampe, f. 4/12 1838 i Nøderup, er udlagt som barnefader til min oldemor i 1865. Min tipoldemor var tjenestepige på gården i Nøderup, og Anders boede stadig hjemme. Hun var ikke et passende parti for gårdmandssønnen.
Halvandet år senere, d. 23/4 1867, bliver Anders gift i Vedersø Kirke med gårdmandsdatteren Henningine Marie Nielsen,  datter af Niels Iversen og Maren Madsen af Hug i Vedersø sogn. Hun var 5 år ældre end Anders. De får sammen 6 børn, hvoraf Iver Andersen Stampe, f. 8/10 1872 (se kirkebogen for Tim 1868-92 opslag 8), er nummer 4. Henningine dør d. 14/12 1892 i Nygaard i Tim sogn.
D. 25/2 1896 gifter Anders sig med den 8 år ældre gårdmandsenke Maren Nielsen i Holstebro. Her bliver han boende til sin død d. 18/10 1910, hvor han har ernæret sig som brolægger. Maren bliver enke for anden gang. Der er ingen børn af dette ægteskab.
Anders Jensen Stampes aner kan spores et par hundrede år tilbage.
Karinas tipoldefar Iver Andersen er altså halvlillebror til min oldemor.

mvh. Holger Stig Holmgren

Karina Tybring Hansen

Hej Holger...

Jeg er næsten mundlam! Hold da op... Ej hvor fedt at du kommer med så mange oplysninger! De fleste forskellige data havde jeg, men alt det om 'æ stamp' anede jeg ingenting om.. Dog vidste jeg ikke at Anders Jensen var blevet gift igen, og undrede mig blot over at han var død i Holstebro... Blev de gift i Tim?
Og kan det passe at din tipoldemor var Kirsten Madsen? Hun er der ihvertfald som tjenestepige både i 1855 og 1860... Gad vide hvorfor hun ikke var fin nok? Og det kunne da egentlig være spændende om man kunne finde ud af hvilken gård det var helt specifikt...
Og jeg skal da lige have fundet din oldemor i kiekebogen...
Her idag har jeg lige fundet frem til at navnet Stampe umiddelbart kommer fra Anders Jensens farmor - Else Berthelsdatter..
Du siger at hans aner kan spores at par hundrede år tilbage - du har måske allerede gjort det?

Venlig hilsen Karina :-)

Karina Tybring Hansen

Har fundet Jensine :-) Hvad skete der egentlig hende og moderen senere hen?

Karina.

Holger Stig Holmgren

Hej igen.

Anders og Maren bliver gift i Holstebro.

Og ja, jeg har gransket i anerne. Men nogle af mine oplysninger har jeg overtaget fra andre uden selv at have haft tid til at gå i kilderne. Så jeg føler mig ikke sikker på det hele. Så alt skal læses med forbehold.

Jeg er ny på dette DIS-forum. Men jeg har ikke indtryk af, at man her kolporterer større informationsmængder. Jeg så bare din tråd og kunne ikke "tie stille". Hvis du meddeler mig din mail-adresse, kan jeg evt. sende dig noget materiale. Er det ikke bedst på den måde?

mvh. Holger

Karina Tybring Hansen