Hvad bliver der af Lars Norups kone og datter ?

Startet af Gustav Norup, 09 Sep 2011 - 12:24

Forrige emne - Næste emne

Gustav Norup

Lars Norup blev født den 23. februar 1836 i Rødby og faldt i krigen 1864, den 6. april.
Han bliver gift den 3. juli 1859 med Frederikke Henriette Soelberg i Nyborg, og den 4. juli samme år føder hun en datter Ida Louise Camilla Norup , KB opslag 68. Den 14. juni 1863 føder hun endnu en datter Laura Nielsine Christine Norup, som imidlertid dør den 31. januar 1867, KB opslag 316.
14. oktober 1865 gifter Frederikke sig igen, med skomagermester Theodor Lauritz Emanuel Bache i Nyborg , KB opslag 168.
Den 1. december 1865 føder Frederikke en datter KB opslag 78, og den 12. juli 1868 en søn, KB opslag 51. I begge tilfælde er rubrikkerne for navn og for dåbsdag tomme (hvorfor det ?)
Jeg har søgt efter oplysninger om den førstefødte, Ida Louise Camilla. men kan ikke finde noget, hverken om konfirmation eller bryllup. eller hvor er hun er blevet af. Frederikkes død kan jeg heller ikke finde.
Kan nogen hjælpe .
Gustav Norup

Hanne Olsen

Hej Gustav.

Jeg har fundet familien Norup i Rødby i folketællingen 1870 på AO. Det er opsl. 19 og hun hedder Lovise Norup. Hun bliver konfirmeret 2. oktober 1870 - AO Rødby 1867-1891 opsl. 68 # 10 igen kaldet Lovise.

Venlig hilsen
Hanne Olsen
Venlig hilsen
Hanne Olsen
7000 Fredericia

Anne Mortensen

Navn: Louise Norup   Køn: K   Alder: 23   Civilstand: Ugift
Fødested: Rødby pr. Lolland
Kilde: FT-1880  Amt: Svendborg   Herred: Langelands Sønder   Sogn: Magleby   Stednavn: Nordenbrogaard, Magleby sogn
Matr.nr/adresse: en gaard   Indtastningsnr: C6598   Løbenr.: 110

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Gustav Norup

Tak til Anne og Hanne for interessen. Desværre er det ikke den "rigtige" Louise I har fundet (født 21.09.1856 i Rødby af Andreas Frederik Norup og Marie Christine Pedersen With). Hende, jeg søger er født i Nyborg den 12.11.1859, KB opslag 68, af Lars Norup og Frederikke Henriette Soelberg.
Men jeg håber stadig.
Gustav Norup

Anne Mortensen

Ja, Rødby var nævnt først - jeg accepterer ikke har læst det ordentlig, men det havde hjulpet hvis du havde oplyst kirkebogens årstal og hvor.
Opslagstal er meget OK, men i farten er det fint at vide kirkebogen.
Der er mange nævnte årstal uden ophold.
----------------------------

Den 1. december 1865 føder Frederikke en datter KB opslag 78, og den 12. juli 1868 en søn, KB opslag 51. I begge tilfælde er rubrikkerne for navn og for dåbsdag tomme (hvorfor det ?)


Har været i kirkebogen - kan det være de:
er døde
forældrene er flyttet og de er døbt i et andet sogn - men dog det gælder vel ikke begge 2.
forældrene tilhører et andet trossamfund.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inge Nissen

Hej

Indførsel af fødslerne uden navn må vel betyde at børnene er født i sognet med ikke døbt i Nyborg Kirke - så jeg har ligesom Anne Mortensen tænkt på om det betød de hørte til et andet trossamfund (præsten kunne jo godt have været så flink at skrive hvorfor de var ført uden navn). Hvad fandtes der af andre trossamfund i Nyborg i 1860´erne? måske Nyborg lokalhistoriske forening kan hjælpe med det?

En anden mulighed - som skomagermester har Theodor Bache vel været med i et skomagerlaug, så måske er der hjælp at hente der? Frederikkes far var jo også skomagermester i Nyborg.

Jeg kan kun se Theodor Bache FT 1840-1845-1850 som barn i Store Fuglede - og Frederikke kan jeg også kun se som barn 1840 og 1845 (hvor hun står som Rekke) og 1850 (Frederike Soelberig) i Nyborg – Folketællingerne for Nyborg 1860 og 1870 er ikke renskrevet og derfor ikke søgbare på ddd.dda.

Min tipoldefar havde en bror der flyttede fra Als til Sjælland, hvor han 1858 giftede sig med Henriette Bach, hvis far hed Laurits Bache (han var skolelærer i Sonnerup ved Holbæk). Den del af familien har jeg en gammel stamtavle over som jeg ind i mellem arbejder lidt med, så p.g.a. af navnesammenfaldet har jeg kigget på originalfolketællingerne fra Nyborg 1870 - men uden at finde hverken Soelberg, Norup eller Bache. Det er lidt mystisk hvor de forsvinder hen. Jeg har heller ikke fundet nogen sammenhæng med min Bache-familie.

Venlig hilsen Inge

Gustav Norup

Tak endnu en gang til Anne, og tak til Inge. Ja, Theodor Emanuel Bache har jeg også fundet i KB i St. Fuglede. Her der tilsyneladende intet der tyder på en anden trosretning. Og du har været igennem AO's folketælling fra 1870 uden at finde nogen af de nævnte personer. Selv med en anden tro, skulle de jo alligevel være i FT, så de må være flyttet helt væk fra området ? Nå, men jeg må prøve lokalhistorisk arkiv for at se, hvad de kan hjælpe med.
hilsen
Gustav