Claudius Johannes Brandt, Maribo, Nakskov Skt. Nikolaj

Startet af Jørgen Chr., 08 Sep 2011 - 17:41

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Chr.

Hej derude.

Så har jeg igen noget, der driller.

Claudius Johannes Brandt blev født 12.10.1846 i Maribo, Nakskov Skt. Nikolaj, AO's opslag 13 nr. 48 og blev gift med Marie Dorthea Andersen født 02.10.1846 i Maribo, Nakskov Skt. Nikolaj, AO's opslag 75 nr. 49.

Det, der driller mig,  er, at jeg ikke kan finde ud af, hvornår og hvor de blev gift og, hvornår og hvor de døde.  På Politietsregisterblade for Marie Dorthea står der, at hun var enke 02.03.1887.

Endelig har jeg, igen ud fra Politietsregisterblade, fundet ud af, at Marie Dorthea samt hendes to døtre Harriet Anna Marie Brandt og Laura Gunhild Stefanie Brandt flyttede til Gasværksvej 23, 2.sal, den 01.05.1910, som på det tidspunkt tilhørte Skipperstiftelsen.  Claudius' far samt hans bror var skippere, så jeg går ud fra, at Claudius også havde noget med søen at gøre, hvorfor de tre damer kunne få lejlighed på Skipperstiftelsen.

I FT-1911 bor de alle tre dér.  I FT-1916 kun moderen og Laura.  I FT-1921 og FT-1925 bor kun modren dér.  I FT-1930 er ingen af dem nævnt.

Jeg håber nu på lidt hjælp, så jeg kan komme videre.  Jeg fortsætter selvfølgelig også selv min søgen.

De venligste hilsener.

Jørgen

Nanna Bjørneboe

I FT1901 Kapelvej på AO opslag 8 kan det ses at hun flytter til Kbh i 1880, prøv at se om du kan finde finde hende i FT1880 på ddd. Jeg kan ikke lige tyde hvor den ældste datter er født, men den yngste i kbh.

mvh Nanna

Nanna Bjørneboe

#2
Hej igen

De var der i FT1885

København, København (Staden), Allégade (Lige numre), No. 15, 1. Sal, 45, FT-1885, C1133
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Claudius Johannes Brandt 38  Gift Husfader Skibsfører Nakskov
Maria Dorthea Brandt 39  Gift Husmoder  Nakskov
Henning Thurø Brandt 10  Ugift Søn  Nakskov
Harriet Anna Mary Brandt 8  Ugift Datter  Bandholm
Johannes Claudius Brandt 6  Ugift Søn  Bandholm
Margrethe Marie Brandt 5  Ugift Datter  Nakskov
Laura Stefania Gunhilda Brandt 2  Ugift Datter  Kjøbenhavn
Ludvig Anthon Nielsen 23  Ugift Logerende Skindfarver Kjøbenhavn

Manden er ganske rigtigt søfarende og der er 5 børn.


mvh Nanna


Nanna Bjørneboe

Jeg ville søge vielsen i Nakskov. Prøv at se ved den ældste søns fødsel, der står indimellem noget om forældrenes vielse.

Claudius' død burde være i Frederiksberg kb men da han er søfarende kan han jo være død hvorsomhelst....

mvh Nanna

Jørgen Chr.

Kære Nanna.

Tusind, tusind tak for alt det du har gjort for mig og de mange gode oplysninger, som jeg vil gå ind i omgående.  Jeg har søgt efter vielsen i Nakskov men ikke fundet den men måske gået fejl.  Din ide med at se på den ældste søns fødsel er virkelig god og lad os nu se, om jeg dér kan finde, hvad jeg søger.

Mere tak og, selvom det er tidligt, så rigtig god weekend og, jeg gamle mand sender dig et stoooort knus.

De venligste hilsener.

Jørgen


Nanna Bjørneboe

Fandt lige familien i 1880:

Maribo, Lollands Nørre, Nakskov Købstad, Nakskov Købstad, Lolland nørre herred, Kogade 191, forhuset stuen a, 1, FT-1880, C9884
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Claudius Johannes Brandt 33  Gift skibsfører, husfader  Her i Sognet
Marie Dorthea Brandt født Andersen 33  Gift hans kone  Her i Sognet
Henning Thurø Brandt 5  Ugift deres barn  Her i Sognet
Harriet Anna Marie Brandt 3  Ugift deres barn  Bandholm, Maribo Amt
Johannes Claudius Brandt 2  Ugift deres barn  Bandholm, Maribo Amt
Maria Margrethe Brandt 1  Ugift deres barn  Her i Sognet

Prøv at finde den originale FT på AO, der står nogen gange hvornår vielsen har fundet sted.

Nanna

Nanna Bjørneboe

Ft 1880 originalen er opslag 629 Nakskov Købstad, men der er vist ikke supplerende oplysninger.
Nanna

Jørgen Chr.

Kære, kære Nanna.

Jeg fik gæster igår aftes, så jeg nåede ikke at følge op på dine forslag men, det har jeg så skyndt mig at gøre her til formiddag.

Først tusind tak fordi du fortsat er kommet med oplysninger, som jeg fandt her til formiddag.

Blot til din orientering så kan jeg fortælle, at jeg ikke har fundet vielsen i Nakskov og angående den ældste søns fødsel, så står der ikke noget i kirkebogen for ham om vielsen mellem forældrene heller ikke for datteren Margrethe.  Hvad angår de to børn, der er født i Bandholm, så kan jeg ikke tjekke noget i kirkebøgerne for dem, idet der ikke findes kirkebøger for de år, de er født i.

Da du har fundet Claudius i FT-1885, så kan han altså godt være død 02.03.1887.  Jeg kan ikke finde ham i Frederiksberg sogn, som foreslået af dig, så du har fuldstændig ret i, at da han er søfarende, så kan han være død hvorsomhelst men, hvis han havde folketingsadresse i Allegade, som angivet i FT-1885, så burde han vel skrives ind i kirkebøgerne for Frederiksberg.  Jeg vil nu undersøge i sognene omkring Allegade.

Endnu en gang mange, mange tak for din store interesse for mine "problemer" og hjælp til at prøve at løse dem.  Jeg er meget taknemmelig for det.

God weekend og de allervenligste hilsener.

Jørgen


Nanna Bjørneboe

Han dør i 1907, her er data fra Fogsgaard:

Claudius Johannes Brandt
fhv. skibsfører

Født: 12-10-1846     Fødested: Nakskov   

Død:  02-03-1907     Adresse ved død:   Sankt Johannes Stiftelse   

Ægtefælle:  Marie Dorthea   Født:  02-10-1846     Fødested:  Nakskov

Jørgen Chr.


Kære Nanna.

Jeg kan ikke finde flere måder at sige dig tak på men, da jeg er ovenud lykkelig for din store hjælp og ihærdighed, så siger jeg alligevel tak, tak, tak for dine opløftende oplysninger.

Jeg kan se, at jeg efter 14 års slægtsforskning stadig har en masse at lære, så jeg må jo bare klø på og tage dine erfaringer med i min oplæring.  Hurra for dig.  Når nu du nævner Fogsgaard, så må jeg indrømme, at jeg vidste godt at den indgang eksisterede men, jeg har aldrig brugt den.  Jeg ved ikke hvorfor, jeg ikke har, men det er nok derfor, jeg ikke har været opmærksom på den.  Jeg må benytte mig af den fremover.

Jeg ved godt, at man ikke altid kan stole på oplysningerne, man finder i det offentlige men, når det gælder Politietsregisterblade, troede jeg, at det var sande oplysninger.  Her er der 20 års forskel.

Jeg har tidligere været inde i Politietsregisterblade og ledt efter Claudius og ikke kunnet finde ham.  Jeg må ikke have gjort det godt nok, når du kan.  Jeg håber ikke, du tror, at jeg ikke selv gør mig anstrængelser for at finde, hvad jeg har brug for men blot overlader det til dig og de andre hjælpende engle.  Inden jeg lagde mit indlæg ud her, havde jeg brugt dage på at finde de oplysninger, jeg mangler, ja, selv her i dag har jeg været viden omkring.

Altså, Nanna, endnu en gang et stooooort knus til dig samt de allervenligste hilsener.

Jørgen

Jørgen Chr.


Kære Nanna.

Nu må du ikke sige "Åh, ikke nu igen" men, jeg kommer altså til at ulejlige dig endnu en gang, for da jeg gik ind for at finde Claudius' død i Sankt Johannes Stiftelse, så kan jeg ikke finde ham.

Jeg har set på Google, at Sankt Johannes Stiftelsen havde front mod Sortedams Dosseringen og Bagside mod Blegdamsvej.  Ifølge www.fogsgaard.org hører Sotedams Dosseringen til Sankt Johanne sogn, hvad jeg også havde regnet med og havde allerede søgt dér inden, jeg gik ind på fogsgaard, men, jeg kan ikke finde Claudius i dette sogn.  Tror/ved du, om Sankt Johannes Stiftelsen sendte døde til andre sogne?  Normalt angives de døde da i kirkebøgerne i det sogn, hvor de havde adresse ved død.

Jeg beder dig venligst undskylde mig, at jeg sådan henvender mig påny og ulejliger dig.

De allervenligste hilsener.

Jørgen


Nanna Bjørneboe

Hej igen

Ja, jeg ville også sige Skt Johannes kirke på skt Hans torv på Nørrebro. Men hvor lå stiftelsen mon? Var det i østerbro enden af Blegdamsvej/sortedams dosseringen eller op mod Nørrebro?

Jeg ville prøve Fredens, Nazareth og Simeon.
sognekort: http://landsarkivetkbh.dk/hovedst/docs/kbh1911.pdf

Familien boede på Nørrebrogade 68 på tidspunktet og det hører vist også under skt Johannes.

Nanna

Nanna Bjørneboe

Og lige en ting mere...

Det kan tænkes de var katolikker, dem er der en del af på Lolland/Falster, prøv at se i forlketællingerne på AO, der står ofte noget med trosretning.

Nanna

Jørgen Chr.


Kære Nanna.

Tak, tak, tak for dit hurtige svar.  Jeg går straks igang med at søge.

Nu skal jeg nok prøve at styre mig med hensyn til at "genere" dig.

De allervenligste hilsener.

Jørgen