Begravelsesprotokol

Startet af Louise Andersen, 08 Sep 2011 - 11:46

Forrige emne - Næste emne

Louise Andersen

Hej har efterhånden samlet mig en liste af aner i København, og har bestemt mig at tage turen til Staden, for at kigge lidt i begravelsesprotokollerne.

Men hvordan er de opbygget? Er det efter år eller efter navn?

Jeg har jo en hulens masse aner, hvor de, hvad jeg går ud fra, midt i deres liv forsvinder for mig.
Og den eneste måde at fange dem ind igen, er jo nok denne vej.


Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Louise Andersen

Skal det forståes således at hver protokol = ét år - og til hver protokol er der et navneregister, registeret med efternavn?

Anne Mortensen

Når du alligevel skal der ind vil du se hvorledes der søges.
Ellers spørg personalet - de er flinke mennesker.

Det er absolut ikke svært at søge, men man får brugt armkræfterne - tunge bøger.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Louise Andersen

Det var nu mere for at være på forkant med tingene. Har en liste med 34 forsvundende aner i KBH - og med 5 timer til at finde dem, er al tid vigtigt :-)

Anne Mortensen

Måske en anden kan forklare, men jeg syntes brugsanvisningen under
Indgange og relevante kilder
forklare hvordan det er indrettet.

Nogle gange skal man selv have fingerne i sagerne for at se systemet.

Er klar over du vil udnytte tiden, men jeg tror det er optimistisk at regne med at du når alle 34 aner.

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Louise Andersen

Det tror jeg du har ret i Anne, men må se hvad jeg får ud af mit besøg :-)

Anna N Rasmussen

Hej Louise,

Jeg bruger selv jævnligt det københavnske stadsarkiv, herunder begravelsesprotokollerne, så jeg vil da gerne give dig (og andre der måtte kunne gøre brug af den) en intro.

Grundlæggende, så er de ikke spor svære at bruge, men de kan altså godt være lidt besværlige og dermed tidskrævende. Du vil dog hurtigt finde rytmen, hvis du er en nogenlunde rutineret og struktureret slægtsforsker.

Du finder protokollerne i selvbetjeningsreolerne. Du kan tage dem med ned til læsepladserne, og sidde med dem der, men når man har mange opslag der strækker sig over en vis tidsperiode, er det min egen erfaring, at man kommer til at bruge for meget tid på at gå frem og tilbage, så hvis du kan klare at stå op i et par timer, vil jeg anbefale at du foretager undersøgelsen stående; der er fine ståpladser ved vinduerne lige ud for reolerne (med dejlig udsigt ned i rådhushaven).

Der er index-/registerbind, og så selve protokollerne, og du skal bruge begge dele.
Registrene er kun indholdsfortegnelser, og nævner som udgangspunkt kun årstal og navn plus evt stilling og alder. Protokollerne oplyser lidt flere detaljer om personen, herunder den nøjagtige døds- og begravelsesdato, alder, stilling, bopælsadresse, samt om kirkegården og gravstedet.

Først finder du navnet i registret, og så bruger du henvisningsnummeret som indgang til selve protokollen. Her kan det i begyndelsen være lidt forvirrende, at hver protokol dækker flere år, så man skal altså både holde opmærksomheden på årstallet, og på løbenummeret. Opbygningen er kronologisk, og der er samlet nogle år i hvert bind. Dernæst er indgangen alfabetisk, efter efternavn. Hustruer og enker er, med enkelte undtagelser, som jeg ikke kan gennemskue, opført under mandens efternavn. 

Indtil videre forholdsvis enkelt, men her kommer så de besværliggørende faktorer, i hvert fald sådan som jeg selv oplever det: Registrene, som jo er selve indgangen til søgningen, er desværre nærige med oplysninger om hver enkelt person.

Fornavne angives i mange tilfælde kun med initialer, så det kan være besværligt at slå folk med almindelige efternavne op, når fx et P kan står for både Peter og Poul mv, og kolonnen med fx "Hansen, P." er lang.  Og da der også ofte mangler oplysninger om alder og stilling, som man kan støtte sig til, kan man komme at bruge/spilde meget tid på blinde opslag, hvor man først får de oplysninger der kan verificere personen, når man kommer hen i selve protokollen.

Du må heller ikke lade dig slå ud af, at der kan være uoverensstemmelser mellem register og protokol i navnets form, fx Peter i registret, men Peder i protokollen, eller medtagelse/ udeladelse/ ombytning af Charlotte Amalie Elisabeths tredje fornavn.

Kvinder er ekstra besværlige, fordi deres stilling jo som regel blot er "ugift", "gift" eller "enke", og de kan være nærmest umulige at spore, hvis man ikke har ægtefællens navn eller en nogenlunde nøjagtig dødsdato.

Til slut vil jeg bemærke, at jeg ind imellem leder forgæves i registrene. Nogle gange er personer, som jeg ellers fra kirkebogen har navn og dødsdato på, ikke til at finde. Der er med andre ord enten fejl og mangler i registrene, eller også er disse personer begravet andetsteds end de er døde. Det er jo her vigtigt at være opmærksom på, at begravelsesprotokollerne handler om, hvor folk er begravede, ikke hvor de er døde (selvom det også nævnes). Så hvis folk er døde i København, kan de godt af forskellige grunde være begravede FRA en københavnsk kirke, men PÅ en udenbys kirkegård, og så vil du ikke kunne finde dem i begravelsesprotokollerne, selvom de optræder i en af de københavnske sognes kirkebøger (men der vil jo så ofte stå i kirkebogen hvor de i så fald så er begravede).

Mit bedste råd, når du har så mange opslag som du nævner, er at lave en oversigt på forhånd, hvor du lister dødsfaldene så kronologisk som det lader sig gøre, samt ordner navnene alfabetisk efter efternavn.

God tur til byen og arkivet, og husk endelig også at nyde de mange fine arkitektoniske detaljer i vores smukke Rådhus.

Hej fra københavneren
/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anne Mortensen

Hej Louise

Inden du tager afsted se på hjemmesiden ang. trafikforhold - hvis det er den periode du har tænkt på

http://www.ksa.kk.dk/
-----------------------------

Hej Anna

Det er fint du har overskud til en større beskrivelse, men jeg sidder og tænker hvordan fandt jeg og andre dog ud af det  ???

Ved at spørge personalet og få gode råd og hjælp af de altid hjælpsomme "kollegaer" og have glæden over at også det kunne man finde ud af og drage hjem med gode resultater.
Er overbevist om, at man ikke kan læse sig til det,  må bare i gang og lave de fejltagelser der også kan ske.

Det er et dejlig arkiv med en god stemning.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anna N Rasmussen

Ja, det er nemlig et rigtig godt arkiv, både velordnet, hyggeligt og med super personale. Men desværre også meget travlt personale. Jeg kommer der som nævnt jævnligt, og de seneste gange har der været mange og meget tidskrævende brugere, og kun en enkelt medarbejder.

Så hvis Louise kun har begrænset tid, vil hun kunne komme ud for at miste dyrebare minutter i kø for at få hjælp til et simpelt vejledningsspørgsmål. Så jeg tænkte, at hun skulle kunne klare sig selv som udgangspunkt, og kun bruge personalet, hvis hun kommer i knibe der rækker ud over almindelighederne - og trods alt er der jo her tale om ret banale opslag. 

Personligt har jeg det også bedst med at fumle mig frem til tingene alene, og lære gennem egne fejltagelser. Men andre, heriblandt Louise, kan meget vel have det anderledes. Jeg opfattede det i hvert fald somom hun fiskede efter en form for konkret trinvejledning. Derfor smed jeg den. Jeg skriver lynhurtigt, og kender som sagt arkivet godt, så det tager ikke mange minutter at forfatte sådan én. 

Men jeg er i øvrigt ganske enig - fejl vil man unægteligt lave, og lære meget af, også selvom man har forberedt sig.

Hej fra Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Louise Andersen

Hej Anna

1000 tak for din minivejledning - lige hvad jeg søgte..

Mit arkivviden strækker sig til Viborg, og selv om  jeg syntes personalet er flinke til at hjælpe, kan man bruge meget tid på at så i kø. Det tager jeg ikke så tungt, da jeg jo altid kan komme igen en anden dag. Men lige med København, som er en "dagsrejse" væk - vil jeg gerne være forberedt.

Jeg tager de flade sko på, og begiver mig til Staden på min fridag næste uge.

endnu en gang tak til jer begge for inputs

Anne Mortensen

Du tager til Staden i næste uge - du har forhåbentlig læst hvad jeg skrev:


Hej Louise

Inden du tager afsted se på hjemmesiden ang. trafikforhold - hvis det er den periode du har tænkt på

http://www.ksa.kk.dk/

----------------------

Der er cykelløb i København - men læs selv.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Louise Andersen

Jeg tager toget, så håber ikke jeg løber ind i problemer

Anne Mortensen

Hej Louise

Jeg vil ikke tage modet fra dig, men mon ikke du skal bruge næste fridag og ikke den i næste uge.
Som jeg læser denne artikel bliver H.C. Andersens Boulevard spærret og hvordan du så kommer fra toget til Rådhuset hvor du skal krydse H.C. Andersens Boulevard  ???

http://politiken.dk/tjek/digitalt/ECE1391395/bil-rejseplanen-er-ubrugelig-under-cykel-vm/
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jørgen Sørensen

Med chance for at ramme forbi, og du har været igennem dem, vil jeg lige henvise til Dødeblade 1893 - 1923
http://www.fogsgaard.org/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=14&lang=da
Og - http://www.politietsregisterblade.dk/
Venligst Jørgen - 2300

Louise Andersen

Hej Anne

Ja, du har nok ret - det bliver et gedemarket - så har udskudt turen til næste fridag.
Jørgen - de er gennemtrawlet :-)