Kirsten Madsdatters begravelse i 1731

Startet af PoulE, 06 Jul 2024 - 15:26

Forrige emne - Næste emne

PoulE

Mangler lidt hjælp til Kirsten Madsdatters begravelse i 1731 i Dronninglund

https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=17122208#161006,27051586   Nr. 6 nederst tv

Hun er gift med Axel Pedersen og og senere med Christen Jensen (død 1690). hun har sønnen Jens Sindalsen

Mit bud er:

Dom: Sep: d 21 January blev!!! Jens Sindalsen jordet sl: ................  (Mystisk, det er jo ikke jens der er død men måske sønnen Jens Sindalsen der får jordet moderen)
Kirsten Madsdatter fød i Ulsted i Aaret 1649 var først gift med .......
....... cavalerist Axel Pedersen i 4 aar og avled 2 ....... begge
døde siden gift med Xsten Jensen i 33 aar og 6 maaneder ......
døde i sit alders 84 aar

mvh
Poul Erik

Inge Hedal

Jeg læser det noget anderledes:
Dom. Sep. d 21 Januari blev Jens Sindalsens hands Sl. Konis Stivmoder
Kirsten Madsdatter osv.
(Kirkebogsføreren har glemt ordet begravet).

Og jeg forstår teksten således:
Kirsten Madsdatters sidste mand, Christen Jensen, må have haft en datter, før han giftede sig med KM. KM var altså stedmor til Jens Sindalsens salige kone.
Men du mener, at Jens Sindalsen er Kirsten Madsdatters søn?
Mvh Inge



PoulE

Hej Inge

Som du læser det giver det rigtig god mening.

Jens Sindalsen 1685-1757 er gift med Magdalene Christensdatter 1688-1730. Magdalenes begravelse har jeg fundet i 1730. Hendes stedmoder er så Kirsten Madsdatter 1649 - 1731 som var gift med Christen Jensen og efterfølgende gift med Axel Pedersen. Magdalene Christensdatter må så være datter af Christen Jensen og den kone han havde før Kirsten Madsdatter.

Men jeg læser den aktuelle tekst fra kirkebogen som Christen og Kirsten har været gift i 33 aar, dvs de er blevet gift omkring 1657. Men Magdalene er jo født i 1688 og i 1657 var Kirsten jo så kun 8 aar.......

Måske det er mig der misforstår teksten men det er vel rimeligt at antage at hun blev gift med Axel Pedersen omkring 1690

Men spændende er det at rode med og mange tak for hjælpen

Poul Erik

Inge Hedal

Ved du, hvornår Christen Jensen døde? Det er jo hans dødsår, du skal bruge for at finde året for vielsen mellem ham og KM.
Jeg er i tvivl om tydningen af sidste del af teksten ved Kirsten Madsdatters begravelse. Der står i hvert fald, at hun var enke, men står der 8 år?: og 8de aar tid siden Enche? I så fald blev hun gift med Christen Jensen i 1731 – 41 = 1690. På det tidspunkt var hendes steddatter 2 år, så det kunne passe fint.

Mvh Inge

PoulE

Hej Inge

Det du skriver lyder som en god mulighed men ved Magdalenes begravelse anføres at hun er født i Khavn 1688 af echte forældre. Jeg tolker det som hun er født i København selv om det lyder meget mystisk. I Dronninglund er der ingen stednavne som passer. Mon hun er et plejebarn som Christen og Kirsten har taget til sig (Det er rent gæt...). Christen kunne jo også være gift før og bosiddende i København ved Magdalenes fødsel.....

Jeg har forskellige årstal, alle er uden kildeangivelse, som jeg forsøger at verificere.

En kilde skriver: Christen Jensen 1640 - 1690 og Kirsten Madsdatter 1649 - 1731 (begravelse ok)
                  Jens Sindalsen 1685 - 1757 (begravelse ok) og Magdalene Christensdatter 1688 - 1730 (begravelse ok)


Jeg må vist se om jeg kan finde et skifte efter Christen Jensen

mvh
Poul Erik


Inge Hedal

Her får du en meget usikker tydning af hele teksten. Jeg håber, at andre kan finpudse den.
(1731)
Dom. Sep. d 21 Januari blev Jens Sindalsens hands Sl. Konis Stivmoder
Kirsten Madsdatter fød i %sted i Aaret 1647/1649? var først gift med xxx?
cxxxx% ved cavaleriet Axel Pedersen i 4 Aar og avlet 2de døtre begge
døde siden gift med Xsten Jensen i 33 Aar og 8de aars tid siden Enche
døde i sit alders 84 aar.

Hvis hun har været enke i 8 år efter Christen Jensens død og har været gift med ham i 33 år, må de være blevet gift i 1731 minus 41 år, dvs. i 1790. Det passer med det år, du skriver, at han døde.  Magdalene var altså 2 år gammel, da Kirsten Madsdatter blev hendes stedmor.

Mvh Inge

Ole Westermann

Første mand læser jeg som Lieutenant ved Cavaleriet.

mvh Ole

PoulE

Hej Inge Og Ole

Mange tak for hjælpen, så er en stor del afklaret. Har i et bud på hvor hun er født?

Mvh
Poul Erik

Ole Westermann

Jeg læser det som Ysted (Ystad) i Skaane.

mvh Ole

PoulE

Hej Ole

Tak for det, jeg havde hellere set der stod Ulsted som er et lille sogn syd for Dronninglund.......

mvh
Poul Erik