Hervad Christensen 1919-1925 Ry

Startet af Jytte Qvist Jensen, 07 Sep 2011 - 09:34

Forrige emne - Næste emne

Jytte Qvist Jensen

Jeg søger fødsel og død på Hervad Christensen.
Jeg ved at forældrene,Brugsuddeler Carl Vilhem Christensen og
Hustru Albine Kirstine Christensen f.Thøgersen,får en søn ca.mellem
1919 og 1925,han bliver døbt Hervad og blev ca.3 mdr.
Jeg har et billed fra gravstedet i Ry,men kan ikke læse årstallet,
jeg kan ikke finde ham i Kirkebogen.
Jeg ved at Brugsen lå tæt på Stationen,og familien flyttede fra byen
engang i 1925 til Vangede på Sjælland.
Håber at nogen kan hjælpe mig
MVH
Jytte Qvist Jensen

Peter Kristiansen

Prøv at stramme dine oplysninger lidt op:
Hvor ved du fra, at Carl Vilhelm og Albine får en søn, som de kalder Hervad.
Hvis gravsted i Ry? Hervads?
Hvilken Ry? - hvilken kirkebog har du kigget i?
"Brugsen lå tæt på Stationen" - i Ry?

Har du set i Folketællingerne 1921 og 1925 for "Ry"?
M.v.h. Peter Kristiansen

Jytte Qvist Jensen

Hej Peter.
Hevad er min svigermors lillebror.
jeg har kikket i folketællingen 1921,og Kirkebogen i Ry.
Jeg har altid i familien hørt boede i Ry.De kunne være Gammel Ry,men det ved jeg ikke og hvor finder jeg det.Men min Svigermor gik på Gyminasiet i Silkeborg Foto fra
Gravstenen har jeg fået for mange år Side.
MVH
Jytte

Peter Kristiansen

Så vil du måske løfte sløret for, hvor og hvornår din svigermor er født - det kunne måske give et fingerpeg om hvilket Ry der er på spil....

Jeg har fundet forældrene (Carl Vilhelm Christensen og Albine Kristine Thøgersen) gift den 28. dec. 1906 i Sødring k., Gjerlev hrd., Randers a. (Sødring 1892-1909, opsl. 113, 1906 nr. 8). Her er Albine også født og konfirmeret (Sødring 1864-92, opsl. 58, 1885 nr. 5 Sødring 1892-1909, opsl. 89, 1900 nr. 1).

Hvilke børn findes der ellers, hvor og hvornår fødte?

Den gravsten du taler om, som du ikke kan læse - hvilken kirkegård?
M.v.h. Peter Kristiansen

Jytte Qvist Jensen

Hej Peter.
Kirkegaarden er i Ry,som jeg har fået fortalt.
De tre piger er født i Esbjerg
Elna 14 Juni 1907 Kirkebogen 1907-1911 Opslag 36 Nr.62
Ada 3 November 1909 Kirkebogen 1907-1911Opslag 178 Nr.256
Karen Margrethe 7 Januar 1915 Kirkebogen 1911-1916 Opslag 218 Nr.2
Lige derefter tog de til Ry,hvor Hervad er født.Jeg mangler faktisk kun Hervad.
MVH
Jytte

Peter Kristiansen

Sogneforholdene omkring Ry, Skanderborg a., er komplicerede - der findes et Ry, hvor den middelalderlige kirke ligger (Tyrsting hrd.) og som nu kaldes for Gammel Rye, og der findes en Ry stationsby med en kirke indviet i 1909 men i mange år en filialkirke af Dover (endnu i 1960'rne, men er nu tilsyneladende selvstændigt sogn). Kirkelige handlinger i Ry stationsby omkring 1920 skal derfor søges i Dover sogn (Hjelmslev hrd.)

Her har jeg fundet Hervads fødsel, 22.1.1917 (Dover 1907-20, opsl. 66) og hans død 30.4.1917 i samme bog, opsl. 282.

Desuden fandt jeg Elnas konfirmation 3.4.1921 (Dover 1921-34, opsl. 199) men ikke Adas og Karen Margrethes som burde være konfirmerede i hhv. ca. 1923 og ca. 1929 - enten er de døde eller også er familien flyttet. Det burde være muligt at finde familien i FT 1921 for Dover sg.
M.v.h. Peter Kristiansen

Jytte Qvist Jensen

Hej Peter.
Jeg siger tak for din store hjælp.
Ada min svigermor ved jeg ikke hvor konfirmeret,
Karen Margrethe er Konfirmeret i Gentofte Kirke på Sjælland.
Da familien flyttede til Vangede.
MVH
Jytte

Vivi Winther

#7
Til Peter lige en rettelse kirken i Gammel Ry som du kalder byen, også kaldet Rye hedder Sct. Sørens Kirke og er man døbt der står der på dåbsattesten Rye, Ring Sogn, Tyrsting Herred, Skanderborg Amt.  Når det drejer sig om Brugsen i Ry ja så er det korrekt at brugsen tidligere lå tæt på stationen begge lå på Klostervej 8680 Ry, skråt overfor hinanden, idag er brugsen flyttet. Dover Kirke ligger midt imellem Ry og Skanderborg.
Til  Jytte han er begravet på Ry Kirkegård, som er den by som du husker omtalt, hvor mange år er det siden du fik et foto ca. . Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Jytte Qvist Jensen

Hej Vivi.
Jeg har set billedet i familien for Ca.50 år siden.
Idag er det jo let,så jeg fik en kopi for ca,10 år side.
Men jeg ved hvor orginalen er.
MVH
Jytte

Vivi Winther

Hej Jytte, det er jo ved at være mange år siden, men der står jo i kirkebogen at han er begravet i Ry, så derom ingen tvivl. Der var ej på det tidspunkt en Brugs i Gammel Rye, og ingen station. En lille historie til Ry Kirke; Skuespileren  Helle Virkner er født i præste boligen og haven ved siden af blev kaldt Fjeldstedshave det man idag kalder en park hvor vi kunne lege, slappe af mv. idag er denne indraget til kirkegård. Vil du gerne have et nyt billed af stenen, vil jeg gerne kontakte Ringer og graveren Tommy Andersen der for om den findes, (vi er gamle skolekammerater) han er altid meget hjælpsom, jeg er konfirmeret fra denne kirke  :), men det er jo ved at være mange år siden.Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Jytte Qvist Jensen

Hej Vivi.
Jeg vil blive glad hvis,der finde et bedre billed,
og jeg kan få en kopi,så siger jeg hvor heldig kan man være.
Min mands Moster Elna er Konfirmeret i Ry Kirke
Oktober 1921.
Noget af familien mener at Brugsen lå på Klostervej.
Mvh
Jytte

Vivi Winther

Hej jeg prøver lige at tage kontakt til Tommy, og ja som jeg har skrevet til dig lå Brugsen på Klostervej overfor Posthus som lå med få meters afstand til Stationsbygningen, fra midt 1960 hed Brugsuddeleren Hr. Svejstrup.
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Jytte & Per Jakobsen

Hej Vivi
Lige et par ord om brugsen i Ry.
Inden brugsen flyttede hen overfor pusthuset lå den længre ud af Klostervej lige før højskolen.
Den hed da brugsforeningen TRYG som den stadigvæk hedder,nu ligger den omme på Simtoften er blevet til en Kvickly.Før Ib Svejstrup blev uddeler var det en Rasmusen.
v.h.
Per

Vivi Winther

Hej tak for info det siger mig intet med den har ligget umiddelbart før Højskolen, altid rart at få nye input, at han hed Rasmussen før Svejstrup er rigtig men var blot i tvivl så jeg undlod at noter det. Jeg kender meget godt familien Svejstrup har været barnepige hos dem og nabo, men det er jo mange år siden. Mvh Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"