Rosenstjerne

Startet af Gry Christensen, 06 Sep 2011 - 20:22

Forrige emne - Næste emne

Gry Christensen

Jeg har fundet ud af, at min direkte ane i 16. generation hedder Niels Torkildsen Rosenstjerne, adlet af kongen i 1520...

Jeg kan dog ikke finde ud af, om han er i familie med en mere omtalt Dines Jensen Rosenstjerne? Så vidt jeg har fundet ud af, brugte afkommere af NTS ikke navnet Rosenstjerne, men Lym/Liime/Lihme (som også er navnet på mine forfædre).

Da omtalte Dines også er fra Ribe som NTS tænker jeg, om der er en relation?

Er der nogen der ved noget om dette?

Alle informationer modtages med stor tak :-)

Mvh Gry

Finn Holbek

Hej Gry

Du kan finde slægten Rosenstierne (Lihme) i Danmarks Adels Aarbog 1967, som kan lånes på biblioteket.

http://bibliotek.dk/linkme.php?ccl=lid%3D000001699+og+lok%3D850863
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Gry Christensen

Tak for tippet - den kan dog kun lånes på Nationalmuseets Biblioteket i Kbh, så det må vente da jeg bor i Ringkøbing  :)

/Gry

Peter Kristiansen

Som minimum bør den også kunne ses på Statsbiblioteket i Århus!
M.v.h. Peter Kristiansen

Anne Marie Hvid

Den omtalte Dines Jensen har jeg ingen informationer om, men hele slægten Lime er der rigtig megen oplysning om i "Pers. hist. tidsskr."  1990:1 side 1 - 20 ligesom også Niels Torkildsen med samt hans våben er omtalt i "Fra Ribe amt 1918, side 652 f.

mvh
Anne Marie Hvid

Lis Klarskov Jensen

Hej Gry
Jeg har set en del Lihme-navne i Kinchs Ribe bys historie og beskrivelse, I og II.

Vedr. at låne DAA må du kunne bestille på www.bibliotek.dk til læsning på dit nærmeste bibliotek. Altså, bogen er kun fra 1967. Men du har måske allerede forsøgt det også.

Venlig hilsen
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Gry Christensen

#6
Mange tak for alle svarene - en meget venlig sjæl har sendt mig skriftet :-)

Jeg kan desværre der læse, at forbindelsen til min slægt er usikker. Det drejer sig om Peder Lassen Liime og hvorvidt han var søn af Laurids Hansen Liime.

Er der nogen der ved, om dette er bekræftet siden 1967, hvor skriftet er fra?

Har fundet forbindelsen på et andet stamtræ, som i hvert fald mener, at forbindelsen er god nok :-) (Kender ikke deres kilder, har skrevet og spurgt men ikke hørt noget)

Mvh Gry

Anne Marie Hvid

Præcis mine egne aner - og iflg. omtalte Pers. hist. tidsskrift 1990:1 (som kan lånes eller hjemskrives fra biblioteker) er navnene og forbindelsen ok. Spørgsmålet er så, om det drejer sig om Peder Lassen Limes nr. 1 eller nr. 2 hustru. Så for en sikkerheds skyld bør man nok lige checke med 'Wibergs præstehist.' for Vejrum sogn.

mvh
Anne Marie Hvid

Anne Marie Hvid

Jeg må hellere i en fart korrigere mig selv - før andre gør det!

Jeg henviser i det følgende udelukkende til før omtalte tidsskrift, hvor det anføres, at Peder Lassen Lime var søn af Las Hansen Lime (iflg.tingbøger), så dette skulle være rigtigt nok.
Denne Las Hansen Lime er dog tilsyneladende ikke en sønnesøn af Niels Terkildsen, hvorimod en anden af Las Hansen Limes sønner, nemlig Mads Lassen Lime, var gift med en Kirsten Olufsdatter. Hun skulle til gengæld så være en sønnedatter af  Niels Terkildsen Rosenstjerne.

Det virker lidt indviklet, men studer selv tidsskriftet, som har masser af nyttige informationer.

mvh
Anne Marie Hvid

Keld Petersen

Hej Gry

Dines Jensen Rosenstjerne er oldebarn til Niels Thrkildsen, som blev adlet af Chr. II. Dines Jensen er født i Hunseby sogn på Lolland omk 1607, Hvor hans far Oluf Nielsen Riber var præst. NOR lagde sig ud med herremanden på det senere Knuthenborg og mistede sit embede. Han fik senere ved kongens hjælp (Chr IV) embede i Lunde sogn, Nordfyn. Han er en spændende person. DJR blev sognepræst i Magleby sogn på Sydlangeland. I kirken er et epitafium for DJR. Han blev stamfader til en rækker præster.

Med venlig hilsen

Keld

Keld Petersen

Hej Gry

Lidt supplerende oplysninger.

hvis du googler "dines jensen rosenstjerne" kan du finde en hjemmeside, der hedder www.glud.fr/getperson...., der kan du finde mange familerelationer bl.a. til Niels Thorkildsen. Jeg har selv fået tilladelse til at anvende oplysningerne.

med venlig hilsen
Keld