Frederik Gundel f. ca 1820

Startet af Finn Hartvig Frederiksen, 05 Sep 2011 - 22:21

Forrige emne - Næste emne

Irene Christoffersen

Hej

Her et Link til samme tråd med oplysninger om Johan Carl Augusts liv og levned.

http://www.familiekroeniken.dk/site/person.asp?x=&person=57495.&srch=37799
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Finn Hartvig Frederiksen

Hej
Så er jeg på banen igen -har været en uge i Rom - så undskyld at jeg først reagere nu.
MANGE TAK til Irene :) - du har sandelig haft travlt ,det er rigtigt flot klaret af dig - hvor jeg heldig at havde dig som en af mine hjælper , og tusinde tak til alle :)
Men nu skal jeg til at finde den rigtige gren af Frederik`s familie og vil da også stadig gerne havde hjælp af jer alle :)der kommer måske noget tekst der skal tydes.
Sådan som jeg lige ser det Irene har fundet  hos fattigvæsenet og sendt til mig :
Frederik Gundel f. 20 maj 1820 - døbt d. 27 maj - Konfirmeret Mikkelsdag 1835 . sognet manglerhans bror (Carl )som hedder : Johan CARL August Gundel f.1dec 1817 - døbt d. 25 jan 1818 -Konf. 1834 .sognet manglerOg deres forældre hedder nu : Frederik Hansen Gundel og Margareta Anna
venlig hilsen Finn Frederiksen

Irene Christoffersen

Hej Finn
Ja det var godt at få lidt  facts og få anbragt dem i den rigtige familie. Når det er sagt så se grundigt på det link til Birgit Jeppesen som tilsyneladende er din familie via Johan Carl August . Mht deres forældre så var Frederik Hansen Gundel en mulighed. På Johan Carl Augusts data i Trinitatis ops 113 står forældrene til: Frederik Gountel (navnet staves tilsyneladende efter gehør de forskellige steder) og Agnes Margaretha Holwitz! På Frederiks fødselsdata står der Frederik Hansen Condel og Margaretha Anna. Måske var det en god ide at lægge noget af materialet til tydning.
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Finn Hartvig Frederiksen

Tak for din hjælp og vejledning. :)
Jeg har nu lagt noget ud til teksttydning - jeg håber at det kan bruges ellers må du sige til.
VH Finn F.

Finn Hartvig Frederiksen

Her er kommet et svar på skrifttydningen fra Jørgen Thue Pedersen som jeg siger mange tak for.
A1 er Frederik Gundel
A2 er Johan Carl August Gundel.
Det er hvad fattigvæsenet skriver om de to brødre.
Nu skal jeg så til at finde deres forældre og Frederik Gundel fødested ,  men jeg tror det er Trinitatis.
VH Finn F

[vedhæfting slettet af admin]

Finn Hartvig Frederiksen

PRØVER LIGE IGEN

[vedhæfting slettet af admin]

Finn Hartvig Frederiksen

Hej
Jeg har været inde på Birgit Jeppensen`s side . Jeg har for 3/4 mdr, siden været i kontakt med hende , da jeg kalde Frederiks Gundels  bror for kun Carl (Johan Carl August Gundel) kunne vi ikke få det til at passe - nu har jeg kontaktet hende igen for at se om der er noget -venter svar. Inde på Birgit`s side står Forældrenes navne : Frederik Gunthel og Agnes Margrethe f. Holmwitz , hun er måske katolik. -Hvor leder jeg så efter hende?
VH Finn F.

Birgit Jeppesen

Hej Finn
Tak for tilsendte - det var godt nyt. Så er vi alligevel i familie. (Det ville hjælpe på tydning hvis de dengang kunne skrive noget mere læseligt  :-\  samt stave rigtigt) Jeg har intet på Frederik, kun Johan, som fik et hav af børn. Nu skal jeg til at finde Frederiks historie.
Finn har du en hjemmeside, hvor jeg kan spionere?

Det er rigtigt at jeg havde en mistanke om at Agnes Margrethe var katolsk. Jeg havde hendes efternavn tydet til Holwitz, nu er jeg ikke så sikker mere.
Det er korrekt at jeg heller ikke har fundet yderligere om dem.

Jeg har også fået tilsendt materialet fra Irene i dag.

Hilsen Birgit
Birgit Jeppesen
www.myheritage.dk/site-125655131/lucking-denmark
www.familiekroeniken.dk
Medlem af DIS

Finn Hartvig Frederiksen

Hej
Jeg har tænkt meget over hvordan (min tipoldefar) Frederik Gundel som er Københavnerdreng kunne havne i Albæk i Nordjylland ca 1845 . Så er det at der står fra fattigvæsenet i KBH - han blev sendt i tjeneste 1835 på Nørlund slot v. Hobro for at lære landvæsenet og en anden nyttig håndtering hos Hr. Krigsråd Conradsen , ejer af Nørlund og jeg har fundet at Conradsen også ejede et gods i Torstedlund og i Albæk (måske Dybvadhovedgård ?) der ligger i Albæk.
Og nu er det at jeg har et foto fra Dybvadhovedgård 1913, hvor Frederik Gundel`s søn Carl Christian Frederiksen og hans søn igen Gundel Frederiksen er på.
Så måske hænger det sådan sammen??
Jeg vedhæfter foto.

VH Finn Fr.

[vedhæfting slettet af admin]

Finn Hartvig Frederiksen

JEG GLEMTE: :)
Frederik Gundel (1820-1903,døde i Albæk ), han blev ved landbruget og han er også udlært smed -blev gift (1846)  med Mette Pedersdatter (1823-1890) fra Albæk sogn-  de fik 10 børn, bla. min oldefar Carl Chr.Frederiksen.
Nu lyder det som en slutning - det er det ikke :) -jeg leder stadig efter mere omkr. Frederik og hans forældre i København.       :) Og ønsker stadig hjælp :)
VH Finn Fr.

Finn Hartvig Frederiksen

Hej
Johan Carl August Gundel & Frederik Gundel har begge gået i Bredgadens skole -jeg har fundet at den har været en katolsk skole ( sender kopier med udskrift fra fattigvæsenet KBH ) . Kan det have betydning med hensyn til søgning i kirkebøgerne?
VH Finn F.

[vedhæfting slettet af admin]

Irene Christoffersen

Hej Finn

Den evt far til drengene er her i 1801:
København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, Sankt Annæ Øster Kvarter, Matr. 223, 1083, FT-1801, A5028

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Johan Andreas Gundel 52  Gift  Dugmagersv. 
Mette Kirstine Tybring 51  Gift  g J.A.Gundel 
Johan Carl [Gundel] 21  Ugift  Fader J.A.G. 
Frederik Hansen [Gundel] 18  Ugift  Fader J.A.G. 
Christian Gotfried [Gundel] 15  Ugift  Fader J.A.G. 
Hans Christian [Gundel] 9  Ugift  Fader J.A.G.


og hans fødselsdata  1783 fra Holmen, ops 310.

Intet er jo sikkert før vielsesdata kommer frem og selom børnene er døbt i
folkekirken kan vielsen være foretaget i den katolske kirke. Du kunne evt finde kirkens hjemmeside og sende en forespørgsel om mulighederne for at søge efter en dato for vielsen.
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Finn Hartvig Frederiksen

Jeg søgte på googel og fandt det som jeg vedhæfter.
Mon det er den samme som Irene`sidste indslag?
VH Finn F.

[vedhæfting slettet af admin]

Finn Hartvig Frederiksen

Jeg prøver igen

[vedhæfting slettet af admin]

Finn Hartvig Frederiksen

Ja - det hjalp ikke at jeg sendete det en gang mere, men der er meget på google ang. Johan Andreas Gundel & Mette Kirsteine Tybbring - prøv at se om det skulle være noget.

VH Finn F.

Finn Hartvig Frederiksen

Hej
Vi har en fødselsdato skrevet fra fattigvæsenet (se tidl.) Frederik Gundel f.20/5 døbt 27/5 1820."Denne er Vores Frederik"
Så er der fra kirkeb.-Den Kgl.Fødselsstiftelse 1817-1820 opsl.86.-Frederik f.20/5 døbt 27/5 1820 -forældre : Frederik Hansen Gundel & Margaretha Anna. Samme data -samme kvarter som overnævnt.

Prøv på Google at se stamtræ :Johan Andreas Gundel - der er frederik Hansen Gundel f. 1783 prøv også :Johan Andreas Gotfridt Gundel - der han også på.
Irene har også på denne side indsat en FT 1801 Hvor Frederik Hansen Gundel 18 år -altså f. 1783

Kan det være den samme Frederik Gundel f.1820??
VH Finn Fr.

Regelsen

Hej Finn

Er det "din f." ?

Karl Nikolaj Kristian Guntel, * 07.09.1878 i Kbh., søn af Carl Chr. Frederik Guntel
Venlig hilsen
regelsen

Finn Hartvig Frederiksen

Hej
Kan jeg tro på at det er den samme Frederik f. 1820?
Der er en dåb på Frederik  (kbh.-Sokkelund-den kgl.fødselsstift. 1817-1820-opsl.86) f.d.20.maj døbt d.27 maj 1820 Forældre Frederik Hansen Gundel & Margaretha Anna --
og så et udskrift fra fattigv. KBH med Frederik Gundel f.20.maj døbt 27. maj 1820 i pleje hos Jacob Holm .(denne Frederik fra fattigv. er min)
De er begge fra samme kvarter.
Til Regelsen:Tak for dit fund, men jeg kan ikke svare dig da jeg stadig hænger fast ved Frederik :)

karsten jørgensen

Frederik Gundel: født d. 1/5- 1819.
Jeg ved heller ikke hvem Frederik Gundels forældre er. Min farmor var yngste barn af Frederik Gundel.
Iflg. folketælling 1840 er han smed i Haverslev By, under Aalborg, Aars Haverslev.
Iflg. kirkebog: Hjørring, Dronninglund, Albæk 1840 - 1854: Opslag 52, smed hos smed Jens Larsen, Sønder Kongerslev, Aalborg.
Iflg. folketælling i 1845 Hjørring, Dronninglund, Albæk, Heiselt: Smed ugift
-      -                - 1850 -            -                    -        , Nybro: Gift med Mette Pedersdatter, 3 børn.

Venlig hilsen
Karsten Jørgensen

Finn Hartvig Frederiksen

Hej "familie"
Min familie er fra Carl Chr.Frederiksen nr.3 ud af Frederik`s 5 børn og så Carl Chr.`s  nr.2 søn Harald Peter Gundel Frederiksen er min farfar.
Ja - Frederik er svær at finde , men som du sikkert har læst på tidligere indslag så er han (vores) Frederik fundet i fattigv. med datoer og ingen forældre.
Og der er også en Frederik fundet i samme kvarter med samme datoer for født og dåb med forældre navne i den sidste Frederik ( se mit tidl. indslag). Så - er det den samme Frederik???
Frederik i Albæk mener jeg at have styr på - men det er fra før han kom blev plejebarn og hans forældre vi mangler :)
venlig hilsen
             Finn Frederiksen
ps. du skriver Frederik f. 1/5 1819 skal rettes til 1820 ;)

karsten jørgensen

Iflg. FT Hjørring, Dronninglund, Skæve 1901 er Frederik født 1/5-1819.
Iflg. kirkebogen: Hjørring, Dronninglund, Skæve 1898 -1904 under døde mænd opslag 166, dør Frederik 16/4-1903 som 83årig, han dør 14 dage før han bliver 84 år, så må han jo også være født i 1819.

Mvh
Karsten

Finn Hartvig Frederiksen

Hej Karsten Jørgensen
Ja den kan forståes på flere måder-Jeg har været det i gennem flere gange ang. årstalet . Jeg har ledt efter Frederik siden januar og så også denne FT i 1901. Jeg holder stadig på 1820. - Folketæl. kan have mange fejl, er min erfaring.
Så er der det med hans dødsatt. hvor der står at han dør d. 16/4 1903 83år - der mangler ca 14 dage til han ville have fyldt 84 år d. 1/5 , men indskrivningen i kirkebøger skrives altid det år man er den dag man dør uanset om man ville blive et år mere om 14 dage - så hvis du regner efter så er det 1820. :)
Jeg vedhæfter hvordan jeg mener han havner i Albæk og får familie :)

venlig hilsen Finn Frederiksen

[vedhæfting slettet af admin]

Irene Christoffersen

Hej
Mht fødselsdata så opgiver Fattigv. det til den 20. maj 1820 hvor vi også i Den Kgl Fødselsstiftelse finder Frederik og med hans forældre noteret som Frederik Hansen Gondel og hustru Margaretha Ann.. - så det burde vel afgøre sagen.
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Finn Hartvig Frederiksen

Hej Irene
Mange tak for dit svar - Ja jeg mener også at have fundet Frederik, for det må da være den samme pers. f. 20 maj døbt 27 maj 1820 og i samme kvarter og navnet Gundel. (Fattigvæsenet og Dåbsat. den kgl føds. KBH)
Med hensyn til FT så kan de svinge noget for vi har også en i KBH 1834 hvor han er 14 år -altså f. 1820.
Den i Skæve 1901 siger noget andet ,og hans dødsatt. som skrevet tidl. så må det være 1820 han er født.

VH Finn Frederiksen

Finn Hartvig Frederiksen

Hej
Jeg har sat noget til hjælp til tydning -ang.en dåb trinitatis opl.113 - sokkelund - KBH.
VH Finn

Finn Hartvig Frederiksen

Hej
Den tydning jeg søgte hjælp til er løst .
Jeg venter et svar fra en der har et stamtræ med Gundel -derfor ikke så meget skriveri fra mig, men jeg søger stadig væk om mere familie til Frederik Gundel f.20/5 -døbt 27/5 1820 KBH -Sokkelund- sct Annæ v.kvarter. Jeg leder efter hans forældrenes vielse .

VH Finn :)

Finn Hartvig Frederiksen

Hej
Så har jeg fået vished ang.den rigtige Frederik Gundel f. 20. maj døbt 27. maj 1820 København og hans forældre hedder Frederik Hansen Gundel & Margaretha Anna f. ?? (Den Kgl.Fødselsstiftelse 1817 - 20 opsl.86).
Frederik bliver af fattigv. i KBH sendt til Hr. Krigsråd Conradsen i Hobro for at lære " Landvæsenet og en nyttig håndtering" (han bliver landmand og smed), Conradsen har også en stor gård i Albæk v Dronninglund  hvor Frederik sendes til og her møder han Mette Pedersdatter.
Frederik får familie i Albæk v. Dronninglund , gift med Mette Pedersdatter -De får 10 børn . Frederik dør i 1903 i Albæk.
Så nu kan jeg lede videre efter hans forældres dåb i København osv - er der nogen der skulle falde over dem , så sig endelig til :) jeg ønsker stadig hjælp da den er meget svær i København.

VH Finn

Foto af Frederiks søn Carl Chr.Frederiksen og Petrine

[vedhæfting slettet af admin]

Birgit Jeppesen

Hej Finn
Det var dejligt at få faderens navn på plads og som du skriver så mangler vi "bare" at finde ud af hvornår de er født/gift/død.

Siden de kom under fattigvæsenet "må" forældrene vel være døde. Jeg tænkte at det måske var under koleraepidimien i København, men det var jo først i beg. af 1850'erne.

Hilsen Birgit
Birgit Jeppesen
www.myheritage.dk/site-125655131/lucking-denmark
www.familiekroeniken.dk
Medlem af DIS

Irene Christoffersen

Hej Finn

Det lyder da godt! Hvordan fik du   vished? Fandt du forældrenes vielse? Jeg ser på Arkivalieronline at nogle katolske kirkebøger er på nettet, - dog ikke for København. Fik du spurgt hos den Katolske Kirke om vielsen evt kunne have fundet sted hos dem. I tydningen af fødselsdata for Johan Carl dukkede vist ordet "katolsk" op.
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Birgit Jeppesen

Hej Finn

Jeg har fundet Frederik Hansen Gundel død:  16 maj 1824 41 år, desværre står der intet om hvor begravet . Alm.Hospital 1824-1845 opsl. 4

hilsen Birgit
Birgit Jeppesen
www.myheritage.dk/site-125655131/lucking-denmark
www.familiekroeniken.dk
Medlem af DIS