Frederik Gundel f. ca 1820

Startet af Finn Hartvig Frederiksen, 05 Sep 2011 - 22:21

Forrige emne - Næste emne

Egon Sørensen

#30
God morgen!


Jo!  Johan og Dorthea er skam gift. De er viet i Garnision KB 1814 - 1858 opslag 94 nr. 17

Ifølge FT 1901 i Skæve skulle Karl Frederik være født 1 maj 1819.

I KB Garnision 1818-1851 opslag 20 nr. 81 er der født en Karl Frederik 1 maj 1819 han har bare

andre forældre.

Enten er han den forkerte Karl Frederik eller også har han været plejebarn hos Johan og Dorthea.

Men Carl Frederik var et meget brugt navn så det kan jo være tilfældig.


Mvh.

Egon Sørensen

Finn Hartvig Frederiksen

Hej Igen
Det er fantastisk alt det I finder.
Fordi han ikke har samme forældre kan skyldes at som jeg har læst det i hans vielse-1846 og dødatt.1903 fra Albæk v.Dronninglund.   hedder kan kun :FREDERIK GUNDEL og han har en bror som hedder CARL GUNDEL (ikke som før læst Levi -det var en læsefejl fra min side) De 2 var plejesønner i Adelgade 241 (FT 1834 KBH -Sokkelund - sct Annæ vestre kvarter - opsl. 116)
          VH Finn

Irene Christoffersen

#32
Hej
Ja det er godt fundet Egon. Jeg kiggede ikke så langt som 1817 pga Dorthea som jo er noget før men det kan jo lade sig gøre uden. Jeg vil give Finn ret i at det vist ikke er Frederik - altid kun kaldt Frederik - så jagten må gå videre.

Og så fandt jeg enken i FT 1840:
København, , , Prinsensgade, Gaarden No 290, 3. sal, 13, FT-1840, C9569 
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Dorothea Sophie Frederikke Knudsen 43  Enke  Efter afdøde Handelsbetjent Gundel 

Jens Peter Petersen 30  Ugift  Arbeidsmand, Logerende hos Gundels Enke 

Julius Emil Petersen 4  Ugift  hendes børn 

Jens Peter Andreas Waldemar Petersen 1  Ugift  hendes børn
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Irene Christoffersen

Hej
Og i FT 1840 betyder "hendes børn" at det er Dortheas' ifl Vor Frelser 1834-1840, opsl 87.
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Irene Christoffersen

-- og her Dorthea FT 1845:


Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Prinsensgade, 3die etage, 290, FT-1845, C2161
Jens Peter Petersen 35  Gift  Arbejdsmand København
Dorthea Sophie Knudsen 45  Gift  Hans hustru Frederiksberg
Julius Emil Petersen 8  Ugift  Deres børn København
Peter Jens W. Petersen 5  Ugift  Deres børn København
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Egon Sørensen

God dag!


Når jeg mener han måske også hedder Karl skyldes det oplysninger ved det første barns fødsel

i 1844 i Albæk opslag 52 der er han nævnt som Karl Frederik Gundel i Sønder Kongerslev


Mvh.

Egon Sørensen

Irene Christoffersen

#36
Hej
Prøv at se på omkringliggende fødsler der omfatter ugifte mødre . Flere steder er der nævnt moderen først og derefter "karl" - jeg tror ikke det er en del af navnet??
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Finn Hartvig Frederiksen

Hej
Jeg mener helt bestemt at han hedder Frederik Gundel (min tipoldefar) og hans søn (min oldefar) fik navnet Karl Kristian FREDERIKSEN -og min farfar og min far hedder FREDERIKSEN.
Hvis han hedder Karl ville vi så ikke hedde Karlsen? ???
                         Finn FREDERIKSEN :)

Egon Sørensen

God aften!


Korrekt! Han hedder kun Frederik Gundel og han er konfirmeret i Garnision i 1835

KB 1829-1842 opslag 180 desværre ingen forældre.

Mine 20 år med denne hobby har også lært mig aldrig at tage noget for givet

Mvh.

Egon Sørensen

Finn Hartvig Frederiksen

Hej igen
Det er rigtigt flot fundet af dig - jeg kan godt se at I er meget øvede , og at jeg har en masse at lære .
Et spørgsmål- hvad står der i forældres navn kolonnen ?
Kan det tænkes at hans far var ved militæret - siden at han er konf. i Garnision , men det har måske ikke noget med det at gøre?

                    VH Finn

Finn Hartvig Frederiksen

Hej igen
Ved nærmere gennemsyn af Frederiks Gundel konfirmation (Garnision 1835 opsl.180) der hvor forældrenavne ellers skal stå. Stårfattig konfirmanter --- -Og i FT 1834 sct annæ vestre kvarter opsl.117 står han og hans bror også under fattigvæsenet - så der skal nok ledes i fattigvæsenet København - og hvordan gøre jeg så lige det?
                       Finn

Irene Christoffersen

Hej

Det gør du her:

http://www.starbas.dk/Arkivserie.php?Arkivserie_ID=10643

Det kan jo være lettere eller sværere afhængig af hvor i landet du bor.
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Finn Hartvig Frederiksen

Hej
Frederik Gundel`s dåb skal findes uden for fattigvæsenet - for det er først efter hans 14 år at han findes i fattigvæsenet (FT1834)og hans konfirmation (Garnision1835 opsl.180)-Måske efter en af hans forældres død. så jeg leder igen efter hans dåb. Jeg er begyndt med det 2. indlæg af ( Alice Oppenhelm) hvor der er både en Holm og Gundel . Hvis Jacob Holm er far til Pouline F. Holm (Frederik er i pleje hos Jacob Holm.) - kan det måske være at Pouline og Petter Chr. Gundel er hans forældre. Petter Chr.Gundel døde 1833- så måske er det derfor Frederik havner hos fattigvæsenet.
                     En tanke :)
                                               Finn

Irene Christoffersen

Hej Finn
I den FT fra 1834 fra Alice er Petter Gundel og Pouline gift og har en søn Peter på 14 år. Ifl Nygårds sedler
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=122120&sort=e

så er denne Peter Wilhelm Emil født jan 1820 hvilket gør det om ikke umuligt at de skulle have en søn  fra 1. maj 1819 så lidt usandsynligt. Denne familie ser ganske velorganiserede ud. Alle børn skolediciple!

Du kan naturligvis søge videre hvorsomhelst men din ide med fattigvæsenet er ikke så dum idet de sikkert må have børnenes data.
Og så er det Johan Frederik Gundel , Frederiks formodede far, der dør 1833 og efterlader dem faderløse.
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Finn Hartvig Frederiksen

Ja den med Holm er jeg også næsten gået fra igen også fordi den familie ser så velorg. ud , så Frederik ville nok ikke havne ved fattigvæsenet der.
Det næste jeg ville var at undersøge den med Johan Frederik Gundel , for den kan også passe .Men hvordan kommer jeg vidre - der står ingen forældre ved Frederik Gundel`s konfirmation - Og jeg siger det ikke så højt , men den med fattigv. kan jeg endnu ikke finde ud af hvordan den bruges ;)
         VH Finn

Irene Christoffersen

Hej Finn
Første gang er nok altid lidt tricky men hvis du bor nær eller i København så er det blot at tage ind på Københavns Rådhus hvor Stadsarkivet ligger. Jeg har ikke selv været der men er sikker på at der findes hjælp hvis man er i tvivl.
Gå ind på deres hjemmeside og se hvad du gerne vil se, og een ting er vel at se det der kaldes forsørgelsesprotokoller år 1833-34 som her:

http://www.starbas.dk/Bestilling.php

og jeg kan se der findes protokol over konfirmerede børn:

http://www.starbas.dk/Magasinenhed.php?Magasinenhed_ID=106921

Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Finn Hartvig Frederiksen

Hej Irene
Jeg bor på Nordfyn , men nu bliver det snart indevejr  :)
Jeg har fundet ud af den familie Holm som jeg tidligere omtalte er i familie med Johan Frederik Gundel
f.30/8 1795 (sct Petri 1795 opsl. 8 KBH) hans bror hedder Peter Christian Gundel f. 15/10 1797 (sct Petri
1795-1807 opsl. 65) han er gift med Pouline Fridina f. Holm  (se Alice Openheim`s 1. indslag) HVIS hendes far er Jacob Holm som Carl og Frederik Gundel er plejesønner ved - så kan det MÅSKE være at der snart findes en løsning??
               Finn

Egon Sørensen

God aften Finn!


Den mulighed at det er Jacob Holm der er far til Pauline ser ikke ud til holde.


Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Matr. 48, 209, FT-1801, A5022
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Holm 44  Gift  Bud v Banken 
Else Marke Fik 38  Gift  g Lars Holm 
Carolina [Holm] 8  Ugift  Fader Lars H. 
Jacobina [Holm] 7  Ugift  Fader Lars H. 
Paurolina [Holm] 5  Ugift  Fader Lars H. 
Casper Gotfried [Holm] 3  Ugift  Fader Lars H. 
Cathrina Herfogl 24  Ugift  Tj. Pige 


Se Vor frue KB 1814-1837 opslag 64 nr. 44.


Mvh.

Egon Sørensen
   

Irene Christoffersen

Hej
Se på mit indlæg torsdag den 8.: "Her er en broder til Johan...."

Ja, jeg kan se at fra Nordfyn er der langt. Jeg vil ikke love noget!!! Men jeg skal i løbet af den næste måned til København og hvis det passer ind vil jeg forsøge at komme på Stadsarkivet.
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Finn Hartvig Frederiksen

Hej
Ja jeg kan se at allerede der ser du at der kan være et familieskab .
Har du set egon`s sidste indlæg - iflg det så er Jacob ikke hendes far , men det kan være andet slægtsled mellem dem?
Det ville være rigtig flot af dig det med stadsarkivet ,KUN HVIS DU FÅR TID  for selvom jeg tog derind ville jeg pt ikke vide hvor jeg skulle begynde - jeg er for "grøn" endnu :)
Jeg har fundet ca 750 personer til dd -Begyndte ca 1, febr. 2011,men den her er den sværeste endnu -Jeg fortsætter med at lede .Jeg er meget taknemlig for de fantastiske hjælpere der har vist sig på siden
VH Finn

Irene Christoffersen

Hej

"Der kan være et familieskab"... Hvis du ikke allerede har slået det op så kan du få det bekræftet ved opslag 65 i Sankt Petri 1795-1807.

Som jeg skrev tidligere så har jeg en lille interesse i efterkommere af Frederiks Gundels ældste barn, Sigmunda Cecilia Regine Frederiksen. Hvis du er interesseret i efterkommere ikke blot af din egen gren så kan jeg sende dig en gedcomfil på din emailadresse.
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Finn Hartvig Frederiksen

Jo - jeg havde set at Johann Frederik G. (sct Petri opsl. 8) og Peter Chr. Gundel er brødre , men det var slægtskab mellem P.C .Gundel`s kone Pouline F. Holm og Jacob Holm , der har Frederik og Carl G. i pleje.(det er ikke hendes far) se Egon S. sidste indslag.
                  VH Finn

Finn Hartvig Frederiksen

Jeg leder stadig efter Frederik Gundel f. 1819 . - Han har en bror Carl Gundel der er 2-3 år ældre.
Fandt KBH - Sokkelund - sct.Petri 1813-1825 opslag 71 nr 63 en Carl Wilhelm f 9. sept. 1816(Guntel - læses måske forkert) forældrene kan også læses forkert - er der nogen der også vil læse det? - Wilhelm har jeg ikke hørt før , men kan være glemt ?   
Kan det være Frederiks storebror?
VH Finn F.

Egon Sørensen

Hej Finn!


Denne Frederik Gundel forkommer noget umulig at finde, jeg er ikke sikker på det lykkes.

Hvis du har problemer med at læse den gamle skrift er det bedst du lægger den 
ind i forum hjælp til tydning.

Mvh.

Egon Sørensen

Finn Hartvig Frederiksen

Hej Egon
Frederik Gundel er omkring hans konf. 1835 garnisions kirken skrevet under fattigvæsenet - så jeg må en tur til København , hvor jeg håber at finde ham i arkiverne. Har ikke tid pt.
Han har en bror Carl Gundel f. omkr. 1816-17. 2-3 år ældre end Frederik . De er plejesønner samme sted . Ham leder jeg også efter (se tidliger indslag) for han kan måske også give nogle vigtige informationer.
VH. Finn Fr.

Jens Møller Nielsen

Hej Finn.Det er et godt råd fra Egon med hensyn til tydning af tekster . Inger Buchard og Ralph Rasmussen har tidligere været til stor hjælp for mig.Mvh.Jens

Irene Christoffersen

Hej igen
Ifl Fattigvæsenets protokol er der nye data på Frederik Gundel som ifl denne er født 20. maj 1820 og døbt 27. Maj 1820 (ikke som ft 1901 Skæve: 1. maj 1819). Han er konfirmeret Mikkelsdag 1935 (udgået fra Bredegadens Skole) - Se Garnison 1829-42 ops 180. - Desværre stadig intet sogn nævnt men måske nu de rette data.

Frederiks broder, Carl August Gundel skal være født  1. dec 1817 og døbt 25. jan 1818. Konfirmeret 1834 :Garnisons 1829-42 ops 172 (ligeledes fra Bredegadens skole) Heller ikke her noget fødesogn. Heller ikke her noget sogn.
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Irene Christoffersen

Hej
I Den Kgl. Fødselsstiftelse 1817-20 ops 86 finder vi da vist Frederik f. den 20. og døbt den 27. maj. Faderen Frederik Hansen Gondel og Margareta Anna.
Så tidligere tilskrevne forældre kan nu slettes.
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Irene Christoffersen

Hej
Her er Johan Carl August i FT 1850:

København, København (Staden), Amagerbro Kvarter, Christianshavn III - Amagerbro, Christianshavns Torv 363 & 364, 4de sal, 848, FT-1850, C1885
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Carl August Gundel 32  Gift  væversvend Kbhavn
Ellen Gundel 33  Gift  hans hustru Annise Sogn, Frederiksborg Amt
Karl Frederik Emil Gundel 9  Ugift  deres börn Kbhavn
Caroline Hansine Gundel 6  Ugift  deres börn Kbhavn
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

Irene Christoffersen

Hej
Fra en tidligere tråd har du FT 1845 og Johan Carl Augusts ægteskab:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,631136,631235
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød