Augustenborg Statshospital

Startet af Mia Roesdahl, 14 Apr 2024 - 16:03

Forrige emne - Næste emne

Mia Roesdahl

Min oldemor Kirstine Margrethe Lund Christiansen - født Petersen - døde på Augustenborg Statshospital i 1963.

Ved i om man først skal søge om tilladelse hos Rigsarkivet, for at se hendes dødsattest?

Derudover er jeg interesseret i at læse hendes journal, for at få noget indsigt.
Men hvilken fremgangsmåde anbefaler i?

Britta Hansen

#1
Læs vejledningen Dødsattester - Kom godt i gang!

"Dødsattester indeholder oplysninger om enkeltpersoners private forhold og er omfattet af en tilgængelighedsfrist på 75 år.

Du har mulighed for at ansøge om tilladelse til at se dødsattester. En ansøgning skal indeholde en beskrivelse af formålet med at se materialet.
"
- -
Søg i Daisy på Rigsarkivet for at se hvilke arkivserier, der er.
Arkivskaber: Augustenborg Statshospital
Der er adskillige journaler. Klik på hver enkelt serie for at se om den er scannet og dermed online. Jeg tror, at de er for nye til at blive offentliggjort.
- -
Læs vejledningen Patientjournaler – Kom godt i gang!

Patientjournaler og søgemidler hertil indeholder personfølsomme oplysninger og er derfor ikke umiddelbart tilgængelige i 75 år fra deres yngste notat at regne.

Du kan søge om adgang til indlæggelsesprotokoller og andre søgemidler til patientjournaler ved at udfylde en særlig søgemiddelerklæring på læsesalen, som behandles med det samme.

Ønsker du at se en patientjournal, der er afsluttet for under 75 år siden, skal du søge Rigsarkivet om adgang med oplysninger om patientens navn og fødselsdato, ca. indlæggelsestidspunkt og sygehus/afdeling.

Søg om tilladelse til at se en patientjournal
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Mia Roesdahl

Tak for svar Britta.

Jeg har klikket dem alle igennem, men alle arkivalierne skal læses på Rigsarkivet.

Jeg håbede, at jeg kunne finde hendes patient nr online, måske i dødsattesten. Dette ville gøre mit senere arbejde med bestilling af arkiver en hel del lettere. 😊