Datering af foto af oldefars hus

Startet af Jørgen Bue Lond, 12 Apr 2024 - 17:16

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Bue Lond

Hej,
Jeg håber, at nogen kan give et kvalificeret gæt på, hvornår dette billede er taget.
Det er oldefars døtre, der er på billedet. Døtrene er født 1878 og 1888.
Huset i forgrunden er bygget omkring 1875, den anden længe er meget ældre.
Oldefar flyttede fra huset i 1897. Han døde i 1926.
I 1954 lå der et andet hus på stedet.
Jeg har et aktuelt billede af det nye hus, men det fylder for meget til et indlæg.
Fotografiet er glat og 55x80 mm. Det er sort-hvid, måske lidt falmet.

Hilsner Jørgen

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#2
Du kan linke til den nuværende ejendom via et skråfoto på SDFI-kort Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur. Eller via Boliga.dk.

Der findes en del luftfotos fra området dateret 1949 (og lidt før) på Det Kgl. Bibliotek, Danmark set fra Luften
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Ole Westermann

Jeg tror, at det er fra sidste halvdel af 1920erne, hvor det var moderne at bære hatte som de 2 søstre.

mvh Ole

Jørgen Bue Lond

Tak, Britta og Ole.
Der er ingen luftfoto af huset på "Danmark set fra luften".
Det nuværende ligger på et sjællandsk gods' hovedmatrikel sammen med 20-30 andre. Det er i BBR angivet som bygget i 1897, ligesom de fleste andre huse. Men det kan jo ikke passe.
Jeg gætter selv på, at billedet er fra omkring 1925-30, ligesom Ole skønner.
Er der nogen der ved, hvornår man fik rigtig glatte celuid-agtige billeder?
Det er helt sikkert et privat foto, og det ser ud til at være taget i hoftehøjde.
Jeg søger den nedre grænse for fototidspunktet.
Jeg vil så senere prøve at finde ud af, hvornår det nuværende hus er fra ud fra byggestilen.

Mange hilsner
Jørgen


Ole Westermann

Selv om fotoet er temmelig uskarpt, så aner man skohælen som kort og lidt kraftig, den såkaldte pompadourhæl, som også var mode i 20erne.

grethe jensen

Med glans kommer du nok ikke nærmere med dateringen, "glossy" fandtes allerede i 1915: https://teresakmorrison.com/photo-paper-archive
Mvh GJ

Jørgen Bue Lond

Tak Ole, for hintet med hælene.
Jeg mener, at have læst om et program, der kan tidsbedømme gamle fotos.

Jeg vil også prøve at se, hvor gamle mine ældste "glossy"-billeder er.

Jeg har et andet billede fra samme dag, hvor man ser den ene tante med sin cykel tættere på- Der er vel også cykelmode
Men kan jeg vise flere billeder i denne tråd? Og da hvordan?

Hilsen Jørgen


Hans Chr. Baagøe

Du kan vise et billede pr. indlæg. Du skal benytte "Svar" for at få muligheden.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Jørgen Bue Lond

Tak Hans,
Her er så et billede af oldefars hus med hans ene datter foran med sin cykel.
Hvornår mon cyklen er fra?

Jeg har et andet billede fra ca. 1932, hvor denne datter sidder med et par hvide sko med Pompadourhæle. Hun var i øvrigt ekspeditrice i en modeforretning.

Hilsner Jørgen

grethe jensen

har du en ide om, hvem børnene er? deres højde vil kunne hjælpe til indskatning af aarstallet. Cyklen ligner en som var gængs helt op i 50-erne. (se feks paa arkiv.dk med søgning paa cykler eller google paa cykler og historie).
Mvh GJ

Jørgen Bue Lond

Hej Grethe,
Hende med på det sidste billede er fra 1878. Hende har jeg kendt, og hun var ikke særlig høj. Hende forrest på det første billede er fra 1888, og måske lidt større.

Vedhæftet det nuværende hus på grunden, som i følge BBR er fra 1897, hvilket må værre en fejl. Er der nogen der har et bud på, hvornår det er bygget?

Hilsner Jørgen

grethe jensen

nu tænkte jeg mest paa de smaa børn ved den gamle bygning?

Jørgen Bue Lond

Hej Grethe,
Du gav mig en rigtig god idé.
Jeg har tjekket, hvem der boede på stedet i 1930.
Og da boede der en kreaturpasser med 6 børn.
De er 11, 6, 5, 5, 2 og 1 år gamle.
Jeg gætter på, at det er de 3 sidste børn, der er fotograferet i 1931 eller 1932.
Hvis det er rigtigt, lå oldefars hus stadig på stedet i ca. 1932.
Så egentlig er det, hvad jeg gerne ville vide.
Hvis der er nogen, der vil gætte på alderen af de nuværende hus, interesserer det mig dog stadig. Det er jo det samme som det gamle hus nedrivnings tidspunkt.

Mange tak for bidragene til alle
Jørgen



Mikkel Eide Eriksen

Hej Jørgen

http://ois.dk har ofte opførelsesår for de nuværende huse på matriklerne (omend de vist kan være upræcise).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jørgen Bue Lond

Hej Mikkel,
Jeg sad lig og skrev et indlæg til dig, men så forsvandt. Så nu skriver jeg det igen.
Se mit tidligere indlæg:
"Det nuværende ligger på et sjællandsk gods' hovedmatrikel sammen med 20-30 andre. Det er i BBR angivet som bygget i 1897, ligesom de fleste andre huse. Men det kan jo ikke passe.
Jeg gætter selv på, at billedet er fra omkring 1925-30, ligesom Ole skønner. osv."
Huset ligger altså ikke på sin egen matrikel, men er en bygning på godset hovedmatrikel, hvor det er bygning nr 23, ligesom min garage er bygning 2. Det er solgt flere gange for en enorm salgssum på 150 millioner, der selvfølgelig er godsets salgssum.
Opførelsesåret er angivet til 1897 ligesom de fleste andre huse på matriklen. Måske har godset, der er handlet en del gange, slet ikke dokumenter, der viser, hvornår huset er bygget. Det samme gælder myndighederne. Der er jo sket flere kommunesammenlægninger bare de senere årtier. Jeg har heller ikke gamle byggesager på mit fritidshus, hvor kommunen er blevet nedlagt.
Det er ikke så vigtig, hvornår det nye hus er bygget, men nu ved vi i familien, at oldefars gamle hus stadig lå der omkring 1930, da familiens sidste medlemmer "fradøde" huset.
Men er der en "byggesagkyndig", vil jeg da gerne have et skøn. Billede af gavlen vedlagt.

Hilsner Jørgen

Britta Hansen

Citat fra: Mikkel Eide Eriksen Dato 15 Apr 2024 - 07:57Hej Jørgen

http://ois.dk har ofte opførelsesår for de nuværende huse på matriklerne (omend de vist kan være upræcise).

mvh
Mikkel

Se den samlede BBR-meddelelse for Hovedgården via DinGeo på Nøragervej 23 eller 17.
BBR-meddelelse hvor 14 bygninger står med opførelsesår 1897 (som Jørgen også har noteret)
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

Ups, så ikke at du havde BBR-indførslen allerede. Ja, den passer jo tydeligvis ikke...

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986