Hjælp til 2 ord i obligation

Startet af Grethe Leerbech, 28 Mar 2024 - 16:38

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=231667#231667,43985996

Vedlagte obligation fra 1839 kan jeg ikke læse 2 ord. desværre.På opslagets højre side (på skærmen) Ole Pedersen låner 250rd.

Linie nr.29 de 2 sidste ord.
3 septr. 1828 mig og 4 sept. 1809 eiende og paaboe
nde gaard i Herrup, Sevel Sogn, med paa
staaende Bygninger og tilliggende Eiendom
af Hrtk. 3tdr 6skp ½alb med (J)sæd? og Afgrøde
samt min eiende Besætning Jord? og.....?
af levende og dødt.

Håber på hjælp hertil. Er interesseret i om der står noget om hvilken slags besætning. Står der Jord kan det jo betyde både jord men også en fåreflok.

på forhånd tak
mvh
Grethe 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Lau Michelsen

...
3 septr. 1828 tinglæst 4 sept. 1809 eiende og paabo
ende gaard i Herrup, Sevel Sogn, med paa
staaende Bygninger og tilliggende Eiendomme
af Hrtk. 3tdr 6skp ½alb med Isæd * og Afgrøde
samt min eiende Besætning Ind og Udboe
af levende og dødt.
...

* Isæd ses her: https://slaegtsbibliotek.dk/2023/938411.pdf
Jeg har ikke tidligere set det ord, der må henføre til såsæd.
Mvh
Lau


Grethe Leerbech

#3
Tusind tak begge to. Det var jo interessant med ordet Isæd. Gad vide om det henviser til sæd på indmarkerne!!!
Den henvisning du kom med Lau er jo fra samme egn nemlig hedeegnene i midtjylland omkring Viborg, Sevel-Holstebro og op til Skive. Så det kan jo være et dialektord. Når jeg taler om indmarkerne er det jo fordi der netop i disse områder er stor forskel på ind- og udmarker. Hvor udmarker ofte kun bruges til græsning mv.
Men selvfølgelig kan det jo også betyde noget andet, nemlig sæd man selv avler modsat det man må købe, hvad ofte var nødvendigt i disse egne. 

Nå det var blot nogle overvejelser. har slået efter og der er ingen nærmere forkalring på ordet.

Blot for evt. interesse  Et kort på en hedegård i 1799, flot tegnet, med enggård helt op til gården og en vandgrav lige ved. samt ikke mindst urtegård og så alle agrene indtegnet-resten er hede. Hvor gården grænser går er uvist-måske var der ingen. Total tønder land 250 iflg. matrikel 1688, . Det er en enestegård. l

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ole Westermann

Jeg tror, at Isæd er sædekorn, som er lagt i jorden.

Grethe Leerbech

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ