Jens Christen Mose... hvad?

Startet af Steffen Hansen, 27 Mar 2024 - 23:01

Forrige emne - Næste emne

Steffen Hansen

Hej alle sammen

Jeg sidder lige og knokler med min tipoldefar Jens Christen Mose fra Lomborg sogn.
Jeg kan ganske enkelt ikke læse helt hvad der står om hans forældre i kirkebogen.

Det er måske et spørgsmål til et andet forum, men nu jeg er i gang, hvordan kan hans efternavn være Mose, når hans far hedder Madsen (sådan som jeg kan læse det i hvert fald).

Han er barn nr. 6

Håber I kan hjælpe mig.
Vh. Steffen

Lennarth Nielsen

hei Steffen,

du finder en meget bedre kvalitet i de senere affotograferede kirkebøger her:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=397961#397961,74451446

Familien finder du i folketællingen for 1880 her, hvor forældrenes navne også er nævnt:
Ringkøbing, Skodborg, Lomborg, , Mosegaard, en Gaard, [131] 3, FT-1880, c7594
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Anders Peder Madsen     43     Gift     Husfader, Gaardmand          Lomborg [Sogn], Ringkjøbing Amt 
Benned Marie Kobberholm     44     Gift     hans Hustru          Tørring [Sogn], Ringkjøbing Amt 
Ane Marie Kirstine Mose     18     Ugift     deres datter          Lomborg [Sogn], Ringkjøbing Amt 
Anders Koberholm Mose     16     Ugift     deres Søn          Lomborg [Sogn], Ringkjøbing Amt 
Madsine Kristine Mose     13     Ugift     deres Datter          Lomborg [Sogn], Ringkjøbing Amt 
Jens Christian Mose     8     Ugift     deres Søn          Lomborg [Sogn], Ringkjøbing Amt 
Niels Christian Seibjerg Mose     3     Ugift     deres Søn          Lomborg [Sogn], Ringkjøbing Amt 

God påske🙂

Mvh. Lennarth

Lennarth Nielsen

hei igen,

det koksede lidt med den fede skrift, men navnet var markeret korrekt, så der må være fejl i forum. Nå, navnet Mose kan jeg se han har fået efter stedet Mosegård. Det blev ofte brugt, at man tog navn efter sted, erhverv eller lignende. Du får lige en afskrift af teksten ved forældrene:

Gaardmand Anders Peder
Madsen og Hustru Benned
Marie Kobberholm i Mosegaard
36. [morens alder ved fødslen]

Mvh. Lennarth

Steffen Hansen

Tusind tusind tak Lennarth
Det har bare drillet mig, så det var fedt du kunne hjælpe.

Og pyt med om fed skrift drillede - det overlever jeg nok.
Venligst og god påske
Steffen

Lennarth Nielsen

godmorgen Steffen,

det var så lidt. Og tak tak. Jeg kom lige til at se navnet, du havde skrevet. Der står ikke Jens Christen, men i stedet Jens Christian. Bare hvis du skal have det rettet.

God dag🙂

Mvh. Lennarth