Maren Larsdatter (1842-1894) og Peder Hammersholt (1846-1911) - Freerslev

Startet af Lennarth Nielsen, 27 Mar 2024 - 22:48

Forrige emne - Næste emne

Lennarth Nielsen

hei,

jeg har to personer, der driller mig lidt. De skulle angiveligt være forældre til Jens Peter Petersen, men navne og årstal stemmer ikke med det, jeg selv er nået frem til:
https://lennarthnielsen.dk/slaegtsdatabase/pedigree.php?personID=I239&tree=t1

De er affotograferet i vedhæftede billede, hvor de står nævnt som Maren Larsdatter (1842-1894) og Peder Hammersholt (1846-1911). Der står, at Maren er gårdmandsdatter fra Freerslevgård på Hillerødegnen, og at han skulle være begravet på Freerslev kirkegård. Jens Peter Petersens forældre har boet i Hammersholt, han er død i 1911 som i vedhæftede fil og hun hedder også Larsdatter, men der stopper sammenfaldene også. Tænker næsten det i stedet må være noget familie og ikke Jens Peter Petersens forældre medmindre nogen har husket både navne og årstal forkert. Jeg fandt ikke hverken Maren eller Peder Hammersholt som døde. Maren Larsdatter kunne godt være hende i folketællingen fra 1845 her, men det forklarer ikke sammenhængen til Jens Peter Petersens forældre eller hvor de er døde:

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Nørre Herlev, Hammersholt, en Gaard, 13, FT-1845, C4046
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Lars Andreassen     34     Gift          Gaardmand     Her i Sognet 
Karen Jensdatter     35     Gift          hans Kone     Do [Her i Sognet] 
Jens Larsen     10               deres Børn     Do [Her i Sognet] 
Maren Larsdatter     2               deres Børn     Do [Her i Sognet] 
Jørgen Larsen     45     Ugift          Tjenestefolk     Do [Her i Sognet] 
Daniel Jacobsen     29     Ugift          Tjenestefolk     Lillerød Sogn Frbg. Amt 
Bodil Willumsdatter     53     Enke          Tjenestefolk     Maarum Sogn Frbg. Amt 
Karen Sørensdatter     25     Ugift          Tjenestefolk     Karlebo Sogn Frbg. Amt 
Niels Jocumsen     15               Tjenestefolk     do [Karlebo Sogn Frbg. Amt] 

Kan nogen se sammenhængen eller finde opslag til hvor de er døde?

God påske🙂

Mvh. Lennarth

J. K. Olsen

Den ved FT 1845 to år gamle Maren Larsdatter blev født den 13. april 1843 og altså ikke i år 1842, som anført i din billedtekst.

Se nederst her: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21618459#389926,74238074

Mvh.
J. K. Olsen

Lennarth Nielsen

godmorgen J.K.,

tak for svar. Det er rigtigt. Jeg skrev også blot, at det kunne være hende, så det er ikke sikkert. Billedteksten er ikke noget, jeg har skrevet, så jeg kender ikke kilderne. Tror også der kan være usikkerheder forbundet med både navne og årstal i billedteksten.

Hvis nogen finder sammenhængen, hører jeg gerne om det.

Hav en god dag🙂

Mvh. Lennarth

Britta Hansen

#3
Du ser to Maren Larsen født i Nørre Herlev, Lynge-Kronborg, Frederiksborg

Maren Larsen *1. april 1843 - KB Nørre Herlev
Forældre: Lars Andreasen og Karen Jensdatter

Denne familie ser du her:
Skanderborg, Voer, Søvind, Søvind, Kroen, 16, FT-1850, D2421
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Lars Andreasen      42      Gift            Husfader, Kromand      Herlev, Frederiksborg Amt 
Karen Jensdatter      40      Gift            hans Kone      Herlev, Frederiksborg Amt 
Jens Larsen      15      Ugift            deres Barn      Herlev, Frederiksborg Amt 
Maren Larsen      7      Ugift            deres Barn      Herlev, Frederiksborg Amt 
Barbara Jensdatter      36      Ugift            Tjenestefolk      Væhr, Skanderborg Amt 
Sidsel Andersdatter      21      Ugift            Tjenestefolk      *her i Sognet 
Søren Rasmussen      39      Ugift            Tjenestefolk      Gylling, Aarhus Amt 

konfirmeret KB Kattrup, Voer, Skanderborg

viet 1865 - KB Kattrup
Hun døde 20. maj 1867 - KB Ørridslev

Den anden
Maren Larsen *15. februar 1842 - KB Nørre Herlev
Forældre: Lars Sørensen og Thomasine Birgitte Frederiksdatter

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Nørre Herlev, Herløv By, et Huus, 5 F2, FT-1845, C4046
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Thomasine Birg. Frederiksdatter Rhone      26      Gift            Inderste (Manden i Kongens Tjeneste); ernærer sig ved Spind      Slangerup S. Frederiksb. A. 
Maren Larsdatter      3                  hendes Børn      Her i S. 
Karen Sophie Larsdatter      1                  hendes Børn      do [Her i S.] 

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Nørre Herlev, Herløv By, Harløse, 30, FT-1850, C5379
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Søren Christensen      76      Gift            Husmand uden jordlod, arbejdsmand      Strøe Sogn 
Inger Pedersdatter      64      Gift            Hans Hustru      Nørre Herløv 
Lars Sørensen      33      Gift            Deres søn, arbejdsmand      Nørre Herløv 
Thomasine Birgitte Frederiksdatter      32      Gift            Hans Hustru      ?? 
Maren Larsen      8      Ugift            Deres barn      Nørre Herløv 
Karen Sophie Larsen      6      Ugift            Deres barn      Nørre Herløv 
Søren Larsen      3      Ugift            Deres barn      Nørre Herløv 
- - -
Ejeren af Freerslevgård var på daværende tidspunkt Anders Christiansen. Allerede dér hopper kæden af.
Frederiksborg Birk
Realregister: 2. række: Nørre-Herlev

Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Nørre Herlev, Frersløv Bye, en Gaard, 16, FT-1845, C4046
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Anders Christiansen      46      Gift            Gaardmand      Do [Her i Sognet] 
Karen Andersdatter      42      Gift            hans Kone      Bloustrød Sogn Kronborg Amt 
Christian Andersen      20      Ugift            deres Børn      Her i Sognet 
Elisabeth Andersen      17      Ugift            deres Børn      do [Her i Sognet] 
Anders Andersen      15                  deres Børn      Do [Her i Sognet] 
Sidse Andersen      13                  deres Børn      Do [Her i Sognet] 
Ane Kirstine Andersen      11                  deres Børn      Do [Her i Sognet] 
Bendt Andersen      8                  deres Børn      Do [Her i Sognet] 
Christiane Andersen      4                  deres Børn      Do [Her i Sognet] 
Margrethe Andersen      1                  deres Børn      Do [Her i Sognet] 
tjenestefolk udeladt ....................
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

J. K. Olsen

Britta, hvis du skruer HELT OP for skriftstørrelsen, tror jeg, du vil se datoen som 13. april ligesom jeg :-)

Mvh
J. K. Olsen

Britta Hansen

#5
1ste læser jeg, ligeså på konfirmationen, men datoen er total ligegyldig i denne forbindelse.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

J. K. Olsen

Datoen ved fødslen ser meget ud som 13, omend den nederste del af 3-tallet er lidt utydelig, se vedhæftet.

Men ok, når datoen er anført som 1te ved konfirmationen, står der altså 1te også ved fødselen.

Undskyld Britta.

Vh
J. K. Olsen


Lennarth Nielsen

hei Britta og J. K.,

mange tak for jeres input. Noget kunne tyde på, at beskrivelsen i vedhæftede billedtekst indeholder en række forkerte oplysninger. Den må nok henstå som uopklaret indtil videre.

Mvh. Lennarth