Tysk - inspiration søges - Frankfurt / Oder - kræver mulivis Archion.de

Startet af Stegemüller, 24 Mar 2024 - 19:54

Forrige emne - Næste emne

Stegemüller

Jeg håber, I kan inspirere mig til, hvad jeg bør gøre, nu hvor mine tyske aner i Frankfurt /Oder (og rundt om i verden  cool) ) synes at forsvinde fra, hvor de "burde" være.

1) Parret får for få børn

Min 3*tipoldemor Henriette Charlotte ARLT var gift med Johann (måske også "Michael") STEGMÜLLER (noch ohne "e") I har allerede hjulpet med vielsen, der finder sted 28. januar "Im Hause, Sankt Nicolai Gemeinde, Frankfurt an der Oder, , Brandenburg, Germany".

Jeg har identificeret to børn af parret:
1) Friedrich Wilhelm STEGMÜLLER -> døbt 10. november 1800 i Sankt Nicolai, Frankfurt.
2) Henriette Wilhelmine STEGMÜLLER -> døbt 12. september 1803 i Sankt Nicolai, Frankfurt.

Jeg har ledt efter flere børn uden resultat her:
Kirchenkreis Frankfurt/Oder / Frankfurt/Oder Sankt Nicolai / Taufen 1797-1805.
Kirchenkreis Frankfurt/Oder / Sankt Nicolai, Taufen 1804-1814. Gennemset til og med 1809.
Kirchenkreis Frankfurt/Oder Frankfurt(Oder), Sankt Georg / Taufen (1792-1823). Gennemset til og med 1809.

Er det ikke bare mærkeligt, at parret ikke får flere børn? Dør de? Flytter de?

Imod fraflytning taler, at deres barnebarn Friedrich Rudolf Wilhelm STEGEMÜLLER (og hans kone) også dør i Frankfurt.

2) Henriette Charlotte ARLTs vielse med Carl SCHIEG?

Vielsen mellem Min 3*tipoldemor Henriette Charlotte ARLT og Johann STEGMÜLLER afslørede, at hun var enke efter Carl SCHIEG. Han døde 1. september 1798 i Sankt Nicolai.

Jeg har (naturligvis) jagtet vielsen, men uden held. Den skulle blandt andet gerne vise mig, hvor i verden, hun var fra.

Jeg har ikke fundet dem viet i følgende:

Kirchenkreis Frankfurt/Oder / Frankfurt (Oder), Sankt Nicolai. Trauungen 1765-1803. Ikke viede fra 1784 og frem til hans dødsdag.
Kirchenkreis Frankfurt/Oder / Frankfurt (Oder), Sankt Georg. Trauungen 1792-1854. Ikke viede fra 1792 og frem til hans dødsdag.
Kirchenkreis Frankfurt/Oder / Frankfurt (Oder), Sankt Georg. Gesamtkirchenbuch 1765-1793 - her findes kun "Verzeichen der Vertrauten" til og med 1790? (jeg er lidt usikker på, hvornår den slutter) Bild 336/620 = fol. 118. Se også næste afsnit:

Nederst på Bild 336/620 i Sankt Georg, Gesamtkirchenbuch 1765-1793 står "Vid: Bg 170". "Vid" må være en forkortelse for "video", og det gør jeg så. Men fol 170 (Bild 364/620) er "Verstorbende". Så jeg synes, jeg mangler ca. tre årgange.

3) Carl SCHIEGs helt gale vielse?
På min vej gennem diverse vielser, faldt jeg over denne: https://www.archion.de/p/e37eb30a1b/ Bürger und Schumacher viet i 1795. Hustruen er forkert. Efternavnet er stavet forkert (men det går vi ikke så højt op i). Alder næsten korrekt (29 år). Erhverv korrekt, jfr. kirkebogen ved død.

***
Jeg er kørt fast nu. Hvad er det, jeg overser? Hvad vil I foreslå?

Findes der evt. tyske sider, hvor der er indtastninger lignende vores, man kan søge i? (FamilySearch og MyHeritage giver intet brugbart overhovedet. Højst finder jeg mine egne resultater).

Jeg vil være så glad for spor at forfølge.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata


Stegemüller

Citat fra: Inger Buchard Dato 24 Mar 2024 - 20:19Har du set i St. Marien
https://www.archion.de/p/b1283be0f4/

Inger Buchard

Tak for dit svar.

Næh - det har jeg godt nok ikke. Det bliver morgendagens opgave(r)!
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata