Christen Andersen f. 1850 i Egtved sogn - og familie.

Startet af Henning Grøndahl Andersen, 23 Mar 2024 - 11:24

Forrige emne - Næste emne

Henning Grøndahl Andersen

Hej .

Jeg søger oplysninger om Christen Andersen fra omk. 1885. Vi har i familien fundet ud af at han giftede sig med Anna Dorthe Laursen f. 02.-06.-1861 i Arden sogn (AO.opsl.38) Han var murer, men ca. 1886 var han fyrbøder på et teglværk i Glamsbjerg, Køng sogn (oplysninger fra søns dåb).
I 1886 d. 14.-07. fik de en søn, der blev døbt i Køng sogn og fik navnet Harald Sigismund Andersen (AO.opsl.14).

I 1888 d. 11.-04. rejste de fra Vejle til Canada. Han sendte en udførlig rejsemeddelelse hjem til familien i Nørup sogn, men med et ønske om at de sende det videre til Laust Jacobsen i Store Arden.

Senere omkom Anne Dorthe i 1927 i British Columbia, og endnu senere drog han hjem til Danmark. Her boede han     på Koldingvej 29. i Vejle. Han havde god forbindelse til en bror Anton Andersen, der gjorde hans bo op efter hans død d. 14.-12.-1938. Han sendte opgørelse til en Bank i Vancover i Canada, men hørte aldrig fra arvingerne.

Spørgsmålet er om der var flere arvinger end Harald Sigismund Andersen. Jeg mener min far omtalte mindst en søn mere.
Deres vielse kunne jeg godt tænke mig at finde.

Hilsen
Henning Grøndahl Andersen

Britta Hansen

#1
Enkemand, savskærer Christen Andersen og ugift Ane Dorthe Laursen blev viet 29. september 1885 - KB Odense Vor Frue (søg på ancestry.se)
- -
Første hustru Anne Marie Christoffersen døde 16. april 1885 - KB Køng, Båg, Odense
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Henning Grøndahl Andersen

Hej Britta Hansen.

Tak for informationen. Det havde taget mig lang tid at finde.

Venlig hilsen
Henning Grøndahl Andersen

Britta Hansen

#3
Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kjøbstad, Bangsboder 56, forhuset stuen, 298, FT-1880, B0082
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christian Andersen      29      Gift      mursvend, husfader            ??tved sogn, Veile Amt [måske Egtved] 
Anne Marie Christoffersen      33      Gift      hans kone            Wissenbjer[g] sogn 
Albert Emil Andersen      2      Ugift      deres søn            Odense 
Hans Peter Jørgensen      23      Ugift      chorporal 2d Dragonregiment            Guldbjerg sogn
- -
Albert Emil Andersen *24. maj 1877 - viet 9. juni 1907 - KB København Vor Frelser

Han blev konfirmeret i 1891 - KB Odense Sankt Hans

København, København (Staden), Prinsessegade, , 285, 159, FT-1901, E1449
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Albert Andersen      18760524      U      Husfader      Blikkenslager      Odense 
Eline Poulsen      18690523      U      Husmoder            Rudkøbing

Albert Emil Andersen døde 23. maj 1912 - KB København Vor Frelser
- -
Eline Hansine Dorthea ser du i Politiets registerblade 1912 med to børn
- -
Ejnar Emil *20. marts 1898 - KB Den Kgl. Fødselsstiftelse

Svend Valdemar Christian *1. november 1900 - KB København Vor Frelser
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Henning Grøndahl Andersen

Hej Britta Hansen.
Tak for dine yderligere oplysninger.

Jeg har været oplysningerne igennem og synes der er nogle spørgsmål, der melder sig.
Jeg kan være i tvivl om det er den rigtige Christen Andersen, der i 1885 bliver gift med Anna Dorthe Laursen. Hans søn fra første ægteskab forbliver i Danmark, da Christen og konen rejser til Canada. Han må da være 11 år gammel.
Det er ikke lykkedes at finde Albert Emils opholdssted, ud over 1891, hvor han blev konfirmeret. Jeg har været i ft. 1890  for at se om adressen Gravene nr. 13 havde oplysninger om familien, men det er der ikke.

Venlig hilsen
Henning Grøndahl Andersen.
   

Henning Grøndahl Andersen

Undskyld.

Albert Emil findes som plejesøn i Gravene 13 på Kvisten.

Jeg må i gang med at se på hans familieforhold.

Henning Grøndahl Andersen

Britta Hansen

#6
Albert Emils dåb i KB Sankt Knuds - faderen var murer

FT1890 Gravene 13, Odense - familie #5
- -
Albert Emil Andersen i Odensedatabasen

Murer Christen Andersen i Odensedatabasen (incl. en søn, der døde 1876)
Se også bemærkning på Udvandrings-recorden
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#7
Se også
Båg Herredsfoged
Skifteprotokol
Dødsanmeldelse på Anne Marie f. Christoffersen - venstre side
Enkemanden hensidder i uskiftet bo.

Se efterfølgende skifte af 29. august 1885 efter den afdøde hustru - samme protokol - højre side
.. Albert Emil Andersen 8 ½ år
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Henning Grøndahl Andersen

Hej Britta Hansen.

Mange TAK for de mange henvisninger og dermed svar på spørgsmålene.

Jeg er forbavset over at Christen Andersen lader sin søn fra 1. ægteskab blive tilbage i Danmark, han var kun 11 år.
Det får mig til at spørge om Niels Pedersen og Karen Petersen begge enker har forbindelse til Christens 1. kone. Jeg kan se at hun har en sønnedatter Karen Christoffersen boende i 1880. Er hun Albert Emils mormor?

Venlig hilsen
Henning Grøndahl Andersen