Christian Fobiansen Adeler var forsvundet i 33 år - Hvor var han ?

Startet af Keith Fobian, 16 Mar 2024 - 17:21

Forrige emne - Næste emne

Keith Fobian

Jeg søger oplysninger om Christian Fabiansen/Fobiansen Adler.
Han var søn af Odense-købmanden Fabian/Fobian Jensen (Aadeler).
Christian blev selv købmand i Odense.

Jeg mangler oplysninger om, hvor han var og hvad han lavede i de mange år fra 1672 til 1705?

Her er hvad jeg ved:
Christian Fabiansen Adler/ Fobian Adeler, f. 1658, d. 1736. Døbt Skt. Knuds Odense 26. 12. 1658 (Brandt)

1670, 12 år gammel: Han og søsteren Margrethe Fabiansdatter blev forældreløse da faderen, Fabian Jensen (Aadeler), købmand i Nørregade, Odense, dør.

Der er intet skifte efter faderen, men et tidligere efter deres mor, Maren Christensdatter Høig
I tingbøgerne efter faderens død i 1670 foregår der i de følgende år et økonomisk opgør med boets kreditorer, hvorunder Christians værge på hans vegne fragår arv og gæld.

1672, 14 år gammel: I skattemandtallet er Christian nævnt i købmand Jørgen Barchhausens husstand i Vestergade, Odense. Han har vel fået lov til at arbejde for føden hos Barchhausen. Han står som en fattig dreng, fader- og moderløs og uden nogen arv.

Herefter har jeg ingen spor af ham før i 1705. Jeg har tænkt, at han måske som søn af en købmand og boende hos Barchhausen, der kom fra Vestfalen, måske var blevet sendt til udlandet for købmanden.

1705, 47 år gammel: Christian Fobiansen Adeler overtager sidst på året en gård på auktion i Vestergade, Odense. Han er da gift med Anne Henriksdatter. Brylluppet har jeg ikke fundet.
Ved udstedelse af panteobligationen i forbindelse med købet af gården betegnes han som borger udi Odense.

1705. 12. 16., 47 år gammel: Christian Fabiansen, kræmmer i Vestergade, hans søn, Fabian, bliver døbt i Skt. Knuds Domkirke.
Drengens navn er Fabian Christiansen Adeler, men navnet Adeler nævnes ikke i kirkebogen.
Matis Guldsmeds hustru bar barnet, Søfren Guldsmeds hustru gik hos, faddere: Matis Guldsmed, Christian Zachariasen, maler, Niels Tomesen, guldsmedesvend og Christen Jessens datter i Piøntemølle.
Dåben: http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=470480&side=106

Christians hustru, Anne Henriksdatter, dør i 1712 (skiftet foretages i 1713), og Christian Fobiansen Adler gifter sig igen i 1716 med Kathrine Nielsen Møller, med hvem han senere får to sønner, Hendrich og Nicolay.

Jeg har en mængde oplysninger om både faderen Christian Fobian Adler og sønnen Fabian. De var begge køb- og handelsmænd i Odense med en række tillidshverv.
Men mine oplysninger er fra tiden efter 1705.

Jeg er ude efter forslag til, hvor jeg skal søge efter oplysninger om Christian Fabiansen / Fobiansen Adeler.
Han var jo som 14-årig et fattigt, forældreløst barn.
Han boede hos købmand Barchhausen i Vestergade i Odense.
I hele den lange årrække fra 1672 til 1705 kan jeg ikke finde ham nogen steder.
Men i 1705 dukker han op med en gravid hustru og køber købmandsgården i Vestergade. (der er Matas i dag).
Hans købmandsvirksomhed går fortrinligt, og han bliver forholdsvis gammel, ca. 77 år, og efter 1705 har jeg godt med materiale om ham.

Hvordan vil sådan en fattig dreng have kæmpet sig frem i slutningen af 1600-tallet?
Hvor vil det være relevant at søge?

Bjørn Marcher

Hej Keith,


jeg kan ikke direkte hjælpe, men blot komme med en formodning.... måske det kan bringe dig videre.

Jeg har fundet din bog : Fobian overvandt Fabian  - en spændende læsning. Andre kan finde den her: 

https://slaegtsbibliotek.dk/2023/937565.pdf

Min formodning vil være, siden Christian har økonomisk styrke da han dukker op igen i 1705, må være støttet i løbet af sin opvækst og ungdom - mest logisk af noget familie. Han synes veletableret i 1705, men kilderne er knappe, når vi kommer så langt tilbage.
Kan f.eks. købmand Barchhausens hustru være noget familie? Kan han været kommet til anden familie efter han skal ud at tjene? Måske en fjern familie i en helt anden by, siden han ikke kan findes i kilder for Odense. Måske han er kommet til København? Som jeg kan se det, er han ikke i familie med admiral Cort Adeler, der døde i 1675. oprindelsen af navnet udelukker det vist også.
Som du nævner, kan han selvfølgelig også været kommet til udlandet.

Blot et forslag - desværre ikke specifikke ledetråde.

venlig hilsen

Bjørn

   
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Keith Fobian

Hej Bjørn,

tak for inspirationen.
Jeg vil arbejde videre med dine forslag.
Det havde været spændende, hvis der havde været tråde til Cort Adeler og hans slægt.
Men det har jeg ikke fundet belæg for.

Venlig hilsen
Keith