Er Harrild et rimeligt navn i Haderup sogn ?

Startet af Holger Almholt, 15 Mar 2024 - 22:45

Forrige emne - Næste emne

Holger Almholt

Min farbror Harald Almholt levede fra 6.11.1909 til 31.3. 1986og jeg har hans kronologi godt dækket. De fleste foketællinger og andre begivenheder forgår i Over Feldborg, Haderup , Ginding, Ringkøbing amt. Efter forældrenes skilsmisse i 1924 kommer han i tjeneste forskellige steder indtil han i  1938 køber fødegården " Skovgaard".  Fornylig kom jeg efter at jeg manglede at  finde ham i FT1930. Efter nogen søgning fandt jeg ham i Assing sogn, Hammerum herred, Ringkøbing amt se hovedliste ops. 7. Han er tjenestekarl hos Lars Hald i Bukkjær, som er hans morbror. Fødseldato og -sted passer, men han kaldes Harrild. Så er Harrild et rimeligt navn ?

J. K. Olsen

Tællingskommissær Ole Kjær Olesen kan måske have haft en snert af ordblindhed? Personen ovenover Harald er anført som Siggurd, hvor vi ville forvente Sigurd. Desuden har Ole næppe haft alle dåbsattester til gennemsyn.

Mvh.
J. K. Olsen

Bente Wanning

Skriverne af folketællinger var måske ikke de bedste til at skrive navne, men for det meste skrev de hvad de hørte. Heller ikke alle danskere dengang var måske klar over hvordan deres navne blev stavet på deres dåbsattst/i kirkebogen.
Desuden skrev folketællerne/skriverne heller ikke alle lige tydeligt.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Lisbeth Balslev Pallesgaard

Hej,

navnet Harild har jeg flere gange i 1700 tallet fx i Vium Mølle, Hjerk og i Hjarbæk, begge i Viborg amt. Måske er det blot en dialekt form af det Harald, vi synes er "korrekt".

VH Lisbeth