Johan Casper Fabian og Anna Cath. Jensens trolovelse i 1792 i Bov, på tysk

Startet af Lis Nielsen, 11 Mar 2024 - 07:30

Forrige emne - Næste emne

Lis Nielsen

Noget mere til familie Fabian.

Med Ole's hjælp, fandt jeg pludselig ud af, at den ene dato jeg havde fundet er deres trolovelse og ikke deres vielse, som det står nogle steder. Det beviser også bare hvor vigtigt det er at finde de originale kilder.

      http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=597104&side=78   (29.sep)

Det tyske er desværre ikke mig, slet ikke på gotisk.   ::)

mvh. Lis
Venlig Hilsen

Lis Nielsen
cami@camirose.dk

Ole Westermann

29te Spt
Johann Casper Fabian des Insten
Johan Casper Fabian und Malen
Fabians S(ohn) in Niehuus mit Anna
Catharina Jenses des verst. Jens
Jensen und Anna Jensen in Nie-
huus T(ochter).
Zeugen die beiderseitigen An-
gehörigene.
   → oversat
29te Spt
Johann Casper Fabian, søn af indersten
Johan Casper Fabian og Malene
Fabian's  i Niehuus med Anna
Catharina Jenses afdøde Jens
Jensen og Anna Jensen i Nie-
huus's datter
Vidner var slægtninge på begge sider.

Man ser Niehuus her på det Preussiske kort fra 1880erne  https://historiskatlas.dk/@54.8294590,9.3569870,14z?t!-A9-A9-AI+m!57
Ved nærmere eftersyn ligger det lige på den anden side af grænsen i Tyskland og med samme navn.

mvh Ole

Ole Westermann


Lis Nielsen

Hej Ole

Tusind tak for hjælpen.

Kan se at jeg stadigvæk bliver ved med at have problemer med den familie, da ved hendes død har en anden mor.  ::)

mvh. Lis
Venlig Hilsen

Lis Nielsen
cami@camirose.dk


Lis Nielsen

Anna Catharina Jensen, har en mor som hedder Maria Magdalena Jensen, iflg. hendes død i 1849.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=14&bsid=450324&kb=%C3%85benr%C3%A5+amt%2C+Lundtoft%2C+Bov%2C+1846-1908%2C+KM%2C+D%C3%B8de

Og der er overensstemmelse mellem de 2 slags kirkebøger. Så det er vel næppe en skrivefejl?


Jeg har en efterlysning ud på Anna Catharinas fødsel, netop for at finde ud af hendes mors rigtige navn, da jeg er stødt på begge navne. Men desværre uden held

Johan Casper Fabian dør i 1829, og de oplysninger der bla. er mht. børn, stemmer overens mellem de to.

Så jeg er lidt forvirret.

mvh.  Lis

Venlig Hilsen

Lis Nielsen
cami@camirose.dk

Ole Westermann

Og Anna Cathrina Jensen (gift Fabian) ses ikke født i Bov sogn ifl. registret, så hun må være født andetsteds. Heller ikke hendes forældre ses gift i sognet. Men mon ikke oplysningen ved hendes død om moderen er mest sandsynlige, idet også hendes ældste datter bærer navnet Maria Magdalena.

mvh Ole

Lis Nielsen

1000 tak for hjælpen Ole.

Det lyder meget sandsynligt. Jeg har skrevet hendes mor som Maria Magdalene Jensen.

Adelby.com, hedder hun Maria Magdalene Fabian og det er der hun er registreret som født i Bov i 1797. Det er kun der og ved hendes død hun hedder det.

Alle de data jeg har fra Adelby, er dem jeg nu er igang med at tjekke en gang til, for ikke at overføre fejl.

Fra og med hendes (deres) børn, så passer det med de data (jeg har Adelby) der er i familien.

Jeg laver en note om, at hun bliver kaldt noget andet i andre indførelser.

Mht. årstal ved jeg, at jeg skal søge meget bredt. Hun kunne også have et andet efternavn.

mvh  Lis
Venlig Hilsen

Lis Nielsen
cami@camirose.dk