Bådfører Høgs hustru

Startet af J. K. Olsen, 10 Mar 2024 - 20:17

Forrige emne - Næste emne

J. K. Olsen

Der er et par ord, der synes mig svære at læse i beskrivelsen fra 1837 af den døde, se vedhæftning og link: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21835556#419435,77123296

Jeg læser:

Datter af ???? Peder ?????    48 Aar
?ex
hustru af u-bådsfører ( vi er jo i byen med mindst én gul af slagsen ) Peder Høg ( ikke Madsen )
i Kjerteminde

Med venlig hilsen
J. K. Olsen

Ole Westermann

Datter af Fielskier* Peder Romsøe          *Feltskær
Hustrue af Baadfører Peder Høg
i Kjerteminde

mvh Ole

J. K. Olsen

Bingo, Ole!

Peder Romsøe var svaret, jeg ikke havde tænkt på, men blev rigtig glad for.

Så fik jeg også navnet på Anne Maries mormor, som ved FT 1801 er en gammel pige på 89 år, se vedhæftning.

Med venlig hilsen
J. K. Olsen

PS. Mon ikke feltskæreren ret beset er fisker ( ~ matros ) - forvandlet til ukendelighed af en giftig klo?

Ole Westermann

#3
Ved FT-1787 var han også matros, men gift med en anden. Han har jo nok været matros i Flåden tidligere og dér måske stiftet bekendtskab med sårpleje mm, så han senere blev brugt som sådan i Kerteminde.
Og han har måske sejlet som matros på mindre i Kerteminde hjemmehørende skibe i Kattegat og Østersøen

mvh Ole

Ole Westermann

#4
I FT 1787 til 1834 var ca 8-10 skippere i Kerteminde, og nogle af dem var også købmænd, så der må have været en del skibe hjemmehørende i byen, skulle man tro.
Af matroser var der hhv 24 - 16 - 6, og af de sidste sejlede de 5 på de store have, så det er nok gået tilbage for de lokale skibsfart.
Af fiskere var der hhv 15 - 7 - 0, så det er tyndet ud i det lokale fiskeri.
Så af FTerne kan man læse en hel del !!

J. K. Olsen

Hej Ole

Som jeg ser det, er Peder Romsøe gift med Anna Magdalene Johansdatter Barth både ved FT 1787 og ved FT 1801. Ved sin død 25. juli 1828 er hun anført som 75 år gammel, hvilket stemmer perfekt aldersmæssigt med FT 1787:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21835556#419423,77122913

Mvh.
J. K. Olsen