Rasmus Nielsen Mule i Køge

Startet af Anne de Fine Olivarius, 09 Mar 2024 - 08:24

Forrige emne - Næste emne

Anne de Fine Olivarius

Denne mand, som levede 1659-1711 var postmester, væveribestyrer og borgmester i Køge, gift med Ingeborg Jensdatter.
Hans far hed Niels Jørgensen, og han var blegemand i Køge og levede 1617-1687, gift med Karen Lauritsdatter.
Jeg ville så gerne vide, hvorfor han mon hedder Mule? Jeg har ikke umiddelbart kunnet relatere ham til nogen af de kendte Mule-slægter.

Venlig hilsen
Anne

Birger H. Andersson

Hej Anne!

Jeg har fundet Rasmus Nielsen Mule i Køge her:

https://www.myheritage.dk/research/collection-1/myheritage-family-slaegtstraeer?itemId=139945111-17-855&action=showRecord

Du må selv tage kontakt til Niels-Henrik Freiesleben for at få besvaret dit spørgsmål om Mule-slægten, hvis han ved noget. Jeg ved det ikke!

Mvh.
Birger

Anne de Fine Olivarius

Tak for svaret, Birger.
Jeg har godt selv set denne her, men faderen til ham er en anden end den jeg har.
Det jeg ved om familien fandt jeg et meget troværdigt sted for nogle år siden, men jeg fik ikke noteret kilden.
Det skal man jo altid huske :)   
Men ingen forklaring på 'Mule' i det jeg har fundet.

Venlig hilsen
Anne

Janne Tylvad

Hej Anne
Hvad er kilden til dine oplysninger om Rasmus Nielsen Mule og forældre?

I kbg for Køge optræder Rasmus Nielsen og søsteren Maren gift med byfoged Peder Marup en del steder, men ingen kalder sig Mule, og heller ikke faderen Niels Jørgensen blegemand.

Se evt følg link:
https://efreies.dk/Aner/noter/ni80.htm

Mvh
Janne

Anne de Fine Olivarius


Jeg genfandt min troværdige kilde i form af en gammel tråd her i dette forum:

Re: Forældre søges til Maren Nielsdatter Mule
Indsendt af:

Dato: 25/05-10 05:43


Hej John,

Rasmus Nielsen Mule, som du nævner er min 5xtip-oldefader - ved vielsen i Vordingborg kirke 1688 med Ingeborg Jensdatter skrives hans navn netop sådan.
Du kan finde nogle oplysninger hos Anders Petersen i Anders Pedersens personlige optegnelser hos Køge Lokalarkiv og i Køge Byes Historie af samme forfatter.
Jeg ledte i flere år efter oplysninger om Rasmus Nielsen Mules søn Rasmus Rasmussen, regimentskvartermester i Kolding, uden resultat, indtil jeg faldt over
dette skifte på nettet :
Gejstlig skifteprotokol
Vrads herred 1734-1767
C 30 H - 2


121 Oluf Hansen Rasmussen, student i Åle Præstegård. 8.1.1759, fol.170 og 13.3.1776, C30H-3, fol.26B.
A:
1) bror Rasmus Rasmussen, regimentskvartermester i Vejle, død, var g.m. Magdalene Sofie Fogh. 6B:
a Laurids Rasmussen, vinhandler i København
b Rasmus Rasmussen, student med ophold på en herregård på Sjælland
c Else Rasmusdatter g.m. [Christian] Høyer, præst i [Skyum og Hørdum] i Thy
d Christiane Eleonora Rasmusdatter g.m. Peder Christian Pedersen i Vejle
e Henriette Ulrikke Rasmusdatter
f Anne Sofie Rasmusdatter i Kolding
2) bror Jens Rasmussen, kancelliråd og mønsterskriver i København, død. 3B:
a Christian Rasmussen, kordegn i Rudkøbing
b Frederik Rasmussen, student i Drammen i Norge
c Sofie Rasmusdatter, francoise hos etatsråd Løvenørn
3) bror Frederik Rasmussen, præst i Roholte på Sjælland, død 1754. 6B: gift Anna Dorthea Huulegaard
a Thomas Rasmussen, født 28.05.1744 - død 12.05.1800, præst i Grevinge i Odsherred (Dansk Biogr. Leks. Runeberg)
b Tage Rasmussen, sekretær i Kiel
c [Ingeborg Frederiksdatter Rasmussen] g.m. [Johannes] Sevel, præst i [Idestrup] på Falster
d [Ellen Rasmussen] g.m. [Thomas Andreasen] Møller, præst i Store Heddinge
e datter g.m. Sr. Ørre, femte lektiehører ved Roskilde Latinskole
f Frederikke Rasmusdatter hos mor i Roskilde
4) bror Johannes Rasmussen, postmester i Køge, død. 2B:
a Rasmus Rasmussen, borgmester i Køge
b Jens Rasmussen i Hamborg
(i 1759 angives i stedet:
4 søster, død, var g.m. rektor Snabel i Roskilde)
5) søster, død, første ægteskab med Jens Weibel, købmand. 2B;
a Wolfgang Weibel, urtekræmmer på Christianshavn
b Ingeborg Weibel, enke i Helsingør efter Glückstad, byfoged i Store Heddinge
andet ægteskab med Voldemar i Køge, kaptajn ved landmilitsen på Sjælland. 1B:
c Johanne Marie Voldemar
6) søster, død, var g.m. Thron Pedersen, kongens grynmøller på Christianshavn, senere forvalter og sidst bogholder på Det Kongelige Saltværk. 1B:
a Peder Pedersen, overkøbmand på Grønland
7) søster, død, var g.m. Frederik von Schnitter, oberst i Rendsburg. 3B:
a kaptajn von Schnitter
b premierløjtnant von Schnitter ved det Slesvigske Infanteriregiment med ophold i Ringkøbing

Se det gav jo pludselig en hel masse - og så gik jeg igang med at trevle Køge St. Nicolai kirkebog igennem med fint resultat -
Rasmus Nielsen og Maren Nielsdatters forældre er Niels Jørgensen Blegmand uden Broporten og Karen Lauritzdatter - Niels Jørgensen bliver begravet 04.05.1687, 70 år gammel og 11 uger, og må så være født 1617 - Karen Lauritzdatter begraves 27.09.1706 - de bliver gift i Køge 24. søndag efter Trinitatis -
Efter hvad jeg indtil nu har fundet, får de i alt fald 8 børn, hvoraf Maren er den yngste og min Rasmus Nielsen den ældste -
Hvorfor de hedder Mule har jeg endnu ikke fundet ud af - navnet kan komme fra fra Niels Jørgensen, men jo ligesåvel fra Karen Lauritzdatter -
Stof til efterforskning - håber du kan bruge dette og hører gerne videre -

mvh

Aage Gjøe Geleff
Valg: Svar på dette indlæg Citér dette indlæg Rapporter dette indlæg
Re: Forældre søges til Maren Nielsdatter Mule


Jeg (Anne) fandt teksten her i sin tid i min jagt på aner til præsten i Roholte, der refereres til i skiftet (min ane).
Også her er man i tvivl om navnet Mule.

Men i det link du har sendt, Janne (mange tak) er den Rasmus Mule der er tale om her jo væsentligt yngre end ham jeg har.

Freiesleben var jo navnet på det My Heritage -link Birger sendte, og i dit link nævnes jo også denne slægt.

Så det er ikke nogen ny gåde jeg kommer med her.

Venlig hilsen
Anne

Anne de Fine Olivarius

Kan se nu, at den Rasmus Mule, der nævnes midt på siden i Jannes link ganske rigtigt er yngre end ham der er på tale her, men han er så en efterkommer af samme navn.

Anne de Fine Olivarius

I 'Den danske postetat' 1624-1927 står Rasmus Nielsen opført som postmester 'med tilnavnet Mule'.
Så at lede efter en årsag til det er så nok en umulig opgave.

Venlig hilsen
Anne