vedr. jordebogen for 1688 Rimsø Sogn Nr. Djurs Kalø Amt

Startet af Fanny Pedersen, 07 Mar 2024 - 14:43

Forrige emne - Næste emne

Fanny Pedersen

 Jeg har læst jordebogen af 1688 for Rimsø Sogn Nr. Djurs Kalø Amt, da jeg ville finde noget oplysninger om Niels Krog, Jens Krog med flere. Disse nævnes ved navn i Rimsø kirkebog fra 1696.
Men intet sted er navnet Krog nævnt i jordebogen.
Jeg har Rasmus Nielsen
Lauritz Rasmussen
Jens Rasmussen
Niels Rasmussen
Søren Rasmussen
Anders Rasmussen

Alle fornavne passer men ingen benævnt Krog.
Kan I hjælpe mig?

Erik Brejl

Jeg sidder netop med et fantastisk skifte fra Københavns Hofret,
hvor etatsråd Vilhelms Mules enke ejer gods i Kalø amt, hvor der er afskrevet en Jordebog for 1718.
Jeg ser ingen Krog i Rimsø sogn, men en Søren Krog i Karleby sogn 
Jeg ved ikke om du kan bruge den, du nævner ikke patronymet, men måske var den værd at kigge igennem.
Jordebogen står tre steder: opslag 199-202, opslag 223-224 og opslag 322-332, sidste sted med angivet landgilde og flere beboere.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21397667#343910,68251530

Det skifte jeg omtalte ses her:
Københavns Hofret. Konceptskifter.
72   Anne Mortensdatter Thune i Admiralsgade i København, der døde 19.12.1718, opslag 2.
Enke efter Vilhelm Mule, etatsråd.
Testamente af 10.7.1673 med tillæg af 17.8.1709.
Hans A:
0) forældre [Jens Hansen Mule, død 26.5.1633 og Anne Villumsdatter, skifte Odense 8.12.1652 lbnr.322]
1) bror Hans [Jensen] Mule, løjtnant i Norge, død ugift
2) søster Mette [Jensdatter] Mule, død, var g.m. [Henrik Jørgensen Rosenvinge, død 29.12.1673]. 1B:
a Mathias [Henriksen] Rosenvinge til Ørbæklunde [i Ørbæk sogn], justitsråd og landsdommer, død 12.4.1714]. 4B:
1 Margrethe Elisabeth Mathiasdatter Rosenvinge g.m. Iver Andersen til Hollufgård [Fraugde sogn], justitsråd, amtmand
2 Mette Sofie Mathiasdatter Rosenvinge
3 Dorthe Mathiasdatter Rosenvinge
4 Anne Margrethe Mathiasdatter Rosenvinge
3) søster Elsabeth [Jensdatter] Mule, død [begravet Odense Sankt Knud 15.4.1678], var g.m. Hans Pedersen Samsing, købmand i Odense, død 1661]. 2B:
a Anne Elisabeth [Hansdatter Mule] g.m. Hans Clausen [Højelse], præst i Snoldelev og Tune
b Barbara [Hansdatter Mule], nu i Snoldelev, enke efter Mikkel [Andersen Højelse], præst [i Fåborg og Diernæs, 7.11.1696]
4) søster Anne [Jensdatter] Mule, død, var g.m. [Henrik Hansen, præst i Skamby, død 20.10.1658]. 1B:
a Barbara [Henriksdatter Hansen], enke efter Albert Fochsen With, præst [i København Trinitatis, død 29.3.1715]]
5) søster Birgitte [Jensdatter] Mule, død, var g.m. [Jens Sørensen Kaalund, præst i Herfølge og Sædder, død 10.10.1669]. 2B:
a Jens [Jensen] Kaalund, præst i Jersie og Solrød
b Hans Vilhelm [Jensen] Kaalund, justitsråd
6) søster Christine [Jensdatter] Mule, død, var g.m. [Morten Pedersen Cheitum, præst i Hyllested og Venslev, død 1.1.1672], der efterlod 2 sønner, begge døde ugifte og en datter, død uden børn
7) søster Barbara Mule, død ugift.
Mors andet ægteskab med [Christoffer Schultz, apoteker, skifte Odense 2.4.1650 lbnr.284].
8) halvbror Jens Schultz, død ugift
9) halvsøster Anne Elisabeth Schultz, død. 2B:
a en søn, død ugift
b Rebekka Helt, g.m. Jens Sørensen Rachlow til Kærupgård [i Benløse sogn] ved Ringsted
10) halvsøster Cathrine Schultz, [begravet Jyllinge 25.2.1709], var g.m. [Hein Henriksen Lucht]. 2B:
a Christian Lucht, død uden børn
b Anne Marie Lucht, død uden børn, var g.m. Johannes Sørensen, [præst] i Jyllinge, [død 29.10.1714].
Hendes A:
0) forældre Morten Mikkelsen Thune, rådmand og Kirsten Jensdatter, begge døde
1) bror Jens Mortensen Thune, død ugift
2) bror Mikkel Mortensen Thune, ritmester i Norge, død. 1B:
a Morten Thune, præst i Skovgård i Norge, død. 3B:
1 Ellen Kirstine Thune
2 Raphael Thune, købmand i Trondhjem
3 Morten Thune
3) bror Frederik Mortensen Thune, død ugift
4) bror Morten Mortensen Thune, død ugift
5) bror Christian Mortensen Thune, død ugift
6) søster Hilleborg Mortensdatter Thune, [død 25.8.1675], var g.m. Bertel Jensen, assessor, død, uden børn
7) søster Kirsten Mortensdatter Thune g.m. Mourids Mandix, begge døde. 1B:
a Hans Mandix, [født 27.4.1672] på Fyn
8) søster Johanne Mortensdatter Thune, enke efter Schøller, gehejmeråd med gave til B:
a Vilhelmine Mule Schøller
b Casper Martin Schøller, postmester, gehejmeråd
c Christine Schøller g.m. von Bülow, kammerjunker.
Jordebog 1718 over gods i Kalø amt der tilhørte afdøde, opslag 199-202, 223-24, og 322-332.
Erik Brejl
https://brejl.dk

Fanny Pedersen

tusind tak for det hurtige svar.  - Det lyder spændende og jeg glæder mig til at studere jordebogen nærmere.

Mvh Fanny

Ole Westermann

Her http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=280&bsid=126424&kb=Randers+amt%2C+Ørum+sogn%2C+Djurs+Nørre%2C+Kalø+amt ser du bønderne i Rimsø ved opmålingen til 1688-matriklen i 1683. Umiddelbart ser patronymet til Krog'erne ud til skulle være Rasmussen.
Der er anført sidetallet, hvor du nemt kan finde dem.

mvh Ole

Fanny Pedersen

Tak for din hjælp.
Jeg har prøvet at vedhæfte et skema, hvori jeg har sat de forskellige navne efter navn og årstal. Vil du mene, at det er en mulig løsning på slægtled.

Mvh Fanny