Slekt fra Danmark

Startet af Wenche, 05 Mar 2024 - 18:38

Forrige emne - Næste emne

Wenche

Hei, jeg er Norsk, og søker etter en dansk gren av familien.  Hennes navn er Mette,f.ca 1735, hun ble kalt "jyska". Hun kom til Norge i  ca1763.Hennes mann er f. 1733,Hermo Ivarson,fra Vinje I Telemark.  Han var soldat i Holstein Slesvig,  og hadde med seg Mette, og kanskje et barn til Norge i ca.1763.  Tror de må ha blitt viet i Danmark. De har en sønn, Jens, som kan være navn på hennes far.Finner ingen opplysninger i norske kirkebøker, om hennes opphav. Finnes det noen mulighet til å løse dette?? Håper...

J. K. Olsen

Er det rigtigt forstået, at Hermos fulde navn var Hermo Ivarsen Aaland, og at han døde 86 år gammel den 26. maj 1818 i Vinje i Telemark?

Mvh.
J. K. Olsen

Inger Buchard

Det er meget få oplysninger at få, for det kan jo dreje sig om mange kirkesogne på grænsen mellem Slesvig og Holsten.
Hvilken enhed var han soldat i?

Jeg har en bog stående (på tysk) om 'Norwegische Kätnersöhne als königliche Dragoner' fra 1998, skrevet af Alf R. Bjerke (som er nordmand). Om den er et sammendrag af hans doktordisputats, ved jeg ikke, men mon ikke du kan opstøve den i en norsk version?

Du vil kunne finde henvisninger til de kilder, Alf R. Bjercke har brugt - og i den sammenhæng måske få fingre i mandskabslister, hvor Hermo Ivarson dukker op. Så vil du kunne få at vide, hvor han tjente henne og dermed måske finde Mette og sønnen Jens i den lokale kirkebog.

Een af de anførte kilder, der findes i Norge, må være interessant:
Kommanderende Generals Arkiver I på Riksarkivet. Iflg. noten indeholder mange af pakkerne ordnede mandskabslister vedr. dragonregimenter og infanteriregimenter, der var aktive 1750-1764

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

J. K. Olsen

Hermos kone Mette Hansdatter Wulf var også fra Vinje og født i 1739, jvf. denne slægtstavle:

https://sveaas.net/getperson.php?personID=I79707&tree=tree1

Mvh.
J. K. Olsen

Wenche

Citat fra: J. K. Olsen Dato 05 Mar 2024 - 22:22Er det rigtigt forstået, at Hermos fulde navn var Hermo Ivarsen Aaland, og at han døde 86 år gammel den 26. maj 1818 i Vinje i Telemark?

Mvh.
J. K. Olsen
Ja, det stemmer. Det er hans første kone jeg leter etter. Min eneste gren til Danmark. Vil gjerne være litt dansk!!!

Wenche

Citat fra: Inger Buchard Dato 05 Mar 2024 - 22:36Det er meget få oplysninger at få, for det kan jo dreje sig om mange kirkesogne på grænsen mellem Slesvig og Holsten.
Hvilken enhed var han soldat i?

Jeg har en bog stående (på tysk) om 'Norwegische Kätnersöhne als königliche Dragoner' fra 1998, skrevet af Alf R. Bjerke (som er nordmand). Om den er et sammendrag af hans doktordisputats, ved jeg ikke, men mon ikke du kan opstøve den i en norsk version?

Du vil kunne finde henvisninger til de kilder, Alf R. Bjercke har brugt - og i den sammenhæng måske få fingre i mandskabslister, hvor Hermo Ivarson dukker op. Så vil du kunne få at vide, hvor han tjente henne og dermed måske finde Mette og sønnen Jens i den lokale kirkebog.

Een af de anførte kilder, der findes i Norge, må være interessant:
Kommanderende Generals Arkiver I på Riksarkivet. Iflg. noten indeholder mange af pakkerne ordnede mandskabslister vedr. dragonregimenter og infanteriregimenter, der var aktive 1750-1764

Inger Buchard



Wenche

Takk for tips, jeg skal prøve å få tak i disse bøker du anbefaler. Jeg vet ikke mye, om han. Tror hans kompani hetter Østenfjelske. Og han var "hestegarder", i Holstein. Hvis de fikk barn i Danmark, tror jeg han het, Ivar, etter hans far. En senere sønn het Jens, født i Norge.
Hilsen Wenche

J. K. Olsen

Hej Wenche

Du skriver, at jyske Mette var Hermos første hustru, og at hun kom til Vinje i 1763.

Men ifølge "Slekt skal følge slekters gang" blev Hermo viet til norske Mette i Vinje den 20. okt. 1757, se vedhæftning.

Er slægtstavlen forkert da?

Mvh.
J. K. Olsen



Wenche

Takk. Ja, jeg har sett dette. Det er feil. Hun er gift med en annen mann. Jeg har kontaktet den mann, Sveaas, som har skrevet dette, men han har ikke rettet det. Det hadde vært enkelt å ta denne Mette. Men det skal jo være riktig!

Wenche

Citat fra: Wenche Dato 06 Mar 2024 - 17:44
Citat fra: Inger Buchard Dato 05 Mar 2024 - 22:36Det er meget få oplysninger at få, for det kan jo dreje sig om mange kirkesogne på grænsen mellem Slesvig og Holsten.
Hvilken enhed var han soldat i?

Jeg har en bog stående (på tysk) om 'Norwegische Kätnersöhne als königliche Dragoner' fra 1998, skrevet af Alf R. Bjerke (som er nordmand). Om den er et sammendrag af hans doktordisputats, ved jeg ikke, men mon ikke du kan opstøve den i en norsk version?

Du vil kunne finde henvisninger til de kilder, Alf R. Bjercke har brugt - og i den sammenhæng måske få fingre i mandskabslister, hvor Hermo Ivarson dukker op. Så vil du kunne få at vide, hvor han tjente henne og dermed måske finde Mette og sønnen Jens i den lokale kirkebog.

Een af de anførte kilder, der findes i Norge, må være interessant:
Kommanderende Generals Arkiver I på Riksarkivet. Iflg. noten indeholder mange af pakkerne ordnede mandskabslister vedr. dragonregimenter og infanteriregimenter, der var aktive 1750-1764

Inger Buchard



J. K. Olsen

Hej Wenche

Når Sveaas ikke har rettet oplysningen, skyldes det så mangel på tid? Eller er han uenig i præmissen?

Har I fundet kirkebogsoptegnelsen om brylluppet den 20. okt. 1757?

Mvh.
J. K. Olsen

Wenche

#11
Citat fra: J. K. Olsen Dato 07 Mar 2024 - 09:30Hej Wenche

Når Sveaas ikke har rettet oplysningen, skyldes det så mangel på tid? Eller er han uenig i præmissen?

Har I fundet kirkebogsoptegnelsen om brylluppet den 20. okt. 1757?

Mvh.
J. K. Olsen          Jeg har funnet vielse 20 okt. 1757, Sveinung Jarandsen og pige Mette Hansdatter. Kirkebok Vinje, ministerbok nr I 1, vielse 1717-1776 s. 39. Ingen andre.  Hilsen Wenche.  Han har ikke svart på hvorfor han ikke vil oppdatere.

Wenche

Citat fra: J. K. Olsen Dato 05 Mar 2024 - 22:22Er det rigtigt forstået, at Hermos fulde navn var Hermo Ivarsen Aaland, og at han døde 86 år gammel den 26. maj 1818 i Vinje i Telemark?

Mvh.
J. K. Olsen

Ja, det er riktig!
mvh. Wenche

Wenche

Hei, og takk for du prøver hjelpe meg.
Ja, i Vinje kirkebok, ministerbok nr.I1, 1717- 1776, vielser 1757, s. 39. " Sveinung Jarandsen og Mette Hansdatter, 20 okt. 1757.
Jeg vet ikke hvorfor han ikke ville rette dette. Han sendte ingen svar på det.
Hilsen Wenche.

Wenche

Citat fra: Wenche Dato 06 Mar 2024 - 21:46
Citat fra: Wenche Dato 06 Mar 2024 - 17:44
Citat fra: Inger Buchard Dato 05 Mar 2024 - 22:36Det er meget få oplysninger at få, for det kan jo dreje sig om mange kirkesogne på grænsen mellem Slesvig og Holsten.
Hvilken enhed var han soldat i?

Jeg har en bog stående (på tysk) om 'Norwegische Kätnersöhne als königliche Dragoner' fra 1998, skrevet af Alf R. Bjerke (som er nordmand). Om den er et sammendrag af hans doktordisputats, ved jeg ikke, men mon ikke du kan opstøve den i en norsk version?

Du vil kunne finde henvisninger til de kilder, Alf R. Bjercke har brugt - og i den sammenhæng måske få fingre i mandskabslister, hvor Hermo Ivarson dukker op. Så vil du kunne få at vide, hvor han tjente henne og dermed måske finde Mette og sønnen Jens i den lokale kirkebog.

Een af de anførte kilder, der findes i Norge, må være interessant:
Kommanderende Generals Arkiver I på Riksarkivet. Iflg. noten indeholder mange af pakkerne ordnede mandskabslister vedr. dragonregimenter og infanteriregimenter, der var aktive 1750-1764

Inger Buchard
Hei, jeg har letet på Komanderende Generalers arkiver, uten hell. De jeg fant kom fra østnorge, fant ingen med tilknytning til Telemark. Men jeg skal prøve mer. Det hadde vært stor hjelp å vite hvilke kirkesogn, som er der han oppholdt seg. Det står i en bygdebok, at han var der en mannsalder, og likte seg godt.
Hilsen Wenche