Adgang til kirkebøgerne på AO

Startet af Anne Ravnskjær, 27 Feb 2024 - 20:53

Forrige emne - Næste emne

Anne Ravnskjær

Hej

Er der andre end mig, der har problemer med at åbne f.eks. kirkebøgerne på AO.

Alt virker normalt frem til INDHOLD. Når jeg klikker på det ønskede sogn, så får jeg en blank side. Det har stået på i en uges tid. Der er ingen problemer med at åbne kirkebøger mm. i Salldata.

Jeg efterlyser bud på, hvad der kan være galt.

Anne R

Jytte Duholm

Kære Anne!
Jeg har netop en tråd i gang om samme problem.
Min MacBook og Iphone kan ikke vise Rigsarkivets sider.
Meget mystisk ...
V.h. Jytte D.

Hannah Aabech

Der er ingen problemer med at gå ind via salldata.

Venlig hilsen
Hannah Aabech

Hannah Aabech

Det er altså meget mystisk.
Nu har problemet varet i en uge, der har været henvendelse til Rigsarkivet, som ikke mener, at der er noget galt.
Vi er flere brugere af Rigsarkivets hjemmeside, som ikke kan åbne siderne i f.eks. kirkebøger. Jeg blev opmærksom på problemet ved at blive ringet op sidste uge, og spurgt, om jeg havde problemer med at åbne skifter. Og det havde jeg. Så det er ikke kun kirkebøger, men tilsyneladende flere slags skannede arkivalier.
Jeg har gennem hele ugen åbnet arkivalier via salldata, så jeg har ikke savnet at kunne arbejde med dem, men det er mærkeligt, at Rigsarkivet ikke kan finde fejlen. Ja, faktisk slet ikke mener, at der er fejl på siden.

Venlig hilsen
Hannah Aabech

Ole Westermann

Jeg har ingen problemer med hverken kirkebøger eller skifter på både PC, Ipad og Iphone.
Sidstnævnte bruger jeg nu aldrig til det, da det bliver for småt at kigge på.
Ellers har jeg ikke voldsomt begreb om det tekniske, men holder mig ajour med alle sofwareopdateringer.

mvh Ole

Hans Chr. Baagøe

Hvilke browsere fungerer ikke? Jeg benytter selv Firefox og har også testet med Microsoft Edge. Begge fungerer til Rigsarkivets scanninger via deres hjemmeside.

Under sikkerhedsindstillerne kan "Tilstanden Kun-HTTPS" godt drille. Det er dog længe siden at Rigsarkivet fik styr på den del, da browsere med høj sikkerhed gav de "hvide sider", fordi scanningerne lå på en usikker adresse, men blev kaldt fra en sikker side, der ikke videresendte den interne godkendelse.

Den gang kunne problemet løses for brugerne med at give tilladelsen på brugernes PC'er. 

Grunden til at scanningerne kan ses fra Salldata, er ret sikkert fordi den side er en "usikker side", og derfor ikke har brug for en ekstra sikkerhedsindstilling for at vise en fremmed, usikker side.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe