Hvorfor vil min MAC pludselig ikke vise arkivalier fra AO?

Startet af Jytte Duholm, 25 Feb 2024 - 22:46

Forrige emne - Næste emne

Jytte Duholm

Jeg har en fire år gammel MAC, som normalt ikke giver problemer, når jeg bruger Arkivalier Online.
Nu kan jeg pludselig ikke se dokumenterne. Jeg kan fint finde det ønskede, men når jeg så vil åbne en kirkebog f.eks., kommer der en tom side. Der er ingen fejlmeldinger.
Hvad kan dette skyldes?
På forhånd tak for hjælpen.
V.h. Jytte Duholm

Ole Westermann

Årsagen kender ikke, men du kunne prøve at genstarte den.

mvh Ole

Hannah Aabech

Her i Odense har vi også problemer med at få vist siderne i AO. Vi kan godt komme ind, men der bliver blot vist hvide sider. Og det har ikke noget med Mac at gøre, min pc er en Asus. Oles råd med at genstarte virker ikke, da pc'en har været slukket i nat, og vi kunne heller ikke få vist siderne i går.
Mon andre oplever problemer?

Venlig hilsen
Hannah Aabech

Hans Chr. Baagøe

Jeg har ikke registreret ændringer i billedviseren på AO for nylig, men hvis jeg husker rigtigt, så kan en overfyldt cache bevirke, at siden ikke fungerer efter hensigten. Det er de midlertidige file i browseren, der i givet fald skal slettes.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Jytte Duholm

Kære alle!
Tusind tak for jeres svar.
Jeg har nu ryddet historikken på både min MacBook og min Iphone, og problemet med de hvide sider er der stadig. Nogle gang fungerer det på min Iphone.
På PC'en er alt godt - foreløbig.
Jeg har spurgt Rigsarkivets IT-ekspert, som ikke mener, der er noget galt.
Nu ser jeg, at en anden bruger har startet en tråd om problemet, så jeg er altså ikke den eneste.
V.h. Jytte D


Hans Chr. Baagøe

De fleste browsere har en mulighed for lidt fejlsøgning. På PC'er er det oftest F12-tasten, der aktiveret fejlsøgningen i bunden af det skærmbillede, man vil undersøge.

I vinduet er der oftest flere faneblade, f.eks. Konsol og Debugger. Når der er problemer med en side, vil der være nogle røde linjer i fejlfindingsvinduet. Disse røde linjer fortæller oftest hvad problemet er. Der vil ofte være et link til flere oplysninger, der nærmere beskriver, hvordan man retter problemet.

Som bruger af AO kan vi kun ændre på indstillingerne i browseren. Hvis Rigsarkivet ikke har lavet nogle ændringer, kan det være en indstilling i browseren, der er blevet ændret i forbindelse med en opdatering.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Måske bliver en del af siden blokeret af sikkerhedsindstillingerne. Prøv at slå indholdsblokering fra ved at gå ind på ArkivalierOnline, og klik derefter tandhjulet til venstre for adresselinjen øverst i vinduet. Der er et flueben der hedder noget med indholdsblokering, det kan slås til og fra for individuelle hjemmesider.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Hannah Aabech

Der er ingen problemer med at gå ind via salldata.

Venlig hilsen
Hannah Aabech