Gik de under radaren i gamle dage?

Startet af Britta Sørensen, 25 Feb 2024 - 17:13

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen

Hej!

Hvilke muligheder har man for at finde personer i dette tilfælde min oldefar, som jeg sidst ved hvor er omk. 1881 i Alstrup, Gislum herred. 

Han dukker op 1885/86 i Kjølby, Farstrup sogn, Slet herred. Der er noget, der peger på, han har opholdt sig i Vokslev sogn, Hornum herred i den mellemliggende periode. I hvert fald i en del af den.

Der findes jo ingen folketællinger. Fandtes der mon lokale liste i sognene eller havde man overhovedet ikke nogen tjek på, hvem der boede i sognet/kommunen? Hvad med skattelister? Andre lister? Han har helt sikkert ikke ejet nogen ejendom. Han er strøget af lægdsrullen pga dårlig ryg.

Er der nogen, der kan give et bud på det?

Vh
Britta Sørensen
Roskilde

Hans Chr. Baagøe

Hej

Der fandtes helt sikkert lokale lister af hensyn til blandt andet skat og fattigforsørgelse. Der var også tyendeprotokollen, der fulgte efter Til- og Afgangslisterne, hvor skudsmålsbøgerne blev registreret:
https://da.wikipedia.org/wiki/Skudsm%C3%A5lsbog

Du kan også søge ham her:
https://www.ancestry.com/search/collections/61607/
(Kræver oprettelse som bruger, linket er til søgesiden for de danske kirkebøger)

Du kan også benytte Danishfamilysearch eller Familysearch. Angiv fødselsår +/- 1-2 år, gælder også for Ancestry.

Hvis du ikke finder ham i Danmark, så undlad "land" på Familysearch.

Google kan i nogle tilfælde også give brugbare oplysninger, hvis du skriver hele hans navn samt fødselsdato og år. Ind imellem kan oplysningerne være meget overraskende.

Hvis andre skal hjælpe dig med at søge, kan du benytte "Aneefterlysning" her i Forum.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Britta Sørensen

Hej!

Tak for svaret. Det er mit indtryk, at skudsmålsbøgerne for det meste er gået alt kødets gang. Jeg vil dog forsøge mig. Ancestry skal jeg have gjort noget ved og Family Search er jeg bekendt med, der har jeg ikke haft så meget held hidtil, hvad angår Niels Pedersen Mageløs. Jeg er dybt taknemmelig for oplysningerne, jeg har fået, om hans emigration til USA.

Jeg har gerne villet have Niels Pedersen Mageløs' gøren og laden kortlagt. Det har ikke været nemt. Han og hustruen skilles om ikke formelt - så rent praktisk. Hun bor I Louns, Gislum. Jeg har læst i protokoller i Viborg, at Vokslev har erholdt udgifterne til Mette Maries ophold med alt, hvad det har indebåret i hvert fald indtil, hun bliver flyttet til Ranum. Det bliver hun mellem 1916 og 1925.

Der har i meeeeeget lang tid, været rod i Vokslev om Mette Maries data. Hun er blevet forvekslet med en Mette Marie Jensdatter født i Vokslev, der er født samme år som min Mette Marie og næsten samme dato. Den ene 10/11 den anden 11/10. Jeg har derfor hidtil troet, at det var pga MM Jensdatters fødested, at Vokslev blev udnævnt til forsørgelsessted.

For nylig har jeg læst i Vokslevs Forhandlingsprotokol (i Aalborg Stadsarkiv), at det ikke er MM Jensdatters fødested, der har betydet noget, men åbenbart Niels PM opholdssted. Jeg har kun lige fundet korrespondensen. Jeg skal se både i Louns protokoller og Aalborg Stiftsamts ditto, hvad der er skrevet der. Stiftsamtet pålægger Vokslev, at betale for min Mette Marie. Det ender de med at gøre selv om, de har slået sig slemt i tøjret. Det jeg gerne vil vide er, med hvilken begrundelse - lov - Stiftamtet pålægger Vokslev udgifterne til forsørgelse af Mette Marie og hendes tre børn. Undskyld det blev sådan en lang smøre, men jeg syntes, jeg ville klargøre forløbet med Mette Marie og Niels.

Vh
Britta Sørensen
Roskilde