Hvordan bruge WATO til at finde ukendt oldefar/tipoldefar

Startet af Anne Marie Holck, 25 Feb 2024 - 16:38

Forrige emne - Næste emne

Anne Marie Holck

Hej,
Jeg håber, at jeg kan få lidt hjælp her :)
Jeg prøver at finde forbindelsen mellem 2 ½-søstre og mig selv. Vi har ganske pæne match, den ene 126 cM (5 fælles segmenter) og den anden 143,9 cM (6 fælles segmenter). Jeg ved, at de har samme far, og det må derfor være faderens slægt, jeg skal finde forbindelsen i. Vi har mange fælles triangulerede matcher, der alle peger i samme retning, men jeg finder ingen fælles aner, når jeg bevæger mig tilbage gennem kirkebøgerne.

Jeg har identificeret 7 af 13 triangulerede matcher, og de peger alle på min tipoldefar, der havde 16 børn med to forskellige kvinder - og så muligvis flere, som jeg ikke har fundet :-\

Hvordan indtaster jeg bedst i WATO, hvis jeg skal finde vores fælles ane(r)?

Anders M. Petersen

Hej Anne Marie

WATO er et godt værktøj i din jagt på den fælles ane - især når de fælles cM værdier er over 100 cM.

Når man arbejder med WATO er det vigtigt at forstå, hvordan værktøjet fungerer:

1. Man skal have mindst ét og helst flere matches, hvor den indbyrdes relation er kendt - det er disse matches man starter med at "bygge" i WATO træet. Det er her meget vigtigt at angive eventuelle halvsøskende-relationer korrekt, da man ellers får ukorrekte resultater.

2. For de testede personer angives cM-match til "det ukendte match" - det er meget vigtigt at det altid er cM værdier til det ukendte match og ikke de kendte personers indbyrdes cM værdier (en ofte set fejl).

3. Nu laver man så nogle udvidelser af det kendte træ med nogle fiktive linjer, der repræsenterer det hypotetiske slægtskab til "det ukendte match". Husk at eksperimentere med hel- og halvsøskende forbindelser i det ældste led. For de personer, der kunne være testeren = "det ukendte match" vælger man "Use as hypotesis" for at få odds på at personen er den testede person. Jo flere hypoteser, jo lavere risiko for at man overser en relevant forbindelse - gå derfor også altid en ekstra generation tilbage, indtil odds falder. En hypotese kunne være "Er vedkommende et uægte barn af oldefar", "Er vedkommende et barnebarn af bedstefars helbror" osv.

4. Får man nogle WATO prognoser med høje odds, så er det tilbage til slægtsforskningen - var barnets far og mor måske i samme område omkring barnets undfangelse? Selvom WATO er et stærkt værktøj, så må konklusionen ikke stå alene - der skal helst også være indicier i papirsporet.
Jeg har selv lige deltaget i en relations-opklaring, hvor vi fandt den DNA-sandsynlige ukendte far (ikke udlagt i kirkebogen og ingen alimentationssag) som "logerende" hos barnets kendte mor i folketællingen - den er jo ret god!

Så i dit tilfælde med to søstre med kendt relation, så ville jeg oprette dem og deres kendte træ i WATO og så dig selv som hypotese. Det er lidt spejlvendt i forhold til dit syn på sagen, men i virkeligheden ser du så blot verden ud fra dine matches synspunkt og WATO regner bedre, jo flere kendte relationer den har at arbejde med.

God jagt!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anne Marie Holck

Tusinde tak, Anders - jeg vil fortsætte min søgning i det spor :) Det giver måske anledning til yderligere spørgsmål hen ad vejen, og jeg har en fornemmelse af, at der er en ukendt far, der er "gået under radaren", men der skal arbejdes med sagen...