Triangulerede segmenter.

Startet af Hans Peter Christiansen, 21 Feb 2024 - 09:15

Forrige emne - Næste emne

Hans Peter Christiansen

Jeg har 2 store match med – En mor (M) og datter (D)

De matcher hinanden med 3534 cM.

M matcher mig med 339 cM.
D matcher mig med 194 cM.

Fælles antal match som jeg har fundet i KB.

M – 7 stk. (incl mig)
D -  9 stk. (incl mig)

Som anbefalet har jeg lavet 2 træer i WATO og de peger entydigt på at M's far (D's morfar) er en søn af

en af min mormors helsøskende.

Samme konklusion kommer MyHeritage (MH) til.


Vi deler 10 triangulerede segmenter.
15 med M.
10 med D.

Spørgsmål: Kan jeg bruge oplysninger om triangulerede segmenter, til andet end at bekræfte de 2 match ?
Mvh HP

Anders M. Petersen

Hej Hans Peter

Triangulerede segmenter er de segmenter, som I alle tre har til fælles og forekomsten af mange og/eller lange triangulerede segmenter mellem mere end to personer angiver at man sandsynligvis deler den samme fælles ane.

Eksempel: Det kunne være at tre personer matchede hinanden, men person A og B matchede fra en fælles ane som ikke var ane til C og person A og C matchede fra en helt anden ane, som ikke var ane til B.
Set fra A's synspunkt ville han matche godt med både B og C, men manglen på triangulerede segmenter mellem A + B + C ville afsløre, at A + B + C ikke deler én fælles ane.

Da du ved at C er datter af B, så viser de mange triangulerede segmenter derfor blot (og ikke uventet) at dit match til C nok ikke går via C's far, men mest sandsynligt via B (moderen).

Så en meget lille ekstra styrkelse af din teori.

For at finde "den skyldige" så ville jeg nok starte med traditionel slægtsforskning - hvem var hvor og i den rette alder på det rette tidspunkt. Du burde kunne lave en liste over mistænkte og så overveje at teste nuværende slægtninge til disse, for at se, om matchet til de to andre bliver stærkere.

God jagt!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Hans Peter Christiansen

Tak for godt og uddybende svar Anders.
Mvh HP