WATO.

Startet af Hans Peter Christiansen, 14 Feb 2024 - 12:06

Forrige emne - Næste emne

Hans Peter Christiansen

Hej.

Jeg har lige et spørgsmål ang. WATO.

Hvis jeg har flere match der peger på mine oldeforældre(OF), men der er også match længere tilbage på begge mine OF's side, kan jeg så godt sætte mine OF i en "kasse" og så bare tilføje de næste generationer bagud i en linje.

Eller givet det et skævt resultat?

Grunden til spørgsmålet er, at jeg gerne vil have alle match i èt træ.
Mvh HP

Anders M. Petersen

Hej Hans Peter!

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår, hvad du vil, men lad os tage det fra en ende af:

Du kan sagtens have en "boks" i WATO der f.eks. hedder "Bedstefar eller bedstemor", hvis du ikke er sikker på om forbindelsen går mellem den ene eller den anden og så have en boks "Oldefar eller oldemor" bagved denne.

Til gengæld er det vigtigt at forstå at WATO kun kan regne for ét match ad gangen - det vil sige at alle de indtastede cM værdier skal være mellem de kendte personer og det ukendte match og at alle hypoteser i træet kun vedrører dette ene uplacerede match. Du kan altså ikke bruge WATO til at arbejde på flere uplacerede matches samtidigt.

Når det er sagt, så kan man sagtens have en WATO skabelon, hvor man så bare ændrer cM værdierne på de testede personer, så de passer med det match man prøver at afdække. Jeg tænker at det er det, du gerne vil?

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Hans Peter Christiansen

Tak for svaret. Det var også lige det jeg regnede med (WATO "tæller" generationer)

Lige lidt mere - Betyder angivelse af køn og alder noget for beregningerne?

Mvh HP

Anders M. Petersen

Det med køn og alder er en nyere tilføjelse, der gør forudsigelserne marginalt bedre - især i det nye interface, hvor WATO selv kan foreslå forbindelser.

Det er lidt skjult forklaret her:
https://dnapainter.com/help/wato-faq#faq-ageassumptions

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Hans Peter Christiansen

Atter engang - tak for svar Anders.
Mvh HP